کمیسیون و پورسانت املاک را چگونه محاسبه کنیم؟ | بالابود ، پورسانت یک درصدی و تعرفه اتحادیه ، انعام ، حق نوشتن

هنگامی که میخواهید یک خانه را اجاره کرده یا اجاره داده یا خرید و فروش انجام دهید ، یا میتوانید خودتان اقدام به پیدا کردن خریدار یا فروشنده انجام دهید یا میتوانید به یک مشاور مجرب یا چندین مشاور امور ملکی خود را بسپارید . درمورد هریک از موارد بالا و موارد اشاره شده در تیتر صحبت میکنیم. که چگونه باید پورسانت و کمیسون ، بالابود و انعام در معاملات املاک بپردازیم.

خریدار و فروشنده یا مستاجر و موجر همدیگر را پیدا کرده اند ، چگونه معامله خود را انجام دهند؟ | حق نوشتن معاملات املاک

 

دریافت کد رهگیری کمیسون املاک

 

هنگامی که شما خود اقدام به انجام امور ملکی خود کرده اید باید چند نکته را به خاطر بسپارید ، اول اینکه شما میتوانید مستقیما در دفتر خانه قرار بگذارید اما اگر یک قرارداد مبایعه نامه یا قول نامه با کد رهگیری در یکی از دفاتر املاک بنویسید به نفع شماست . دوم تعرفه ای که املاک در حالت عادی از شما میگیرد برای دادن سرویس های پیداکردن خانه خوب یا مشتری است اما شما فقط میخواهید یک کاغذ برای شما نوشته شود برای انجام این کار دو راه دارید . اول میتوانید از اینترنت املاکی هایی که کد رهگیری دارند را پیدا کرده و در آنها با دادن مبلغی اندک به طور مثال مالیات درج شده در مبایعه نامه به علاوه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دستمزد مبایعه نامه را بنویسید راه دوم نیز گشتن در محل و پیداکردن یک املاکی است و به او پیشنهاد همان مبلغ بالا را بدهید به طور مثال اگر در مبلغ تعرفه شما و طرف مقابل با هم باید ۴ میلیون بپردازید با این روش میتوانید حدود یک میلیون تومان پرداخت کنید ، همچنین برخی از دفاتر اسناد رسمی نیز توانایی این کار را دارند. اگر مبایعه نامه ننویسید و طرف مقابل ریگی به کفشش باشد میتواند به روش های مختلف از شما شکایت کند.

مالیات محاسبه را جلوتر در قسمت تعرفه های اتحادیه املاک اشاره میکنیم.

بالابود | اگر مشاور توانست ملک ما را با قیمتی بهتر بفروشد | چگونه مشاور ملک ما را به قیمت خوب بفروشد.

یکی از مواردی که در میان اصطلاحات املاک مطرح است بالابود است ، شما فکر میکنید خانه ی شما به طور مثال ۵۰۰ میلیون تومان می ارزد اما مشاور املاک به شما میگوید که میتواند خانه را به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان برای شما بفروشد به شرط آنکه درصد زیادی از تفاوت را به او بدهید به طور مثال ۱/۲ ، ۱/۳ یا یک چهارم مبلغ مورد معامله. این معامله برای شما و مشاور املاک برد برد خواهد بود. این کار باعث میشود تا مشاور انگیزه بیشتری پیداکرده و به صورت تخصصی روی ملک شما کار کند.

 

بالا بود در املاک چیست

تعرفه اتحادیه مشاورین املاک برای خرید و فروش ملک

برخی از بنگاه های املاک در هنگام معامله از شما مبلغ بیشتری را طلب میکنند اما شما از قیمت معامله شده یا … راضی نیستید. بهتر است بدانید که تعرفه اتحادیه املاک چقدر است.

اگر قیمت ملک تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان باشد: بنگاه املاک معادل ۰.۵ درصد ارزش ملک خرید و فروش شده را به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کند. (نیم درصد از فروشنده و نیم درصد از خریدار) به طور مثال اگر ارزش یک خانه ۴۵۰ میلیون تومان باشد ۴.۵ میلیون تومان جمع کمیسیون پرداختی به املاک است.

اگر ارزش ملک شما بیش از ۵۰۰ میلیون تومان باشد: بنگاه معاملات املاک برای ۵۰۰ میلیون از طرفین معامله ۰.۵ درصد اخذ می‌کند و برای مازاد آن نیز ۰.۲۵ درصد به عنوان حق کمیسیون از فروشنده و خریدار می‌گیرد. به طور مثال برای کمیسیون یک خانه ی یک میلیاردی ۵ میلیون برای ۵۰۰ میلیون اول و ۲.۵ میلیون برای ۵۰۰ میلیون تفاوت که جمعا مبلغ ۷.۵ میلیون تومان میشود.

