نکات ایمنی و قوانین باربری که همه باید بدانند!

در زمان جابه‌جایی بیشتر تصور می‌شود تنها تضمینی که برای سلامت وسایل شما نیاز است، بسته بندی صحیح و قابل اعتماد بودن شرکتی است که می‌خواهید با آن حمل و نقل کنید. اما باید بدانید که یکی از مهم‌ترین مسائلی که سلامت بار شما را تضمین می‌کند، ایمنی است.

در بسیاری از شرایط دیده شده که با نادیده گرفتن این مهم، یا در اولویت نبودن آن، افراد دچار زیان‌های مالی یا حتی جانی شده‌اند.در ادامه این مقاله به معرفی نکات ضروری ایمنی در باربری می‌پردازیم تا شما بتوانید بدون خسارت، جابه‌جا شوید. 

قوانین باربری ایمن و بسته بندی اثاثیه

در مسئله اثاث کشی و حمل بار، مسلما نکات بسیاری از شروع تصمیم به اسباب کشی تا جابه‌جا شدن به مکان جدید وجود دارد. با اطلاع از این نکات و مراحل اسباب کشی می‌توان به بهترین نحو ممکن، برای این امر برنامه ریزی کرد.

بسته بندی وسایل  آماده سازی بار

پس از تصمیم شما به جابه‌جایی، اولین قدم شما باید تهیه کاملترین چک لیستی اسباب کشی برای این امر باشد. با تهیه این چک لیست می‌توانید متوجه شوید زمان خود را چگونه به انجام کارها اختصاص دهید. همچنین، متوجه خواهید شد که در هنگام اسباب کشی چه چیزی را زودتر بسته بندی کنید.

بسته بندی لوازم الکتریکی

بسته بندی لوازم الکتریکی و حساس مانند تلویزیون،بسته بندی یخچال ساید برای اسباب کشی، ماشین لباسشویی و … از دقت و حساسیت بالایی برخوردار است. در بسته بندی این لوازم استفاده از کارتن‌های مستحکم و پلاستیک‌های حباب دار، می‌تواند گزینه خوبی باشد.

بسته بندی لوازم شکننده

همانطور که می‌دانید بسته بندی ظروف چینی برای اسباب کشی، لوستر و بسیاری دیگر از وسایل خانه شکننده هستند. در بسته بندی این موارد حتما باید پوششی محافظ به دور جز به جز این وسایل قرار بگیرد. این‌کار باعث می‌شود تا خطرات احتمالی شکستگی یا فشار آمدن به وسایل به حداقل خود برسد.

بسته بندی وسایل شکننده
بسته بندی وسایل شکننده

کبوتر با کبوتر، باز با باز

در بسته بندی لوازم خود به یاد داشته باشید که بهترین نوع بسته بندی، چیدن وسایل مشابه کنار یکدیگر است. تا حد امکان تلاش کنید تا بتوانید این کار را میسر سازید.

بسته بندی مبلمان و سرویس خواب

برای بسته بندی مبل برای اسباب کشی، سرویس خواب و کمدهایتان، تا جای ممکن اتصالات جداگانه را، جدا کنید. هر کدام از این اتصالات جدا شده را در کنار هم قرار دهید تا از آشفتگی‌تان هنگام سرهم کردن دوباره وسایل، جلوگیری کنید.

ارزیابی دقیق وسایل و انتخاب وسیله نقلیه مناسب

دومین قدم شما در این مسیر ،ارزیابی میزان حجم و وزن وسایل‌تان است. این ارزیابی به شما معیاری برای انتخاب وسیله نقلیه مناسب می‌دهد. همچنین، انتخاب وسیله نقلیه‌ای از شرکت‌های معتبر نیز حائز اهمیت است؛ چرا که در غیر اینصورت مجبور می‌شوید تا شرایط وسیله نقلیه شامل لاستیک‌ها، ترمز و سایر قسمت‌های حیاتی خودرو را نیز چک کنید. با چک کردن شخصی خودتان اطمینان حاصل می‌کنید تا وسایل‌تان به سلامت به مقصد برسند و این جابه‌جایی برای شما شامل هزینه‌های پنهان نمی‌شود.

