نکاتی که باید در پیش خرید خانه به آن توجه کنیم

خرید خانه آرزوی هر خانواده‌ای است. با این حال با توجه به شرایط اجتماعی، خرید خانه کار بسیار سختی است. از همین رو بسیاری از افراد به پیش خرید خانه روی می‌آورند. اما چطور مطمئن شویم که این کار بدون ریسک است؟ آن هم با توجه به کلا‌هبرداری‌هایی که در جامعه افزایش یافته است. به خاطر همین مشکلات احتمالی تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی نکاتی که باید در پیش خرید خانه به آن توجه کنیم، بپردازیم.

پیش خرید خانه به چه شرایطی اطلاق می‌شود؟

پیش خرید خانه به شرایطی اطلاق می‌شود که فرد یک خانه را پیش از اتمام پروسه ساخت خریداری می‌کند. معمولا پیش خرید خانه به قیمتی پایین‌تر از قیمت اصلی به فروش می‌رسد و طی چند مرحله با توجه به پیشرفت ساختمان، پرداخت می‌شود. این شیوه بیشتر در پیش خرید آپارتمان کاربرد دارد. این سیستم خرید، در اصل خانه‌ای است که شخصی به خرید آن فکر می‌کند اما هنوز قرارداد خرید را نهایی نکرده است. 

 در مرحله پیش خرید، خریدار معمولاً تحقیقاتی را انجام می‌دهد، از ملک بازدید می کند، وضعیت آن را ارزیابی می‌کند و قبل از تصمیم گیری نهایی با فروشنده مذاکره می‌کند. این مرحله به خریدار اجازه می‌دهد تا اطلاعات جمع آوری کند، مناسب بودن ملک را ارزیابی کرده و تعیین کند که آیا نیازها و ترجیحات او را برآورده می‌کند یا خیر.  این مرحله بخش مهمی در فرآیند خرید خانه است که در آن خریدار عوامل مختلفی مانند مکان، اندازه، شرایط، قیمت و امکانات رفاهی را ارزیابی می‌کند تا تصمیمی آگاهانه در مورد ادامه یا عدم ادامه خرید بگیرد.

برای تحقیق در این مرحله خوب است با یکسری اصطلاحات رایج بازار مسکن آشنا بشیم.

تنظیم قرارداد پیش خرید خانه

قبل از پیش خرید خانه باید یک قرارداد با مالک تنظیم کنید که کار شما جنبه قانونی پیدا کند. به این ترتیب از احتمال وقوع مشکلات قانونی نیز جلوگیری خواهید کرد. برای این کار ابتدا باید مطمئن شوید، شخصی که قصد دارد قراردادخانه را امضا کند، صلاحیت آنجام آن را دارد یا خیر. زیرا طبق قانون تنها مالک و یا وکیل قانونی او می‌تواند قرارداد پیش خرید خانه را امضا کند. در قرار داد باید نام، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، نشانی و شماره تلفن مالک قانونی قید شود، تا جنبه قانونی قرارداد حفظ شود. ممکن است شخصی که می‌خواهید از آن خانه را پیش خرید کنید، تنها بخشی از زمین به نامش باشد. برای جلوگیری از مشکلات قانونی بعدی، سعی کنید که قرارداد را در یک محضرخانه و یا در حضور یک مشاور املاک معتمد تنظیم و امضا کنید.

نکات مهم در پیش خرید خانه
نکات مهم در پیش خرید خانه

قبل از امضای قرارداد تمامی بندهای آن را مطالعه کنید و در صورت امکان با یک وکیل نیز مشورت کنید. مطمئن شوید در هنگام تنظیم قرارداد، شخصی که آن را امضا می‌کند، تمامی اختیارات لازم را داشته باشد. همچنین در قرارداد باید تمامی جزییات خانه قید شود. از جمله، نقشه، تعداد اتاق خواب‌ها، مساحت، طبقه، واحد و… همچنین باید در مورد مواردی از جمله آب و برق نیز باید در قرارداد اطلاع رسانی شده باشد. در مورد انباری و پارکینگ نیز باید اطلاعاتی وارد شده باشد.

به دلیل مهم بودن این مرحله تصمیم گرفتیم لیست برخی از بنگاه های مورد اعتماد را برای شما آماده کنیم تا در صورت نیاز از این بنگاه ها مشورت یا در همین بنگاه ها قرارداد ببندید.