به حق کمیسیون و پورسانت پرداخت شده مالیات نیز تعلق میگیرد که این مالیات برگردن فروشنده و خریدار است.(مالیات بر ارزش افزوده برابر با ۹ درصد است) . این همان مالیاتی است که در بخش های بالا به آن اشاره شد ، برای دو مثال بالا برای ملک اول ۴۰۵ هزار تومان به مبلغ کمیسون اضافه شده و برای ملک دوم مبلغ ۶۷۵ هزار تومان مالیات به این رقم اضافه خواهد شد.

حالا ممکن است تحت شرایطی بخواهیم پول بیشتری به مشاورین املاک پرداخت کنیم:

تعرفه اتحادیه املاک برای رهن و اجاره ملک

برای محاسبه کمیسیون اجاره بر طبق تعرفه اتحادیه ، پنجاه درصد ماه اول به همراه مالیات است ، به طور مثال اگر خانه ای ماهانه دو میلیون اجاره برود ، یک میلیون تومان سهم کمیسون املاک است که باید طرفین نفری ۵۰۰ هزار تومان بعلاوه ۹ درصد مالیات یعنی جمعا ۵۴۵ هزار تومان پرداخت کنند. پرداخت بیشتر پورسات به عهده ی خود خریدار و فروشنده است.

برای محاسبه کمیسون رهن ابتدا باید رهن به اجاره تبدیل شود ، یعنی اگر به طور مثال ۱۰۰ میلیون تومان برای رهن پرداخت میشود مبلغ صد در ۳۰ هزار تومان ضرب شده و مبلغ ۳ میلیون تومان را میدهد و سپس مانند بالال عمل میکنیم برای رهن و اجاره نیز ، قسمت رهن به اجاره تبدیل شده و اجاره مجموع را حساب میکنیم.

بیشتر بخوانید : نحوه تبدیل رهن و اجاره

کمیسیون یک درصدی | عرف پورسانت معاملات

در بسیاری از بنگاه های املاک ، برخلاف تعرفه های اتحادیه کمیسیون یک درصدی میگیرند ، این کار تنها با رضایت شما میتواند انجام بگیرد ، در زمان هایی که ملک شمارا به قیمت و سریع فروخته اند ، برای شما ملکی مناسب برای سرمایه گذاری با سرعت پیداکرده اند و …. حتی برخی از افرادی که در ملک سرمایه گذاری کوتاه مدت میکنند تا ۲.۵ درصد نیز برای پرداخت کمیسیون کنار میگذارند ، به طور مثال ملکی با قیمت خوب ۶۰۰ میلیون خریده و با قیمت پر ۷۰۰ میلیون میفروشند در این معامله صد میلیون سود کرده اند و خب به کمک یک مشاور خوب این امر امکان پذیرفته است پس کمیسیون خوبی به او پرداخت میکنند.

تعرفه کمیسیون اجاره املاک چند درصد است

اما مسئله این است که در بسیاری از بنگاه های املاک از حدود ۳۰ درصد تا ۷۰ درصد حق بنگاه املاک است و مشاور با املاک شریک میشود شما میتوانید برای آنکه هم پول کمتری داده و هم مشاور خود را راضی نگهدارید از روش زیر استفاده کنید

انعام دادن به مشاور املاک

راهی منطقی تر برای شما این است که تا میتوانید کمیسیون املاک را کمتر داده و به مشاور خود بعد از اتمام نشست انعام بیشتری بدهید. اگر میخواهید میتوانید این ۳ کار را انجام دهید : اول کمیسیون املاک را پرداخت کرده ، سپس تفاوت آن را با کمیسیونی که میخواهند محاسبه کرده و مبلغی کمتر از آن پرداخت کنید . دوم همان مبلغی که قرار است مشاور از معاملات املاک درصورت دادن کمیسیون یک درصد بگیرد را به او پرداخت کنید و راه سوم اگر مبلغی که میدهید برای شما فرقی نمیکند اما میخواهید مشاور خود را خوشحال تر کنید تمامی مابه تفاوت را به او بدهید.

انعام دادن به مشاور املاک
Dollar Bills and Receipt

مطلب نحوه انتخاب خانه با توجه به موارد فنی مهندسی نیز به شما پیشنهاد میشود. اگر در گیر و دار تعویض خانه ی خود هستید و این مطلب به شما کمک کرده است ، میتوانید در مقابل به ما اطمینان کرده و از باربری اینترنتی نوبار استفاده کنید.

همچنین جهت دریافت نکات مهم در خصوص نحوه ی اسباب کشی منزل و دوری از دغدغه های حمل بار خواندن این نکات پیشنهاد می شود

1 نظر
  1. سعید می گوید

    مبلغ های بالا کمیسیون ۲۵% صدم درصد از ثمن کل معامله اخذ میشود نه اینکه مثلا در معامله یک میلیاردی تا ۵۰۰ میلیون نیم درصد ثمن و الباقی را ۲۵% صدم درصد حساب کنید. بلکه از کل این ثمن همان بیست و پنج صدم درصد از هر طرف معامله اخذ میشود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.