۱۰ حشره خانگی و داروهای طبیعی برای رهایی از آنها

صرف‌نظر از اینکه بتوانید آنها را ببینید یا نبینید، حشرات در خانه شما وجود دارند. دسته بندپایان تقریباً با همه اشکالاتی که بتوانید به آن فکر کنید، شامل عنکبوت‌ها، کرم خاکی، هزارپایان، کرم ریز و پروانه‌ها می‌شود. ۷۵ درصد از زندگی بندپایان بر روی زمین تشکیل می‌شود، بنابراین جای تعجب نیست که آنها خود را به زندگی متحد با انسان‌ها وفق بدهند و از زیستگاه‌های ما نیز بهره ببرند.

وقتی در مورد حشرات خانگی صحبت می‌کنیم، این هم اتاقی‌های ناخواسته می‌توانند از نظر شکل و تأثیر در خانه شما متفاوت باشند. یک عنکبوت تنها در گوشه‌ای خاکی ممکن است به کسی آسیب نرساند، اما هجوم حشرات تخت خواب قطعاً باعث مشکلات فراوانی خواهد شد. در صورت حساس بودن به حشرات خانگی، خرید اسپری حشرات از فروشگاه‌های محلی وسوسه انگیز است، اما این محصولات می‌توانند حاوی مواد شیمیایی سمی باشند که برای شما و خانواده‌تان (از جمله حیوانات خانگی شما) ناسالم هستند و همچنین برای کره زمین مضر هستند.

خوشبختانه، بسیاری از اقلام خانگی معمول وجود دارد که می‌تواند به شما در مقابله با مشکل آفت خود کمک کند. این داروهای خانگی به راحتی درست می‌شوند و به سالم نگه داشتن وسایل در آپارتمان شما کمک می‌کنند.

در حالی که برخی صاحب‌خانه‌ها مسئولیت کنترل آفات را بر عهده دارند، اما اغلب مقابله با هجوم حشرات توسط صاحب‌خانه‌ها مدتی طول می‌کشد یا ممکن است از محصولات مضر استفاده کنند. دفعه بعد که متوجه یکی از این حشرات معمول خانگی شدید، با این داروهای طبیعی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.

حشرات خانگی موجود در آشپزخانه

در حالی که حشرات در همه قسمت‌های خانه شما وجود دارند، در اینجا چند مورد از آفات رایج در آشپزخانه به علاوه چند نکته برای از بین بردن آنها را مطرح خواهیم کرد.

  1. مورچه‌ها

مورچه‌ها یکی از رایج‌ترین حشرات خانگی هستند، که در هر آب و هوا یافت می‌شوند. اگر تا به حال در خانه خود مورچه‌ای داشتید، با این که چگونه این موجودات ریز قادر به ورود به هر گوشه و درز در خانه شما هستند، آشنا هستید.

مورچه‌ها نه تنها می‌توانند با به جا گذاشتن خاک و مدفوع مواد غذایی را آلوده کنند، بلکه می‌توانند تهدیدی برای خانه شما باشند. به عنوان مثال، مورچه‌های نجاری، می‌توانند از طریق سوراخ کردن چوب به ساختار خانه شما آسیب بزنند.

راه‌های طبیعی برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها

هرچه سریعتر می خواهید از شر مورچه‌ها خلاص شوید. اسپری‌های از بین برنده مورچه بسیار زیادی در بازار وجود دارد، اما بسیاری از آنها مواد شیمیایی دارند که می‌تواند برای شما و حیوانات خانگی شما مضر باشد. برای ساخت یک بازدارنده طبیعی و تله مورچه، دستور العمل‌های زیر را امتحان کنید.

