همه چیز درباره قوانین اسباب کشی با آسانسور | چگونه با آسانسور اسباب کشی کنیم؟

با افزایش روز‌افزون جمعیت و وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند تا به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند. در این بین، زندگی آپارتمانی گزینه‌ی خوبی برای سکونت است. اما آپارتمان‌نشینی خود شامل قواعد و شرایطی است که می‌بایست آن‌ها را رعایت کرد. برای مثال، یکی از مهم‌ترین نکات مربوط به فرهنگ آپارتمان‌نشینی مسئله اسباب کشی منزل با آسانسور است. قطعا آشنایی با قوانین استفاده از آسانسور به برنامه‌ریزی شما برای اسباب کشی کمک زیادی می‌کند.

بر همین اساس، در این مقاله از وبلاگ نوبار، از سیر تا پیاز نکات مربوط به اسباب کشی با آسانسور را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آیا می‌توانیم با آسانسور اثاثیه خود را جابه‌جا کنیم؟

همانطور که می‌دانید، آسانسور جز قسمت های مشاع ساختمان است. استفاده افراد از مشاعات دارای قوانین و قواعدی است که تمامی ساکنین ملزم به اجرای آن‌ها هستند. در این راستا، پاسخ به سؤال بالا مستلزم آشنایی شما با ۲ مورد از قواعد تملک آپارتمان است. این قواعد شامل قانون ۲۳ و ۵۶ تملک آپارتمان‌ها است.

ماده ۲۳ تملک آپارتمان‌ها: 

طبق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها، شرکاء ساختمان موظفند در پرداخت هزینه‌های مستمر و هزینه‌هایی که برای حفظ و نگهداری قسمت‌های مشترک بنا مصرف می‌شود طبق‌ مقررات زیر مشارکت نمایند:

‌در صورتی که مالکین ترتیب دیگری برای پرداخت هزینه‌های مشترک پیش‌بینی نکرده باشند، سهم هر یک از مالکین یا استفاده‌کنندگان از هزینه‌های‌ مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی دارد، از قبیل آب، گازوئیل، آسفالت پشت بام و غیره به ترتیب مقرر در ماده ۴ قانون‌ تملک آپارتمان‌ها و سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت زیر بنا ندارد، از قبیل هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه‌ نگهداری تأسیسات، باغبان تزئینات قسمت‌های مشترک و غیره به طور مساوی بین مالکین یا استفاده‌کنندگان تقسیم می‌گردد. تعیین سهم هر یک از‌ مالکین یا

استفاده‌کنندگان با مدیر یا مدیران می‌باشد.

به زبان ساده، می‌توان گفت اگر شما ساکن طبقه همکف یا اول باشید، همچنان موظفید تا هزینه شارژ آسانسور را به مدیریت ساختمان پرداخت کنید.

ماده ۵۶ تملک آپارتمان‌ها:

طبق ماده ۵۶ قانون آسانسور مصوب ۱۳۴۳، استفاده از آسانسور برای اسباب کشی، حمل مصالح ساختمانی و نخاله‌های ناشی از تعمیرات اکیدا ممنوع است. در صورت سرپیچی ساکنین ساختمان، مدیر یا سرایدار ساختمان موظف است از انجام این عمل ممانعت نماید.

چرا حمل بار با آسانسور ممنوع است؟

تا اینجا به بحث در رابطه با ممنوعیت اسباب کشی با آسانسور پرداختیم. با این حال، صرف اطلاع داشتن از این قوانین به این معنی نیست که چرایی ممنوعیت حمل بار با آسانسور  برای شما محرز شده‌ باشد. در این بخش، به توضیح پاره‌ای از شرایط ساختمانی برای درک بهتر این ممنوعیت می‌پردازیم.

در ساختمان‌های مسکونی، با توجه به تعداد طبقات و صلاحدید سازندگان ساختمان، از ۲ نوع متفاوت آسانسور استفاده می‌شود.

آسانسور نفربر: 

آسانسور نفربر در واقع برای انتقال افراد تعبیه شده است. از ویژگی‌های این نوع از آسانسورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسانسور نفربر
آسانسور نفربر
  •  کاربری آسانسورها:

کاربری آسانسورهای نفربر به گونه‌ای است که برای جابه‌جایی انسان‌ها ساخته شده است. این آسانسورها دارای ظرفیت وزنی محدودی برای حمل افراد است. قطعا وزن مندرج شده بر روی این نوع آسانسور بر اساس وزن انسانی محاسبه شده است؛ لذا این ماشین‌ها مناسب حمل وسایل نیستند.

  • طراحی آسانسور نفربر:

طراحی این‌ گونه از آسانسورها بر اساس تضمین امنیت انتقال افراد و همچنین خوشایند بودن فضای داخلی برای آن‌ها است.

