نحوه شست و شوی مناسب مبلمان منزل

اسباب کشی می‌تواند بهانه خوبی برای شست و شوی مبلمان منزلتان باشد. برای اینکار باید با نحوه شست و شوی مناسب مبلمان منزل آشنا باشیم. با گذشت زمان، مبلمان آلودگی، باکتری و مواد حساسیت زا را جمع کند. این آلاینده‌ها می‌توانند نظافت و بهداشت فضای زندگی شما را به خطر بیندازند. در این مقاله با روش‌های شستشوی مبل در منزل آشنا خواهید شد.

چگونه مبلمان را تمیز کنیم؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که “آیا می‌توانم از شامپو فرش برای مبل هم استفاده کنم؟”. آیا می‌توان از بخارشور هم استفاده کرد؟ این مقاله راهنمایی برای نحوه شست و شوی مناسب مبلمان در منزل است. آب و سرکه سفید، جوش‌ شیرین با سرکه، ترکیب آب و الکل، محلولی از آب و نشاسته و ابزار‌هایی مانند جاروبرقی، بخارشوی، پرز گیر موی حیوانات، شامپوی شستشوی مبل، دستمال تمیز و اسفنج و جاروبرقی وسایلی هستند که معمولا در شستشوی مبلمان به کار برده می‌شوند.

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله روش‌های پاک کردن جای مداد از دیوار را از دست ندهید.

تمیز کردن مبلمان پارچه ای

  1. مبل را جاروبرقی بکشید.

جاروبرقی کشیدن و یا استفاده از بخارشوی کردن مبلمان، ساده‌ترین بخش تمیز نگه داشتن مبلمان است. سعی کنید شکاف‌های مبلمان خود و بین کوسن‌ها را تمیز کنید. بالشتک‌ها را نیز بردارید و همه طرف آنها را جاروبرقی بکشید.

۲. یک پاک کننده مبتنی بر آب در خانه بسازید.

با شوینده‌ها در خانه یک پاک کننده بر پایه آب بسازید. یک بطری اسپری را با آب پر کنید، سپس چند قطره مایع ظرفشویی یا شامپو فرش به آن اضافه کنید. سرکه سفید و مقداری جوش شیرین، محلولی از آب و نشاسته نیز شوینده‌های مناسب برای انواع مبلمان و مبلمان پارچه ای هستند. لکه‌ها را با اسفنج پاک کنید. پس از شستشو اجازه دهید مواد شوینده برای چند دقیقه روی هر لکه بماند و نفوذ کند.

۳. شوینده‌ها را تست کنید.

 شوینده‌ها را در یک نقطه نامشخص از مبل تست کنید. یک اسفنج را در مخلوط مواد شوینده فرو کنید و مقداری از آن را به پشت یا قسمت زیرین یعنی جایی که به احتمال زیاد دیده نمی‌شود مبل بمالید. محل لکه را با یک پارچه خشک کنید و سپس اجازه دهید در هوا کاملا خشک شود. در صورت بروز هرگونه تغییر رنگ، از محلول شوینده استفاده نکنید.

۴. قبل از لکه‌دارشدن مبل، آن را تمیز کنید.

بی توجهی به سطوح مبل‌ها و باقی ماندن لکه‌ها موجب خرابی پارچه مبل و ماندگاری لکه‌ها می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از نظافت گسترده لکه‌ها این است که در صورت بروز لکه سریع اقدام کنید و آنها را تمیز کنید.

تمیز کردن مبلمان چرمی

  1. برای تمیز کردن کثیفی و لکه‌های جزئی از آب و شوینده استفاده کنید.

 حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری مایع شوینده را در یک سطل کوچک آب گرم مخلوط کنید. سپس یک پارچه تمیز را در آن فرو کنید و قسمت‌های کثیف مبلمان خود را پاک کنید. در نهایت مبلمان را با یک پارچه تمیز خشک کنید.

  • از محصول آب و سرکه استفاده کنید.

اگر محلول آب و شوینده کار نمی‌کند مبلمان خود را با مخلوط سرکه تمیز کنید. در یک سطل، مقدار مساوی سرکه و آب را مخلوط کنید. پارچه‌ای را در مایع خیس کنید و مبلمان خود را پاک کنید. برای جلوگیری از پخش شدن کثیفی، پارچه را مرتباً بشویید.

  • برای جلوگیری از ترک خوردن و خشکی چرم، مبلمان را از آفتاب دور نگه دارید.

چرم را از آفتاب دور نگه دارید تا ترک نخورد و خشک نشود. قرار گرفتن مداوم در معرض نور مستقیم خورشید، حتی با نگهداری دقیق، برای چرم مضر است. استفاده از واکس مخصوص مبل چرم می‌تواند از ترک خوردن چرم جلوگیری کند.