  • اسپری سرکه و آب: مخلوط نیمی از سرکه سفید و نیمی از آب را در یک بطری اسپری ترکیب کنید. این را روی هر مکانی که مورچه‌ای در آن قرار دارد، اسپری کنید. سپس ناحیه را پاک کنید. سرکه حس بویایی مورچه‌ها را تحت الشعاع قرار خواهد داد و دیگر برنمی‌گردند.
  • فلفل قرمز، آرد ذرت یا قهوه: راه دیگر برای برهم زدن حس بویایی مورچه‌ها، بدون اینکه بوی خانه شما مانند زمان اسپری کردن سرکه شود، پاشیدن فلفل قرمز، آرد ذرت یا اسپری کردن قهوه دم کرده در اطراف ناحیه‌ای است که مورچه‌ها از آنجا به جاهای دیگر می‌روند. این موارد مانع از بو کردن غذا توسط مورچه‌ها در خانه شما و همچنین مورچه‌های دیگر می‌شود. بافت پودری اینها باعث می‌شود مورچه‌ها آن منطقه را نیز ترک کنند.
  • اسپری مایع ظرف‌شویی: اگر می‌خواهید از اسپری استفاده کنید که هم مورچه‌ها را در خانه شما از بین ببرد و همچنین سطوح را تمیز کنید، سعی کنید مخلوطی از مایع ظرف‌شویی و آب درست کنید. سه چهارم بطری اسپری را از آب پر کنید و سپس ۱۰ تا ۲۰ قطره از مایع ظرف‌شویی ساخته شده از مواد طبیعی را به آن اضافه کنید. این محلول را تکان دهید تا مخلوط شوند و سپس آن را در مناطق مشکل دار اسپری کنید.
  1. مگس

انواع زیادی از مگس‌ها وجود دارد که ممکن است در آشپزخانه خود بیابید، اما دو مورد متداول مگس‌های خانگی و مگس‌های میوه هستند. این مگس‌ها می‌توانند به راحتی از طریق شکاف باز پنجره‌ها یا درهای باز به خانه شما دزدکی وارد شوند. آنها به غذاهای قدیمی که ممکن است در اطراف آن باشند، جذب می‌شوند، غذاهای قدیمی بدان معناست که سطل آشغال شما پر شده یا میوه قدیمی که روی پیشخوان هستند.

علاوه بر دلخوری از وزوز کردن آنها در خانه، مگس‌ها می‌توانند خطرناک باشند زیرا حامل بیماری‌ها هستند. آنها مسئولیت گسترش سالمونلا، E. coli و مسمومیت‌های غذایی را بر عهده دارند.

راه‌های طبیعی برای رهایی از مگس‌ها

برای کاهش جمعیت مگس‌ها در آپارتمان خود و جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری‌ها، مطمئنا دوست دارید یک تله خانگی و طبیعی برای آنها درست کنید.

  • تله شیشه: یک راه خوب برای از بین بردن این موجودات منتقل کننده بیماری، ایجاد یک دام است. یک گلدان را با حدود یک اینچ سرکه سیب پر کنید. چند قطره مایع ظرف‌شویی با بوی گل را به آن اضافه کنید. برای پوشاندن شیشه از کیسه پلاستیکی استفاده کنید. با باند لاستیکی آن را ایمن کنید. سوراخ‌هایی بر روی پلاستیک آن ایجاد کنید تا مگس‌ها از آن نقاط وارد شیشه شوند.
  • دام میوه‌ای: این تله مگس‌های میوه را هدف قرار می‌دهد، اما می‌تواند برای انواع دیگر مگس‌ها نیز عملی باشد. یک تکه میوه را با حدود ۴ سانتی‌متر ضخامت برش دهید. آن را درون یک کاسه قرار دهید تا طرف برش به سمت بالا باشد. کاسه را با بسته بندی پلاستیکی بپوشانید و آن را با نوار یا باند لاستیکی محکم کنید. از یک خلال دندان برای به وجود آوردن سوراخ در بالای پلاستیک استفاده کنید و سپس بگذارید آن را در گوشه‌ای از آشپزخانه قرار دهید.
  1.   پروانه هندی مواد غذایی

پروانه هندی مواد غذایی، معمولاً در آشپزخانه‌ها و آبدارخانه‌ها یافت می‌شود. این حشرات شبانه در آخرین لحظات شب به خانه شما می‌خزند و تخم‌های میکروسکوپی خود را در آرد، غلات، حبوبات، دانه‌ها، آب‌نبات‌ها و غذای خشک حیوانات قرار می‌دهند.

خطر اصلی پروانه‌های هندی مواد غذایی، این است که غذای شما را خراب می‌کنند. در صورت حمله به آبدارخانه‌ها و آشپزخانه‌ها، تار، مدفوع و پوست خود را به همراه می‌آورند که این امر مواد غذایی شما را آلوده می‌کند.

