نرخ باربری و کرایه وانت بار در سال ۱۴۰۳ 

مسئله باربری و اسباب کشی منزل و محل کار ممکن است برای هر فردی پیش بیاید. این کار شامل هزینه‌های آشکار و پنهانی است که بیشتر افراد بر آن‌ها واقف هستند. یکی از این هزینه‌ها نرخ باربری وانت بار است. تعرفه نرخ کرایه بار در هر سال به صورت دستوری از طریق صنف کامیونداران و وانتداران اعلام می‌شود. با این حال، گزینه‌های دیگری نیز بر نرخ کرایه وانت بار تاثیرگذار هستند. علاوه بر شرایط ذکر شده، با توجه به شرایط اقتصادی کشور، این نرخ می‌تواند در هر شرکت خدمات باربری متفاوت باشد. در ادامه این مقاله، به بررسی نرخ کرایه وانت بار ارزان در سال ۱۴۰۳ بر اساس میزان مسافت طی شده و گزینه‌های تاثیر گذار دیگر می‌پردازیم.

چه مواردی در تعیین نرخ باربری و کرایه وانت بار تاثیر گذار است؟

عوامل تاثیرگذار بر نرخ باربری و کرایه وانت بار
عوامل تاثیرگذار بر نرخ باربری و کرایه وانت بار

در ابتدا باید شناختی از وانت بار و نیسان داشته باشید. انواع وانت بار شامل وانت پیکان و وانت نیسان است. تفاوت میان وانت پیکان و وانت نیسان در سایز و کارخانه تولیدی این خودروها است. بر خلاف چیزی که عموم افراد تصور می‌کنند، نرخ کرایه وانت نیسان و وانت پیکان تفاوت چشمگیری با هم ندارند. در برخی از شرایط حتی وانت نیسان ارزان‌تر هم می‌شود و مزایای بیش‌تری برای بار زدن با وانت نیسان دارید. علت این ارزانی، تعداد زیاد وانت نیسان و وانت زامیاد در کشور است. گنجایش حجم وانت پیکان و وانت نیسان نیز متفاوت است.

هرچند باید بدانید که چه بارهایی مناسب وانت نیسان است. اگر وزن بار شما به قدری زیاد نیست که بخواهید وانت نیسان کرایه کنید، وانت پیکان گزینه مناسب‌تری برای شما است.

تفاوت میان وانت پیکان و وانت نیسان

  • بارزترین تفاوت میان این دو خودرو، در تفاوت میان ابعادشان است. وانت نیسان به طور تقریبی  2 برابر وانت پیکان جا دارد.
  • قدرت وانت نیسان بسیار بیش‌تر از وانت پیکان است.
  • وانت نیسان برای امر اسباب کشی از لحاظ تجهیزات، مجهزتر است.
  • حجم بار قابل انتقال با وانت پیکان حدود ۷۰۰ کیلوگرم است. این در صورتی است که با وانت نیسان چیزی حدود ۲۱۰۰ کیلوگرم را می‌توان جابه‌جا کرد.
  • کرایه وانت پیکان در برخی از مسیرهای نزدیک مانند تهران به قم به طور حدودی بین ۱۰۰-۲۵۰ هزار تومان ارزان‌تر از وانت نیسان است. ولی در مسیرهای طولانی‌تر مانند تهران-رشت یا تهران-شیراز تفاوت چندانی با وانت نیسان ندارد.
  • وانت پیکان برای مسیرهای درون شهری و وانت نیسان بیش‌تر برای مسیرهای بین شهری است. همچنین، با توجه به نوع استفاده وانت نیسان، رانندگان این خودرو تبحر بیش‌تری نسبت به رانندگان وانت پیکان دارند. هرچند این مسئله برای تمامی رانندگان یکسان نیست.
  • وانت پیکان بیش‌تر برای حمل بار اثاثیه حساس و شکستنی استفاده می‌شود. اما وانت نیسان برای جابه‌جایی اثاثیه‌ای استفاده می‌شود که حمل بار آن‌ها از حساسیت کمتری برخوردار است مانند سرویس مبلمان.

لازم به ذکر است که هر دوی این خودروها به صورت مسقف نیز وجود دارند تا در صورت نیاز شما، به صورت مسقف بار شما را حمل کنند.

در تعیین نرخ کرایه باربری، چه گزینه‌هایی مورد نظر است؟

در تعیین نرخ کرایه باربری، گزینه‌های متفاوتی تاثیر گذار است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

وزن بار

مهم‌ترین عاملی که بر میزان نرخ کرایه بار تاثیر دارد، وزن بار شما است. همانطور که در قبل به آن اشاره شد، هر کدام از ماشین‌ها توانایی حمل وزن متفاوتی دارند. اگر وزن بار شما از مقداری بالاتر باشد، شما مستلزم به استفاده از خودروهایی با توانایی حمل وزن بالاتر هستید. با توجه به وزن بار شما و حجمی که اشغال می‌کند، نرخ کرایه وانت متفاوت است.

مسافت میان مبدا و مقصد

میزان مسافتی که خودرو شما باید طی کند، بر نرخ باربری شما تاثیر گذار است. قطعا مسافت‌های طولانی یا بین شهری نرخ بیش‌تری نسبت به مسافت‌های کوتاه دارند. این در صورتی است که در حمل بارهای بین شهری این نرخ از جانب سازمان تاکسیرانی شهر به صورت محدودی مصوب می‌شود.

