منطقه شمیران کجاست و جاذبه‌های گردشگری آن چه هستند؟

شمیران یا به طور عامیانه شمرون منطقه‌ای بزرگ در شمال تهران است که در گذشته ییلاق تهران و حومه آن به شمار میرفت. شمیران در دامنه کوه البرز قرار دارد و شمالی‌ترین منطقه شهری تهران محسوب می‌شود. در گذشته منطقه شمیرانات تجریش بزرگترین آبادی و مرکز این منطقه بوده است و در حال حاضر اکثر توابع آن به تهران بزرگ ملحق شده‌اند. اگر می‌خواهید دقیقا بدانید شمیرانات کجاست و با مناطق آن آشنا شوید در این مقاله همراه ما باشید.

شمیرانات کجاست؟

شهرستان شمیرانات شامل ۳ بخش لواسانات، رودبار قصران و مرکزی (تجریش) می‌شود. شمرون از سمت شمال به استان مازندران و البرز منتهی شده و از جنوب هم به شهر تهران و فیروزکوه می‌رسد. شمرون یک منطقه خوش آب و هوا است که در گذشته منطقه ییلاقی برای پادشاهان قاجار و پهلوی است.

با توجه به اینکه شمیران در دامنه البرز قرار دارد دارای آب و هوای کوهستانی و سرد و خنک می‌باشد. با توجه به شمالی بودن آن و آب و هوای مناسب قیمت خانه‌ها بالا می‌باشد و محل سکونت ثروتمندان است. محله‌های شمیرانات سوهانک، ازگل، اراج، دارآباد، اقدسیه، آجودانیه، صاحبقرانیه، نیاوران، جماران، جمشیدیه، منظریه، کامرانیه،حصاربوعلی،فرمانیه، اختیاریه، احتشامیه، ولنجک و زعفرانیه هستند. اکثر محله‌های تهران که جزو شمیران نامیده می‌شوند با پسوند “یه” ، “ان” یا “انیه” مشخص می‌شوند.

شمیرانات منطقه چند تهران است؟

شمیرانات کجاست؟ شمیران یکی از مناطق لوکس تهران است که شامل کل منطقه ۱ تهران و بخش بزرگی از منطقه ۳ است. البته بر سر مرز جنوبی شمرون اختلافاتی وجود دارد. برخی معتقدند که کل منطقه یک تهران، بخش اعظمی از منطقه ۳ و بخش کوچکی از منطقه ۲ و ۴ تهران جزو شمیران حساب میشود ولی برخی دیگر معتقدند از غرب زعفرانیه از طرف شرقی آجودانیه از جنوب اختیاریه، قیطریه و کامرانیه، محمودیه و الهیه مرزهای شمرون هستند.

بخش‌های شمیران کجاست؟

شمیران تهران به ۳ بخش تجریش ( که اکنون جزو تهران محسوب میشود به همراه توابعی که بالا اشاره شد)، لواسانات (شامل لواسان بزرگ و کوچک) و قصران (اوشان ، فشم و میگون) تقسیم میشود. در گذشته خیابان شریعتی به جاده قدیم شمیران معروف بود و تا احداث خیابان پهلوی ( ولیعصر کنونی) تنها راه ارتباطی تهران و شمیران مرکزی بود. در دوره محمد رضا شاه و اوایل انقلاب کم کم شمیران و تهران با هم درآمیخته شدند.

ویژگی‌ها و جاذبه‌های گردشگری شمیرانات

شمیران از نظر مساحت در بین ۱۶ منطقه تهران رتبه ۶ ام را دارد. شمرون چه به تعریف برخی شامل محله‌های ۴ گانه چه شامل تنها منطقه یک و چه قسمتی از آن، به دلیل آب و هوای خنک، قرار گرفتن در بالای شهر تهران و در مجاورت کوه از گران‌ترین مناطق تهران محسوب میشود. خانه‌های ویلایی، باغ‌های بزرگ و کوچک، برج‌های بلند و تلفیق شهرسازی جدید و قدیم از ویژگی‌های شمرون است.

اگر قصد خرید خانه یا سرمایه‌گذاری در شمیران را دارید باید دقت کنید که با بودجه شما سازگار باشد اگر بودجه شما پایین است و قصد دارید از محله‌های منطقه ۱ تهران را انتخاب کنید می‌توانید محله چیذر که یکی از محله‌های قدیمی و با اصالت تهران است را انتخاب کنید. اما اگر انتخاب شما محله شمرون است و قصد اسباب کشی به این منطقه را دارید می توانید از سرویس اسباب کشی و حمل بار نوبار استفاده کنید.

جاذبه‌های گردشگری شمیران کجاست؟ جاذبه‌ها و مکان‌های تاریخی خانه امیرکبیر در پارک قیطریه، کاخ نیاوران، کاخ سعدآباد، امام زاده صالح، پیست اسکی شمشک، موزه حیات وحش، پارک جمشیدیه، بازار تاریخی تجریش، باغ فردوس، خانه دکتر حسابی و… در منطقه شمیران واقع شده‌اند.

در این مقاله گفتیم شمیرانات کجاست، منطقه چند است و محله‌ های شمرون را معرفی کردیم. بنابراین شما برای انتخاب خانه یا سرمایه گذاری در این منطقه یک دید کلی به دست آوردید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.