انتخاب ماشین باری مناسب

با توجه به آنچه در بالا به آن اشاره شد، انتخاب خودرو مناسب بسیار مهم است. مواردی که باید در انتخاب خودرو مناسب بدانید به شرح زیر است:

تخمین وزن و حجم بار

شما با تخمین میزان بار خود و حجم آن، درک درستی در انتخاب ماشین باربری مناسب خود پیدا می‌کنید. بدیهی است که اگر بار شما وزن کمی داشته باشد، انتخاب کامیون و تریلی گزینه مناسبی برای شما نباشد و وانت نیسان گزینه مناسب‌تری به نظر برسد.

شرایط جوی در هنگام اسباب کشی

طبیعی است که فصل اسباب کشی بسیار حائز اهمیت است. حفظ ایمنی اسباب کشی در شرایط جوی نامناسب، فصل زمستان یا هنگام باران بسیار متفاوت با شرایط جوی مناسب است. در صورتی که وضعیت آب و هوایی هنگام اسباب کشی مناسب نباشد، شرایطی را باید تعبیه کنید تا میزان آسیب دیدن لوازم‌تان به نزدیک صفر برسد. در زمان رعد و برق یا شرایط بارانی، می‌بایست وسیله‌ای را برای باربری خود انتخاب کنید که مسقف باشد. 

تخمین بودجه مورد نظر برای حمل بار

در زمان اسباب کشی شما بودجه‌ای را به حمل بار خود اختصاص می‌دهید. قبل از انتخاب ماشین باربری مورد نظرتان، حتما با شرکت‌های حمل بار هزینه را طی کنید. با توجه به نرخ خدمات باربری این شرکت‌ها و مقایسه با بودجه‌تان، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. با انجام این گزینه می‌توانید ایمنی و سلامت بار خود را تضمین کنید.

تخمین فاصله مبدا و مقصد

تخمین مقدار فاصله مابین مبدا و مقصد نیز به شما کمک می‌کند تا خودرو بهتر و ایمن‌تری را انتخاب کنید. در مسافت‌های طولانی با توجه به مصرف سوخت و استهلاک خودرو، شرایط جوی و میزان بار، خودروی مناسبی را برای این منظور در نظر بگیرید.

بارگیری و قوانین ضمانت ایمنی بار 

 توزیع یکنواخت وزن

در زمان بارگیری چیدمان شما باید صحیح و اصولی باشد. شما می‌توانید با کمک گرفتن از شرکت‌های خدماتی معتبر حمل و نقل و اسباب کشی، بدون نگرانی صفر تا صد بسته بندی بار و بارگیری وسایل خود را به آن‌ها  بسپارید. در صورتی که تمایل داشته باشید خودتان این امر را حاصل کنید، می‌بایست در توزیع یکنواخت بار درون ماشین بارگیری دقت کنید. توزیع برابر بار شما در پشت ماشین باربری موجب می‌شود تا خودرو تعادل خود را در هنگام حرکت حفظ کند. این مسئله به خودی خود باعث تضمین سلامت وسایل شما خواهد شد.

استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب

همانطور که در بخش بسته‌بندی لوازم به آن اشاره کردیم، پس ازبسته‌ بندی مناسب وسایل خود نوبت به بارگیری آن‌ها می‌رسد. در زمان بارگیری از ابزارهای ایمنی مهار لوازم، مانند زنجیر، تسمه و طناب کاملاً سالم برای محکم نگه داشتن لوازم خود استفاده کنید. این کار باعث جلوگیری از حرکت ناگهانی بار در حین حرکت خودرو می‌شود.

انتخاب بهترین مسیر ممکن

در زمان حمل بار انتخاب مسیر مناسب بسیار حیاتی است. این کار موجب می‌شود تا شما با در نظر گرفتن شرایط خیابانی یا جاده‌ای، شرایط ترافیکی مسیر و شرایط آب و هوایی ایمن‌ترین مسیر ممکن را برای انتقال اثاثیه خود در نظر بگیرید.

آمادگی برای احتمالات پیش‌بینی نشده

همانطور که می‌دانید، در زندگی شرایط %۱۰۰ وجود ندارد. با هر میزان برنامه ریزی و آمادگی برای هر موضوعی، بازهم ممکن است عواملی پیش‌بینی نشده بر سر راهتان قرار گیرد. امر اسباب کشی و حمل بار  نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در هنگام بارگیری و انتقال بار با رعایت موارد ایمنی که قبلا ذکر شد، احتمال وقوع این حوادث را به حداقل برسانید. اما همچنان، برای وقوع احتمالات پیش‌بینی نشده آماده باشید.