راه‌های طبیعی برای خلاص شدن از شر پروانه‌های هندی مواد غذایی

برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی موجود در کابینت‌های آشپزخانه و انبار و برای رهایی از پروانه‌های هندی مواد غذایی از خانه خود، باید احتیاط کنید. استفاده از محلول‌های شیمیایی در آشپزخانه شما می‌تواند خطرناک باشد، بنابراین یافتن راه حل طبیعی بهترین روش برای درمان این آفات است.

  • قوطی و کیسه‌های خود را پاک کنید: با توجه به نوع مکانی که این حشرات به آن حمله می‌کنند، پیشگیری بهترین تاکتیک است. این پروانه‌های مواد غذایی معمولاً در کارتن‌های حمل و نقل مشاهده می‌شوند و می‌توانند راه خود را از طریق قوطی و کیسه‌های غذای خشک به داخل خانه شما باز کنند. پاک کردن قوطی‌ها و کیسه‌های خود را با یک دستمال آغشته به صابون و آب داغ مانع از پخش شدن آنها به بقیه مواد غذایی می‌شود.
  • استفاده از برگ بو: یک راه حل طبیعی برای از بین بردن پروانه‌های هندی مواد غذایی، قرار دادن برگ بو در تمام کابینت‌های آشپزخانه است. این برگ‌های دارای بوی قوی مانع از افزایش و ورود این حشرات به آشپزخانه می‌شود.
  1. سوسک

سوسک‌ها از جمله رایج‌ترین حشرات خانگی هستند، که در سراسر جهان یافت می‌شوند. آنها می‌توانند از طریق سوراخ‌ها و ترک‌های کوچک در دیوارها یا لوله‌ها، راه خود را به داخل آپارتمان بیابند. سوسک‌ها در فضاهای باریک پناه می‌گیرند، بنابراین اغلب در زیر سینک‌ها و در کشوهای تاریک یافت می‌شوند.

سوسک‌ها نیش نمی‌زنند، اما آنها باعث مشکلات سلامتی شناخته می‌شوند. پوست و ضایعات آنها می‌تواند باعث آلرژی یا علائم آسم شود.

راه‌های طبیعی خلاص شدن از شر سوسک‌ها

ممکن است سموم دفع آفات خانه شما را از این آفات خلاص کند، اما می‌تواند برای سلامتی انسان نیز مضر باشد. در عوض، این راه حل‌های طبیعی را برای رهایی از سوسک‌ها در خانه خود امتحان کنید.

  • گیاه نعنا: این گیاه یک بوی قوی ایجاد می‌کند که گربه‌ها آن را دوست دارند، اما سوسک‌ها از آن متنفر هستند. گلدان‌های کوچک را با گل‌های تازه و پنبه‌ای که دارای اسانس نپتالاکتون هستند پر کنید. این گیاه را در مکان‌هایی که سوسک‌ها را دیده‌اید، قرار دهید.

حشرات خانگی موجود در اتاق خواب

اتاق خواب مکانی برای استراحت و آرامش است، اما با وجود حشرات خانگی خیلی راحت نخواهید بود. چند حشره در اتاق خواب وجود دارد که ممکن است با آنها روبرو شوید که می‌تواند باعث ناراحتی شما و حتی گاهی آسیب دیدن شوند.

  1. کک

کک‌ها از حشرات خانگی معمول هستند، به خصوص برای کسانی که حیوانات خانگی دارند. این موجودات ریز می‌توانند برای چند هفته تا چند ماه زنده بمانند، اما به راحتی تولید مثل می‌کنند، حتی یک کک می‌تواند به یک آلودگی در خانه شما تبدیل شود. کک‌ها می‌توانند تقریباً با یک پا پرش کنند، بنابراین معمولاً با پریدن روی افراد یا حیوانات خانگی گسترش می‌یابند.

نیش‌ کک‌هاِ، بیشتر بر روی حیوانات خانگی رایج‌تر از انسان است. این نیش‌ها معمولاً باعث خارش بیش از حد می‌شوند. در بعضی مواقع، نیش کک همچنین می‌تواند منجر به عفونت یا واکنش آلرژیک ناشی از بزاق کک شود.