جزییات مربوط به قیمت و پرداخت را فراموش نکنید

مهم‌ترین بخش مربوط به پیش خرید خانه، جزییات مربوط به قیمت خانه و شرایط پرداختی آن است. معمولا این بخش با جزییات در قرارداد ذکر می‌شود و در آن خریدار موظف به پرداخت بخش به بخش، بهای خانه به شرط پیشرفت پروسه ساخت است. زمان هر بخش از پرداخت و میزان پیشرفتی که در ساختمان به وجود می‌آید، باید به دقت در قرارداد ذکر شود. در صورت عدم پرداخت قسط یا پیشرفت ذکر شده در قرارداد معمولا طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کرده و ادعای خسارت کنند. همچنین امکان روزشمار خسارت نیز وجود دارد. یعنی طرفین در صورت عدم اجرای تعهدات خود باید مبلغ معینی را بابت هر روز پرداخت کنند.

دقت کنید که در زمان عقد قرارداد باید زمان تحویل نهایی نیز درج شود و برای آن بندهایی در نظر گرفته شود تا در صورت تاخیر در تحویل خانه خریدار بتوانند ضرر خود را جبران کند. این موضوع از آن جهت اهمیت زیادی دارد که معمولا پیمانکاران ساختمانی زمان کوتاه‌تری نسبت به زمان اصلی برای تحویل خانه ذکر خواهند کرد تا توجه خریدار را جلب کنند.

جزییات مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید

  •  نوع کفپوشی را که برای بخش‌های مختلف خانه ترجیح می‌دهید، مانند چوب، لمینت، کاشی یا پارکت انتخاب کنید. همچنین می‌توانید رنگ‌ها و طرح‌هایی را انتخاب کنید که با سبک و ترجیحات شما مطابقت دارند.
  • آشپزخانه را با انتخاب کابینت، جزیره، اوپن و جزییات دیگری که مطابق سلیقه و نیازهای کاربردی شماست، شخصی سازی کنید. همچنین ممکن است گزینه‌‌هایی برای انتخاب کابینت‌های بیشتر یا حتی مکانی برای انباری در آشپزخانه یا مطبخ داشته باشید.
  • حمام‌ها را با انتخاب سینک، شیر آب، دوش، وان و توالت شخصی سازی کنید. سبک، مواد و پوشش‌هایی را در نظر بگیرید که به بهترین وجه ترجیحات و سبک زندگی شما را منعکس می‌کنند.
  • رنگ‌هایی را برای دیوارهای خانه انتخاب کنید تا فضای مورد نظرتان را ایجاد کند. خواه رنگ‌های خنثی را برای ظاهری زیبا ترجیح می‌دهید یا رنگ‌های تند، نقاشی قبل از اتمام خانه به شما امکان می‌دهد هر اتاق را طبق سلیقه خودتان و اعضای خانواده شخصی‌سازی کنید.
  • وسایل روشنایی را انتخاب کنید که زیبایی شناسی کلی طراحی خانه را تکمیل کرده و نور کافی را ارائه دهند. می‌توانید از بین سبک‌های مختلف، از جمله لوستر، چراغ‌های آویز، نورپردازی توکار و دیوارکوب انتخاب کنید.
  • سخت‌افزار خانه، مانند دستگیره‌های در، کشوها و دستگیره‌های کابینت را سفارشی کنید تا جلوه‌ای شخصی داشته باشد. علاوه بر این، اضافه کردن کارهای تکمیلی مانند قالب‌گیری تاج، تزئینات و پنجره‌ها را برای بهبود ظاهر کلی فضا در نظر بگیرید.
  • برای افزایش راحتی، آسایش و بهره وری انرژی، از فناوری خانه هوشمند مانند ترموستات‌های هوشمند، کنترل های روشنایی، سیستم‌های امنیتی و سیستم های سرگرمی یکپارچه در طراحی استفاده کنید.
  • استفاده از رنگ های مناسب و دیزاین متناسب با خانه های کوچک و یا بزرگ رو حتما در نظر بگیرید و راحع بهش تحقیق کنید.
جزئیات موئرد علاقه در پیش خرید خانه
جزئیات مورد علاقه در پیش خرید خانه