نگهداری صحیح از وسایل برای صرفه جویی در هزینه های ضروری است. اگر در شرف اسباب کشی هستید مقاله راهنمای کامل نحوه بسته بندی وسایل شکستنی برای شما مفید خواهد بود.

تمیز کردن مبلمان چوبی

۱. گرد و غبار و خاک را از روی چوب پاک کنید.

گرد و غبار را از روی چوب پاک کنید. از یک پارچه تمیز برای پاک کردن هرگونه گرد و غبار و کثیفی روی سطح استفاده کنید. از گردگیرهای لکه که می‌توانند چوب را خراش دهند استفاده نکنید و در عوض، از پارچه استفاده کنید.

۲. جنس و رنگ مورد استفاده در مبلمان خود را تعیین کنید.

رنگ مورد استفاده در مبلمان خود را مشخص کنید. اگر از روش صحیح شستشوی مبلمان چوبی مطمئن نیستید، از پاک‌کننده‌های ملایم شروع می‌شود، سپس بسته به واکنش مبلمان از تمیز کننده‌های قوی‌تر استفاده کنید. به عنوان یک قانون کلی برای تمیز کردن مبلمان چوبی می‌توان گفت که از آب زیاد استفاده نکنید! آب می‌تواند باعث تاب برداشتن و ترک خوردن چوب شود.

۳. از روغن استفاده کنید.

 یک پارچه نرم و روغن‌نباتی برای پاک کردن مبمان چوبی و استیل استفاده کنید. اینکار علاوه بر تمیزی باعث جذابیت و براقی مبل ها خواهد شد.

تمیز کردن مبلمان چوبی

۱. مواد به کار رفته در مبل را شناسایی کنید.

مبلمان حصیری شما می‌تواند چوب خیزران یا بامبو باشد و ممکن است تفاوت‌های جزئی در نوع مراقبتی که هر کدام نیاز دارند وجود داشته باشد. با مبلمان حصیری باید با ظرافت برخورد شود. برای مبلمان حصیری، می‌توانید مواد تمیزکننده را کنار بگذارید و به سادگی قطعات را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. مبلمان حصیری فقط یک یا دو بار در سال به این تمیز کردن کامل نیاز دارند.

 2. کوسن‌ها را تمیز کنید.

ابتدا کوسن‌ها را بردارید. کوسن‌ها جدا از مبلمان تمیز می‌شوند و سازنده مبل باید روش‌های مناسب شستشو را روی برچسب کوسن‌ها مشخص کند.

۲. از گردگیر جاروبرقی خود استفاده کنید.

باید دقت کرد که مبلمان حصیری را با ابزارهای ملایم تمیز کنید. برس کشیدن مرتب مبلمان به تمیز نگه داشتن آن کمک می‌کند. برای حذف گرد و غبار، سعی کنید از یک برس نرم استفاده کنید.

۴. مبلمان حصیری را بیرون در آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

 ممکن است چند روز طول بکشد تا کاملاً خشک شوند، اما خشک کردن کامل مبلمان حصیری از اهمیت بالایی برخوردار است.

۵. مبلمان حصیری را از مناطق مرطوب دور نگه دارید.

رطوبت باعث تغییر شکل در مبلمان حصیری می‌شود اگر می‌خواهید مبلمان خود را درازمدت نگهداری کنید، رطوبت منزل خود را در نظر داشته باشید.

میز نهارخوری یکی از مبلمان پرکاربرد هر خانه‌ای است. در مقاله معرفی انواع میزهای ناهارخوری با تنوع یاد میزهای نهارخوری آشنا شوید.

اکثر مردم زمان زیادی را روی مبل خود می‌نشینند، بنابراین خاک، خرده زباله‌ها و لکه‌ها به مرور زمان بر ری مبلمان جمع می‌شوند. شسشتشوی مبلمان نه تنها باعث جذابیت بیشتر مبل می‌شود، بلکه طول عمر آن را نیز به شدت افزایش می‌دهد.

 شستشوی مناسب مبلمان منزل نه تنها بهداشت و ظاهر مبلمان شما را بهبود می‌بخشد، بلکه طول عمر آن را نیز افزایش می‌دهد. محیط زندگی تمیزتر و سالم تری ایجاد می‌کند و بوهای بد از لکه‌ها را از بین می‌برد. در این مقاله بهترین روش‌های شستشوی مبلمان منازل را مرور کردیم. موارد بیشتر را شما با ما در میان بگذارید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.