راه‌های طبیعی برای خلاص شدن از شر کک‌ها

از آنجا که حیوانات اهلی هدف اصلی این آفات هستند، مهم است که یک روش طبیعی برای خلاص شدن از شر آنها پیدا کنید.

  • اسپری گیاهی کک: برای از بین بردن غیر سمی کک‌ها، سعی کنید اسپری گیاهی کک درست کنید. با خالی کردن کل خانه و شستن همه وسایل در گرم‌ترین حالت شستشو شروع کنید. سپس ۴ فنجان سرکه، ۲ لیوان آب، ۱۱۳ سی سی آب لیمو و ۵۲ سی سی نارون کوهی را در یک بطری اسپری دو لیتری مخلوط کنید. همه چیز را در آپارتمان، از جمله فرش، مبلمان و تخت حیوان خانگی را اسپری کنید.
  • نمک: نمک قادر است کک‌ها را کم آب کند و آنها را بکشد. نمک ریز خرد شده را روی فرش‌ها بپاشید. یک روز بگذارید و سپس خانه را از آنها خالی کنید.
  • رزماری و اسپری لیمو: با جوشاندن ۴ فنجان آب شروع کنید و سپس آن را از روی حرارت بردارید. ۶ عدد لیمو ریز خرد شده، برگ رزماری خرد شده و ۳ تا ۴ قطره روغن معطر به آن اضافه کنید. این محلول را به مدت ۲۴ ساعت کنار بگذارید. روز بعد، آب را صاف کرده و آن را داخل یک بطری اسپری بریزید. این محلول طبیعی را در سرتاسر خانه خود اسپری کنید تا کک‌ها را دفع کنید.
  1. حشرات تخت

حشرات تخت‌خواب مشکلی تاسف آور و متداول است که در اتاق خواب یافت می‌شود. آنها به اندازه کافی کوچک هستند که در چمدان‌ها، جعبه‌ها و کفش‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند. به همین دلیل، معمولاً در تابستان وقتی افراد تمایل بیشتری به سفر دارند، پیدا می‌شوند.

حشرات تختخواب هیچ بیماری را منتقل نمی‌کنند، اما از خون انسان تغذیه می‌کنند. نیش آنها معمولاً صدمه نمی‌زند، اما علائم خارش کوچک و قرمز رنگی روی پوست باقی می‌گذارد.

راه‌های طبیعی برای خلاص شدن از حشرات تخت‌خواب

بعضی اوقات استخدام فردی برای از بین بردن حشرات ممکن است بسیار طول بکشد، یا ممکن است علاقه‌ای نداشته باشید که مواد شیمیایی سمی را در مکانی که می‌خواهید بخوابید، داشته باشید. در این شرایط، راه حل‌های خانگی برای رفع حشرات تخت‌خواب جواب می‌دهد.

  • تمیز کردن بوسیله بخار یا استفاده از سشوار: حشرات تخت‌خواب و تخم‌های آنها هنگام قرار گرفتن در معرض دمای زیاد کشته می‌شوند. تخت را با استفاده از بخار در مناطقی که حشرات تخت‌خواب را پیدا کردید تمیز کنید و آنها را در دمای بالاتر از ۱۴۰ درجه فارنهایت قرار می‌دهد. اگر بخارشور ندارید، سعی کنید از سشوار استفاده کنید.
  • جوش شیرین: جوش شیرین باعث جذب رطوبت موجود در تخت‌خواب می‌شود و همین موضوع این حشرات را می‌کشد. منطقه و فضاهای اطراف تخت‌خواب را جوش شیرین بپاشید. بگذارید یک ساعت بنشیند و بعد آن را پاک کنید. هر چند روز یکبار این روند را تکرار کنید تا مطمئن شوید تمام حشرات از بین رفته‌اند.

حشرات خانگی در سراسر خانه

برخی از حشرات خانگی هستند که در تمام خانه شما پنهان می‌شوند. اگرچه شما اغلب این آفات را نمی‌بینید، اما گاهی اوقات می‌توانید صدای آنها را بشنوید یا اثرات آنها را ببینید.

