موارد مهندسی و فنی انتخاب یک خانه ی جدید | چگونه خانه ای ایمن و با کیفیت انتخاب کنیم

همیشه مردم بیشتر به مواردی مانند نورگیر بودن خانه ، آسانسور داشتن ، پرده خور بودن سالن و… توجه میکنند اما فاکتور مهمی که همیشه به آن دقت نمیشود موارد مهندسی در انتخاب خانه است. فاکتور هایی است که در سال های آینده قیمت خانه ی شما را تعیین کرده و درصورت بلاهای طبیعی مانند زلزله از شما محافظت میکند.

خانه ی ۵ ساله بهترین سن خرید خانه

درست است که در بازار معاملات املاک ملک کلید نخورده قیمت بالاتری دارد اما حقیقت امر این است که بعد از گذشت ۵ سال تمامی عیب و ایرادات یک ساختمان از نظر مهندسی مشخص میشود. ترک های عمیق در پارکینگ نشان دهنده ی نشست یک طرفه ی ساختمان است ، سیم کشی و لوله کشی ساختمان ضعف های خود را نشان میدهد. ساختمان را چک کنید اگر روی گچ های ساختمان طوق زرد انداخته باشد ، نشانه ای از نم دادن لوله هاست. پارکینگ ، آشپزخانه و دستشویی نشان دهنده ی ضعف های سیستم فاصلاب هستند.

نکات مربوط به ایمنی زلزله | بادبند ، دیوار برشی و اسکلت ساختمان

حتما سوال کنید که اسکلت ساختمان فلزی است یا بتنی . معمولا ساختمان های فلزی به دلایل مهندسی از ساختمان های بتنی دربرابر زلزله مقاومت تر هستند. ساختمان را از نظر داشتن تیرهای مورب | بادبند چک کنید همچنین در ساختمان های بتنی دیوار های ضخیمی به نام دیوار های برشی وجود دارند که حرکات دینامیکی مانند زلزله را خنثی میکنند.

نکات مربوط به ایمنی آتش سوزی | سیستم اعلام حریق ، سیستم اطفاء و موارد دیگر

ساختمان را از نظر داشتن کپسول آتش نشانی ، لوله های مربوط به آتش نشانی ، راه پله های فرار ، سیستم های خاموش کردن آتش و اعلام آتش چک کنید. ساختمان های بتنی مقاومت بسیار بالایی دربرابر آتش سوزی دارند اما ساختمان های فلزی تقویت نشده کمتر از ۴-۵ ساعت میتوانند در برابر آتش سوزی در برابر آتش دوام بیاورند اما ساختمان هایی که اسکلت فلزی آنها با بتن ، ملات یا قیر تقویت شده است مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند . از روش های مختلف میتوانید این اطلاعات را به دست بیاورید.

گونیا بودن چارچوب ها و دیوار ها و تراز بودن سطوح

ممکل است این مورد خیلی به چشم نیاید اما حتما چارچوب ها را به صورت چشمی بررسی کنید یک گونیا ساده ی کوچک در کنج چارچوب ها میتواند به شما کمک کند . به صورت تصادفی نقاطی از کف خانه را با تراز یا اپلیکیشن های تراز در گوشی بررسی کنید. همچنین با متر کردن بالا و پایین یک دیوار از صاف بودن آنها مطمئن شوید.

مراقب طبقه اول و طبقه آخر باشید

اگر اصول عایق رطوبت در خانه رعایت شده باشد در آپارتمان های بدون آساسور طبقه اول مرغوب ترین و طبقه آخر در ساختمان های با آسانسور بهترین خانه ها هستند اما اگر عایق کاری رطوبتی مثل قیرگونی رعایت نشده باشد طبقه اول و آخر در معرض بیشترین آسیب ها هستند. حتما طبقه ی همکف ، پارکینگ و خرپشته را بررسی کنید.

عایق رطوبتی و صدا | موارد مهندسی و فنی انتخاب یک خانه ی جدید | چگونه خانه ای ایمن و با کیفیت انتخاب کنیم

عایق کاری صدا

عایق کاری صدا اگر به درستی انجام شود ، آسانسور در وسط خانه ی شما قرار گیرد هم صدایی نمیشنوید ولی اگر عایق صدا درست نباشد، صدای بال زدن پرنده ها را هم میشنوید. بهترین راه بازدید از خانه در شلوغ ترین ساعت روز است.

عایق

عایق های حرارتی

برای چک کردن عایق های حرارتی ، دیوارهای خارجی را از داخل ساختمان را لمس کنید. اگر در اوج تابستان گرم و در زمستان سرد بود باید مراقب باشید که عایق کاری خانه ی شما درست انجام نشده است. البته در این مورد میتوانید با دوجداره کردن منزل ، فوم پلی اورتان و .. خانه ی خود را عایق کنید.

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

اگر خانه ای خریدم که موارد فنی نظام مهندسی درآن درست رعایت نشده است، چه کنم؟

برای موارد عایق کاری حرارتی ، صدا و رطوبت میتوانید از رنگ های عایق و نانو برای عایق کاری دیوار ها استفاده کنید. برای کف میتوانید از قیر و گونی استفاده کرده و دوباره روی آنها را سنگ ، کاشی یا کف پوش کنید. درمورد برطرف کردن بوی بد خانه مطلب مربوطه را بخوانید. اگر نکات مربوط به آتش سوزی رعایت نشده است آبپاش سقفی نصب کرده و کپسول های آتش نشانی تهیه کنید. در کنار درب خروجی منزل نیز به اندازه افراد خانواده پتوی ضد حریق داشته باشید تا بتوانید از منزل فرار کنید. درمورد زلزله های سنگین خیلی نمیتوانید کاری انجام دهید ولی سعی کنید که پیچ لوستر خانه را محکم سفت کنید ، همچنین میتوانید آجرهای دیوارهای داخلی خانه را با بولت به هم متصل کنید. همچنین یک بیمه ی آتش سوزی با پوشش های زلزله و سیل تهیه کنید . مبلغی بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان سالانه برای شما هزینه ندارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.