نوع بار

برخی مواقع نوع بار شما شرایط خاصی را برای باربری می‌طلبد. برخی از بارها شرایط ویژه‌ای را برای جابه‌جایی نیاز دارند. این شرایط خودرو را به مهیا کردن تجهیزاتی ویژه ملزم می‌نماید. در اینصورت وانت نیسان از تجهیزات بیش‌تری مانند پتو و برزن برخوردار است. همچنین برخی از بارها موجب کثیف شدن خودرو می‌شوند. در این صورت هزینه‌ای جداگانه بابت برطرف کردن این کثیفی نیز، باید بپردازید.

بیمه بار

بیمه بار سلامتی بار شما را تضمین می‌کند. در صورتی که بخواهید برای بار خود بیمه نامه تهیه کنید، هزینه‌ای جداگانه برای این کار را باید اختصاص دهید. این بیمه نامه امنیت بار شما را تضمین می‌کند و از هرگونه خسارت ناشی از جابه‌جایی و حمل بار پیشگیری می‌کند.

نوع بارگیری و تخلیه بار

بارگیری و تخلیه بار کار طاقت فرسایی است. این کار به نیروی زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا این کار را به عهده‌ی نیروهای متخصص و زبده بسپارند. در صورتی که بخواهید از نیروهای متخصص شرکت‌های خدماتی باربری و حمل و نقل استفاده کنید؛ هزینه‌ای جداگانه بابت این کار را باید اختصاص دهید. اگر خودروی مناسب شما وانت نیسان باشد، باید بدانید که چگونه وسایل را در وانت نیسان بار بزنید.

شرایط جوی و آب و هوایی

شرایط جوی و آب و هوایی تاثیر بسزایی در نرخ باربری شما می‌گذارد. در شرایط جوی نابه‌سامان- مانند: زمان بارش باران و برف، هنگام رعد و برق و همچنین زمانی که اشعه‌ی UV- حفظ امنیت جابه‌جایی بار شما سخت‌تر می‌شود. در برخی از مواقع اثاثیه شما ارزش مالی بیش‌تری نیز دارند. 

در این زمان فراهم کردن شرایط اختصاصی برای حمل بار شما ملزوم به تامین شرایط به خصوصی است که در پی آن برای شما هزینه‌بر است. 

میزان ترافیک مسیر

همانطور که می‌دانید میزان معطلی در مسیرهای پرترافیک بسیار زیاد است. در صورتی که تمایل داشته باشید تا در ساعت‌های پر ترافیک به جابه‌جایی اثاثیه و کالای خود بپردازید؛ با توجه به معطلی راننده در مسیر و میزان استهلاک خودرو به میزان نرخ باربری شما افزوده می‌شود.

نوع مسیر

 گاهی مواقع مسیر انتخابی شما برای جابه‌جایی اثاثیه به قدری دور افتاده و بد مسیر است که شاید هر راننده‌ای راضی به طی کردن این مسیر نشود. همچنین با توجه به بدمسیر بودن مقصد شما، راننده مجبور باشد در مسیر بازگشت بدون بار برگردد؛ چرا که خواستگاهی در مقصد شما برای حمل بار نیست. این مسئله باعث می‌شود راننده دچار خسارت مالی شود. برخی از مسیرها نیز بسیار صعب‌العبور هستند، در این شرایط بدانید که هزینه بیش‌تری نسبت به مسیر معمولی را بابت نرخ باربری‌تان باید بپردازید.

نوع سوخت خودرو

خودروهای نیسان در ۳ نوع بنزینی، دیزلی و دوگانه سوز تولید می‌شوند. قیمت گازوئیل معمولا در کشور ما نوسان کمتری دارد. گاز هم به نسبت بنزین، نوسان کمتر و همچنین قیمت ارزانتری نیز دارد. اما نرخ افزایش قیمت بنزین بیشتر بوده و از نوسانات بالایی برخوردار است. به دلیل اینکه اغلب خودروهای نیسان را خودروهای بنزینی تشکیل می‌دهند، استفاده از آن‌ها در نرخ کرایه وانت بار شهری یا بین شهری تاثیر گذار است.

نرخ باربری و کرایه وانت بین شهری

عوامل ذکر شده در بالا در تعیین نرخ کرایه وانت بار به شهرستان نیز، تاثیرگذار هستند. به همین دلیل تمامی شرکت‌های خدمات باربری، بر اساس ضوابط و شرایط و البته انصاف خود این نرخ را تعیین می‌کنند. البته قانونی برای محاسبه این نرخ اعلام شده است که به قانون محاسبه نرخ بر حسب تن/کیلومتر معروف است . اما این قانون در حال حاضر در رابطه با ماشین‌های سنگین اجرا می‌شود.

متاسفانه، وضع اقتصادی نابسامان و نوسانات شدید ارزش ریالی کشور، باعث شده تا نرخ کرایه نیسان و وانت بار برای حمل بار بین شهری نیز، مداوماً دچار تغییر شود. در حقیقت، نمی‌توان به‌ صورت دقیق و ثابت هزینه‌ای را بابت این نوع خدمات ارائه داد.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ نوبار متوجه شدید که نرخ کرایه وانت بار تنها بر اساس مسافت و میزان کیلومتر طی شده نیست. فاکتورهای متفاوتی می‌تواند بر نرخ باربری شما تاثیر بگذرد که در این وبلاگ به تمامی آن‌ها اشاره کردیم. شما می‌توانید با استفاده از وبسایت و اپلیکیشن نوبار، قیمت حمل بار خود را تخمین زده و از طریق ثبت سفارش امر باربری خود را میسر سازید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.