  1. جیرجیرک

جیرجیرک‌های خانگی نوعی مشهور انواع جیرجیرک‌ها هستند. همانطور که از نام این محصول پیداست، آنها در خانه یافت می‌شوند و به محیط‌های گرم و مرطوب تمایل دارند. اگر در خانه خود جیرجیرک دارید، معمولا صدای جیر جیر کردن آنها را می‌شنوید یا اقلام جویده شده توسط آنها را پیدا می‌کنید.

در حالی که جیرجیرک‌ها مضر نیستند، ولی صدای بلند آنها کافی است تا شما را دیوانه کند. این جیر جیر کردن در واقع صدای آنها هنگام جفت گیری است.

راه‌های طبیعی رهایی از جیرجیرک‌ها

اگر در آپارتمان جیرجیرک دارید، مطمئنا می‌خواهید در اسرع وقت از آنها خلاص شوید تا آرامش و آسایش بیشتری کسب کنید. در اینجا برخی از داروهای خانگی برای خلاص شدن از شر جیر جیر در خانه آورده شده است.

  • شیره: با پر کردن یک شیشه نیمه از شیره، یک تله ایجاد کنید. بوی شیرین آنها را فریب می‌دهد و بافت چسبنده آنها را به دام می‌اندازد.
  • اسپری فلفل چیلی: با جوشاندن ۲ فنجان آب و اضافه کردن نصف فنجان فلفل قرمز، پودر فلفل قرمز یا سس فلفل، یک مایع اسپری درست کنید. مایع را صاف کرده و سپس ۲ فنجان آب دیگر به آن اضافه کنید. درون یک بطری اسپری آن را بریزید و محیط بیرونی خانه خود را اسپری کنید تا جیرجیرک‌ها را از بین ببرید. از این اسپری داخل خانه استفاده نکنید، زیرا ممکن است رنگ آن مبلمان یا فرش‌ها را لکه دار کند.
  1. عنکبوت

یکی دیگر از حشرات رایج خانگی که احتمالاً می‌خواهید از شر آنها خلاص شوید، عنکبوت‌ها هستند. تقریباً ۴۰۰۰ گونه عنکبوت وجود دارد ،که برخی از آنها بیشتر از سایرین در خانه شما دیده می‌شوند. برخی از انواع رایج شامل عنکبوت خانه آمریکایی، عنکبوت بیوه سیاه، عنکبوت‌های بابا لنگ دراز و عنکبوت خانگی می‌شود.

بسته به نوع، عنکبوت‌ها می‌توانند بی ضرر یا سمی باشند. انواع بی‌ضرر آنها به زندگی خود در خانه بدون آسیب رساندن ادامه می‌دهند، اما تار عنکبوت‌هایی در سرتاسر خانه ایجاد می‌کنند. عنکبوت‌های سمی بیشتر باعث گزش می‌شوند که در بهترین حالت خارش دارند و در بدترین حالت، کشنده هستند.

راه‌های طبیعی برای خلاص شدن از عنکبوت‌ها

با سردتر شدن هوا، ظاهرا عنکبوت در خانه افزایش می‌یابد. با این اتفاق، شما می‌خواهید یک روش طبیعی برای دور نگه داشتن آنها از خانه خود پیدا کنید.

  • مرکبات: عنکبوت‌ها توسط عطر مرکبات دفع می‌شوند. سعی کنید پوست مرکبات را در کنار پایه تخته‌ها، آستانه‌های پنجره و قفسه‌های کتاب قرار دهید. این باعث می‌شود خانه شما بوی خوبی داشته باشد و عنکبوت‌ها نیز از آن دور شوند.
  • اسپری عنکبوتی: با مخلوط کردن آب و چند قطره روغن‌های اساسی اسپری عنکبوتی ایجاد کنید. رایحه‌های دفع عنکبوت شامل اکالیپتوس، سنبل هندی، اسطوخودوس، نعناع، درخت چای، دارچین، مرکبات و سرو است. این کار را در مناطقی که عنکبوت را پیدا می‌کنید، اسپری کنید، به خصوص هنگامی که باران می‌بارد یا هوا سرد است.
  1. موریانه‌ها

بیش از ۴۰ گونه موریانه وجود، اما اکثر آنها شبیه به هم هستند. این حشرات ساکت از مواد گیاهی مبتنی بر سلولز استفاده می‌کنند، این همان چیزی است که همه خانه‌ها از آن ساخته شده‌اند.

