۶ روش خلاص شدن از بوی بد کولرآبی

وقتی که در یک روز گرم تابستانی تصمیم می‌گیرید که در زیر کولر و هوای خنک آن استراحت کنید، استشمام بوی بد از آن بسیار آزاردهنده خواهد بود. مخزن آب موجود در کولرهای آبی پوشال‌های آن ر ا مرطوب می‌کند و رطوبت را وارد هوا می‌کند و هوا خنک می‌شود. بوی بد و نامطبوع کولر آّبی علاوه بر مخزن آّب، دلایل متعددی دارد. در این مقاله به شناسایی علت‌های بوی بد کولر می‌پردازیم وچند روش برای رفع بوی بد کولر آبی را مرور خواهیم کرد.

اگر قصد اسباب کشی دارید و قرار است بتازگی به محیطی جدید نقل مکان کنید این مقاله به کار شما میاید.

علت ایجاد بوی بد در کولرهای آبی

کولرهای آبی برای خنک کردن هوا، آب را تبخیر می‌کنند. چرخش آب در کولرهای آبی موجب رشد کپک‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌های ناشی از رسوبات و در نتیجه بوی بد ناشی از آن‌ها می‌شود. دلایل اصلی مشکل بوی بد کولر آبی بطور خلاصه بصورت زیر است:

  • خرابی پوشال‌های کولر و ایجاد باکتری، کپک و قارچ
  • زنگ‌زدگی و خوردگی بدنه
  • سوراخ بودن برزنت
  • ماندن آب درون مخزن
  • محل نامناسب نصب کولر آبی و تهویه نامناسب کولر
  • خرابی پمپ آب کولر و در نتیجه عدم چرخش و تعویض آب مخزن
  • نیم سوز شدن پمپ آب و گریپاژ شدن موتور پمپ و عدم کارکرد صحیح آن
  • ترکیب آب با روغن نامرغوب

رفع بوی بد کولر آبی

برای رفع بد و نامطبوع کولرهای آبی می‌توان از انواع خوشبو کننده‌ها مانند اسپری صابون، آب لیمو و یا جذب کننده‌های بو مثل زغال چوب یا جوش شیرین استفاده کرد، علاوه بر آن می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

۱.تمیز کردن کولرآبی:

ابتدا کولرآبی را خاموش کنید و سپس با استفاده از محلول ضدعفونی کننده یا محلول آب و سرکه، دستگاه را تمیز کنید. قطعات قابل جدا شدن مانند فیلترها و پنل‌ها را نیز جداگانه تمیز کنید. یکی از راه‌های دیگر شستشوی کولر اینست که از محلول شیشه شور و آب استفاده کنید.به جای آب خالی این محلول را وارد مخزن کنید و فقط پمپ آن را روشن کنید تا پوشال‌ها خیس شوند. سپس کف ایجاد شده را خارج کنید و کولر را بشویید.

۲.تعویض پوشال‌های کولر:

پوشال‌ها برای رشد انواع باکتری‌ها که دلیل اصلی ایجاد بوی نامطبوعند مکان مناسبی هستند. اگر خیلی وقت است که پوشال‌ها را عوض نکرده اید زمان آن رسیده که کولر و دریچه‌ها را با سرکه و نمک تمیز کنید و پوشال‌ها را تعویض کنید.

۳.تعویض فیلترها:

 فیلترهای کولرآبی ممکن است با گذشت زمان کثیف شوند و باعث بوی بد شوند. بنابراین، زمان تعویض منظم فیلترها را در نظر داشته باشید. فیلتر هوا از ورود گرد و غبار به درون کولر جلوگیری می‌کند و بخاطر برزنت آنها از تابش خرشید جلوگیری می‌شود.

۴.استفاده از ضدعفونی کننده‌ها:

می‌توانید از ضدعفونی کننده‌های مخصوص کولرآبی استفاده کنید تا باکتری‌ها را از بین ببرید و بوی بد را کاهش دهید. محلول جوهر نمک و آب همچنین محلول آب وایتکس یا سفید کننده برای ضدعفونی کردن و از بین بردن باکتری‌ها مناسب است. از یک برس استفاده کنید و محلول را با برس روی همه قسمت‌های داخلی کولر، بدنه و شیارهای آن بکشید. مجددا محلول را بشویید و این کار را چند مرتبه تکرار کنید. قبل از شروع کار مطمئن شوید که محلول رقیقی ایجاد کرده اید، زیرا ممکن است استفاده بیش از حد از شوینده‌ها به بدنه کولر، رنگ آن و بقیه بخش‌های کولر آسیب بزند.

۵.تهویه مناسب:

اطمینان حاصل کنید که کولرآبی در مکانی با تهویه مناسب قرار دارد. این کار کمک می‌کند تا هوا به خوبی در دستگاه جریان یابد و بوی بد کاهش یابد. کولر را برای مدتی در محلی قرار دهید که هوا در آن بچرخد. هوای آزاد و چرخش آن به همه قسمت‌های کولر به از بین بردن بوی بد کمک می‌کند. اگر فصل استفاده از کولر تمام شده است، پس از هواخوری کافی، کولر را بپوشانید تا از ورود گرد و خاک به آن جلوگیری کنید. این گرد و غبار بعد از استفاده مجدد از کولر بوی بدی را ایجاد می‌کنند.

۶.بررسی تمیزی و راکد نماندن آب در مخزن:

مخزن را بررسی کنید و مظمئن شوید که چیزی که موجب بوی بد شده درون آن نیفتاده است. جریان آب را بررسی کنید. آب راکد بوی بد و ناخوشایندی ایجاد می‌کند. در زمان شوع فصل سرد مخزن کولر را خالی کنید و اجازه ندهید اب در آن بماند و کاملا آن را بشویید.

موارد بالا شایع ترین دلایل بوی بد کولر آبی و روش‌های برطرف کردن آن هستند. در صورتی که مشکل بوی بد همچنان ادامه دارد، توصیه می‌شود با تعمیرکار مجاز تماس بگیرید تا مشکل را بررسی و رفع کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.