اما در کل می توان با استفاده از چک لیست اسباب کشی مطمئن احتمالات را تا حدی پیش بینی کرد تا بتوانیم از استرس های اسباب کشی تا میزان زیادی رفع کنیم.

تضمین سلامت اعضای کم توان خانواده

بهترین روش تضمین سلامت اعضای کم توان خانواده، نبود آن‌ها در زمان حمل بار و بارگیری است.

اگر در بین اعضای خانواده شما افراد سالمند، کودکان یا حیوان خانگی وجود دارد؛ بهترین راه کمک گرفتن از آشنایان است. با سپردن این اعضا به دوستان و آشنایان خود در روز بارگیری، آن‌ها را از مواجه با هر خطر احتمالی دور کنید. همچنین، این کار باعث می‌شود تا تمرکز شما نیز- به دور از نگرانی برای اعضای خانواده‌تان- افزایش یابد.

کمک گرفتن از افراد متخصص

جابه‌جایی و حمل بار می تواند خطرناک تر از آن چیزی باشد که انتظارش را دارید. این کار طاقت فرسا است. زمانی که  با بلند کردن وسیله‌های سنگین، چاقوهای تیز بسته بندی شده و سایر عوامل مخاطره آمیز ترکیب شود؛ می‌تواند منجر به آسیب جدی شود. با کمک گرفتن از شرکت‌های خدمات باربری، می‌توانید این کار را به دست متخصصانش بسپارید. این افراد با در نظر گرفتن شرایط اثاثیه شما بهترین و ایمن‌ترین راه جابه‌جایی وسایل شما را انتخاب می‌کنند.

استفاده از کمک افراد متخصص برای امنیت در باربری
استفاده از کمک افراد متخصص برای امنیت در باربری

تضمین ایمنی هنگام تخلیه بار

اطمینان از ایمنی در زمان تخلیه بار به اندازه فرآیند بسته بندی و بارگیری مهم است. در این بخش، به  بررسی برخی از نکات کلیدی که می‌تواند به افزایش ایمنی در زمان تخلیه بار کمک کنند، می‌پردازیم:

بررسی دقیق مقصد و محل تخلیه بار

قبل از شروع به تخلیه بار، محل تخلیه باید به دقت بررسی شود. این بررسی  کمک می‌کند تا از استحکام و ثبات محل تخلیه بار اطمینان حاصل کنیم.

استفاده از تجهیزات مناسب

مانند بارگیری، استفاده از تجهیزات مناسب برای تخلیه بار نیز، اهمیت بسیاری دارد. این تجهیزات شامل جک‌های باربری،  تسمه‌ها و طناب‌های محکم و غیره است.

توزیع وزن بار

اطمینان حاصل کنید که بارها به گونه‌ای تخلیه شوند که توزیع وزن بار به تدریج و به صورت متعادل انجام گیرد تا از بروز ناپایداری  و هر گونه اتفاق ناخوشایند، جلوگیری شود.

رعایت فاصله ایمنی

در حین تخلیه بار، افراد باید فاصله ایمنی را از تجهیزات و بارهای در حال حرکت حفظ کنند.

نتیجه گیری

همانطور که همراه ما بودید، در این مقاله از نوبار قوانین باربری ایمن و نکات آن را فراگرفتیم. با رعایت این قوانین از پیش آمدن خطراتی از جمله حوادث جاده‌ای، عدم تعادل خودرو و در نتیجه آن عدم توانایی کنترل خودرو، سقوط و آسیب بارها و خسارت‌های جانی و مالی پیشگیری می‌کنیم. هرچند، ممکن است اتفاقاتی پیش‌بینی نشده در حین عملیات باربری و حمل بار رخ دهد که خارج از کنترل باشند. متخصصان باربری در شرکت‌های خدماتی اسباب کشی، آموزش‌های لازم را برای کنترل شرایط مشخص و نامشخص دیده‌اند. با توجه به تخصصشان می‌توانند کمک شایانی در امر اسباب کشی به شما کنند. در صورت وجود هرگونه پرسش دیگر، می‌توانید با تیم پشتیبانی شبانه روزی نوبار در سایت و اپلیکیشن در تماس باشید. همچنین در بخش سوالات متداول، به پاسخ برخی سوالات پرتکرار که ممکن است برای شما هم ایجاد شده باشد، پرداختیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.