این حشرات برای انسان خطری ندارند، اما تهدیدی برای ساختار آپارتمان و مبلمان شما محسوب می‌شوند. اگر موریانه در خانه شما یافت شود، ممکن است علاوه بر از بین بردن آنها در خانه به کارهای دیگری نیز نیاز داشته باشید.

راه‌های طبیعی برای خلاص شدن از موریانه‌ها

مهم است که شما سعی کنید به محض مشاهده یکی از حشرات در خانه خود از شر این آفات خلاص شوید. در اینجا چند روش خانگی برای رهایی از موریانه‌ها آورده شده است.

  • مقوا مرطوب: موریانه‌ها عاشق آب و سلولز هستند، که این دقیقاً همان مقوا مرطوب می‌تواند باشد. تکه‌های مقوا مرطوب را در مناطقی که گمان می‌کنید موریانه وجود دارد قرار دهید. وقتی موریانه روی مقوا مستقر شدند، آن را بردارید و بسوزانید. این روند را تا زمان دفع تمام موریانه‌ها تکرار کنید.
  • نور خورشید: موریانه‌ها نه تنها در مکان‌های تاریک و مرطوب رونق می‌گیرند بلکه در واقع می‌توانند در اثر نور خورشید و گرما بمیرند. اگر مبلمان شما موریانه دارد و در یک شهر آفتابی زندگی می‌کنید، آن را در یک روز گرم بیرون بیاورید. اگر موریانه‌ها در خانه شما هستند، سعی کنید چراغ‌های UV را در مناطق مختلف خانه قرار دهید.

حشرات خانگی موجود در حمام

بسیاری از حشرات به نقاط مرطوب جذب می‌شوند، بنابراین حمام شما پناهگاه آنها می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد مشکلی در خانه و در حمام خود، حتماً سطوح مرطوب را از بین ببرید و هنگام دوش گرفتن فن را روشن نگه دارید.

  1. نقره ماهی

نقره ماهی که به پارامیت‌ها، کوسه‌های فرش یا بید فرش نیز معروف هستند از نظر ظاهری رنگ فلز و شکل بیضی شکل دارند. آنها معمولاً در مناطق مرطوب مانند حمام و زیرزمین یافت می‌شوند. نقره ماهی‌ها در پنهان کردن خوب هستند و گاهی اوقات مورد توجه ساکنین خانه قرار نمی‌گیرند.

نقره ماهی‌ها برای انسان خطرناک نیستند، اما می‌توانند به ملک آسیب برسانند. نقره ماهی‌ها از پلی ساکاریدها تغذیه می‌کنند که در چسب‌ها، اتصالات کتاب و فرش یافت می‌شوند. این بدان معنی است که آنها معمولاً قفسه‌های کتاب، کارهای هنری و سایر تزئینات خانگی را تخریب می‌کنند.

راه‌های طبیعی برای خلاص شدن از شر نقره ماهی‌ها

بدون استفاده از مواد شیمیایی سمی، می‌توان حمام خود را تمیز نگه داشت. در اینجا چند روش برای خلاص شدن از نقره ماهی‌ها در خانه وجود دارد.

  • تراشه‌های چوب سرو: نقره ماهی‌ها بوی سرو را دوست ندارند. تراشه‌های چوب سرو را در مناطقی که این آفت را مشاهده کردید پخش کنید تا آنها را از بین ببرد. اگر سدر مرطوب یا قدیمی شد، حتماً آنها را بردارید و تکه‌های تازه جایگزین کنید.
  • تله شیشه‌ای: قسمت بیرونی یک شیشه را با چسب کاغذی بپوشانید و چند تکه نان را درون آن قرار دهید. شیشه را در محلی که از نقره ماهی‌ها را مشاهده کردید قرار دهید. یک شب آنجا قرار دهید. نقره ماهی‌ها قادر به بالا رفتن از بافت خشن نوار هستند اما وقتی قادر به بالا رفتن از شیشه صاف در داخل نباشند، درون آن گیر خواهند افتاد.

منبع: apartmentguide

1 نظر
  1. علی می گوید

    سلام ، شکلشون هم میداشتید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.