فواید پیش خرید خانه و آپارتمان

خرید خانه قبل از تکمیل کامل آن به دلایل مختلفی می‌تواند سودمند باشد. اولاً، پیش خرید خانه اغلب به معنای تضمین ملک با قیمت کمتر در مقایسه با ارزش نهایی آن در بازار پس از اتمام ساخت و ساز است. این سرمایه گذاری اولیه به طور بالقوه می‌تواند منجر به بازده قابل توجهی شود زیرا قیمت ملک در طول زمان افزایش می‌یابد. ثانیاً، خرید زودهنگام ممکن است گزینه‌های سفارشی‌سازی را فراهم کند و شما را قادر می‌سازد تا جنبه‌های خاصی از خانه را متناسب با ترجیحات خود تغییر دهید. علاوه بر این، قسط بندی پرداخت در پیش خرید خانه، زمان بیشتری برای برنامه ریزی مالی به شما می‌دهد.می‌توانید در زمان پیش خرید از طرح‌های پرداخت اقساطی و وام مسکن استفاده کنید. علاوه بر این، پیش خرید آپارتمان، برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند نیز یک گزینه ایده‌آل است. به این دلیل که می‌توانند ارزش پول خود را افزایش داده و در عین حال هزینه خانه را در طول مدت زمان مشخصی پرداخت کنند. علاوه بر این می‌توانید به راحتی بر مسائل ایمنی و مقاوم سازی آن نیز نظارت کنید، چون کارفرما موظف است در قرارداد از مصالح انتخابی شما استفاده کرده و حتی جزییات ساخت را نیز مشخص کند.

فواید خرید خانه و آپارتمان

نکات منفی پیش خرید آپارتمان

خرید خانه قبل از تکمیل کامل معایب خود را دارد که باید در نظر گرفته شود. اولاً، تأخیر در ساخت و ساز یک موضوع قابل توجه است که به طور معول زمان انتظار شما و اسباب کشی به خانه جدید را طولانی می‌کند. همچنین ممکن است برنامه‌ریزی‌های شما برای جابه‌جایی را نیز تغییر دهد. عدم اطمینان در مورد شکل و ظاهرنهایی خانه نیز وجود دارد، زیرا خریداران بر اساس طرح‌ها و تصویر کامپیوتری آینده خانه را به شما نشان خواهند داد که شاید در پایان کار تغییر کند. تغییرات در شرایط بازار همچنین می‌تواند بر ارزش ملک تأثیر بگذارد و بر بازگشت سرمایه در کوتاه مدت اثرگذار باشد، مخصوصا اگر قصد فروش پیش خرید خانه را داشته باشید.

 گزینه‌های تامین مالی ممکن است محدود باشد و اگر فروشنده نتواند مطابق وعده‌اش عمل کند، خریداران با چالش‌هایی مواجه خواهند شد. علاوه بر این، ممکن است مجبور باشید پول خود را مدت زمان زیادی سرمایه‌گذاری کنید و این ریسک در مرحله ساخت و ساز وجود دارد. مهم است که این معایب را در مقابل مزایای بسنجید و قبل از تصمیم گیری، تحقیقات کاملی انجام دهید.

نکات مهم برای اسباب کشی به خانه پس از اتمام

اگر از قبل برنامه ریزی کنید و کارهای خود را سازماندهی کنید، نقل مکان به خانه جدید می‌تواند آسان‌تر باشد. قبل از اینکه جزییات خانه پیش خرید شده تمام شود در مورد آن‌ها فکر کنید و آن‌ها را با دقت انتخاب کنید. وجود جزییات کاربردی به شما کمک‌ می‌کند در زمان اسباب کشی دردسر کمتری داشته باشید.  با جمع آوری لوازم قابل بسته بندی شروع کنید. اتاق به اتاق لوازم خود را بسته بندی کنید، جعبه‌ها را واضح برچسب گذاری کنید و فراموش نکنید که مبدا اسباب کشی را از جابجایی خود مطلع کنید.

برای جابجایی ها یا حمل و نقل از قبل هماهنگ کنید و وسایل ضروری را جداگانه بسته بندی کنید تا دسترسی آسان داشته باشید. موجودی از وسایل خود تهیه کنید، خانه جدید را قبل از باز کردن بسته بندی تمیز کنید و برای حیوانات خانگی و کودکان در روز جابجایی جای خاصی تعیین کنید. همیشه می‌توانید برای روز اسباب کشی از کمک شرکت‌های حمل و نقل بار مانند نوبار استفاده کنید. این شرکت‌ها با استفاده از افراد متخصص صفر تا صد کار اسباب کشی شما را انجام خواهند داد و شما نیاز نیست نگران اسباب کشی و یا حتی بسته‌نبدی باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.