  •  قطعات آسانسور نفربر:

قطعات به کار رفته شده در این نوع آسانسور از حساسیت بیش‌تری برخوردار هستند. با تحمیل وزن اضافه بر روی آن‌ها، ممکن است آسیب جدی به قطعات مکانیکی و الکترونیکی این قطعات وارد شود.

  • اندازه درب ورودی:

 اندازه درب ورودی این آسانسورها عموما کوچک است. این موضوع باعث می‌شود که جا دادن وسیله‌های بزرگ درون آن‌ها سخت شود.

در کنار آسانسورهای نفربر، نوع دیگری از آسانسور موجود است که به آن‌ها آسانسور حمل بار می‌گویند.

آسانسور حمل بار:

همانطور که از اسمشان انتظار می‌رود، این آسانسورها بیشتر برای حمل بار تعبیه شده‌اند. از ویژگی این آسانسورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


آسانسور حمل بار

آسانسور حمل بار
  • طراحی آسانسور حمل بار:

طراحی مخصوص این‌ آسانسورها طوری است که برای جابه‌جایی وسایل و افراد تعبیه شده‌است. بنابراین، توانایی تحمل وزن‌های بالا را دارند.

  • قطعات بکار رفته در آسانسور حمل بار:

قطعات این آسانسورها مانند موتور، کابل‌ها، ریل‌ها، سیم‌ها و سایر قطعات با توجه به نوع کاربرد

 آن، بسیار مستحکم‌تر از آسانسور نفربر است.

  • اندازه درب ورودی:

اندازه درب ورودی این آسانسورها نسبت به آسانسورهای نفربر بزرگ‌تر است. این موضوع باعث می‌شود تا جا دادن وسایل درون این نوع آسانسور بسیار راحت شود.

اگر ساختمانی آسانسور نفربر داشته باشد، چگونه اسباب کشی کنیم؟

حال اگر ساختمانی آسانسور نفربر داشته باشد، ۲ راه برای اسباب کشی باقی می‌ماند.

اسباب کشی با آسانسور نفربر

اسباب کشی با آسانسور در ساختمان‌های دارای آسانسور نفربر تنها با شرط زیر امکان پذیر است.

شما می‌توانید با مدیریت ساختمان صحبت کنید و با دادن تعهد بتوانید رضایتشان را جلب کنید. این تعهد ضمانت می‌کند تا اگر هرگونه آسیبی در پی اسباب کشی شما به آسانسور وارد شود؛ هزینه خسارت وارده را شما تقبل کنید و باقی ساکنین در این امر دخیل نیستند.

استفاده از آسانسور نفربر برای اسباب کشی باید با جمع اتفاق آرای ساکنین ساختمان باشد، در غیر اینصورت، شما مجوز استفاده از آسانسور را برای اسباب کشی را ندارید.

با توجه به شرایط بالا و همچنین ممنوعیت اسباب کشی و حمل کالاهای سنگین با آسانسور نفربر می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • حمل وسیله‌های سنگین:

حمل هرگونه وسیله سنگین از جمله یخچال، گاز، کمد و غیره با آسانسور نفربر قدغن است. برای این منظور، می‌توانید با استفاده از خدمات شرکت‌های باربری، این وسیله‌ها را در سلامت کامل از طریق را‌ه‌پله جابه‌جا کنید.

  • حمل وسیله‌های سبک:

در جابه‌جایی، اثاثیه‌ای وجود دارد که چندان سنگین نیست و می‌توان آن‌‌ها را با دست نیز بلند کرد. در صورتی که مایل باشید برای انتقال چنین وسایلی از آسانسور استفاده کنید، دقت داشته باشید که وسیله‌های شما آسیبی به تزئینات داخلی آسانسور وارد نکند.

  • حمل کارتن:

برای جابه‌جایی کارتن‌های نه چندان سنگین مانند کارتن کفش، آن‌ها را به آرامی کف آسانسور قرار دهید. علاوه بر مورد قبل، دقت کنید که کارتن شما از در و لبه‌های آسانسور فاصله داشته باشد.

‎اسباب کشی بدون آسانسور

علی‌رغم نکات ذکر شده، ممکن است نتوانید مجوز استفاده از آسانسور برای حمل اثاثیه خود را کسب کنید. در این شرایط، جلوگیری از آسیب دیدن وسایل خود در اسباب کشی اولین اولویت شما خواهد بود. این مسئله شامل نکاتی می‌شود که اطلاع از آن‌ها خالی از لطف نیست.

اسباب کشی بدون آسانسور 
Ima
اسباب کشی بدون آسانسور 
  1. استفاده از خدمات شرکت‌های اسباب کشی

این مسئله که شما مایل باشید تا اسباب کشی سنتی یا آنلاین کنید، در نحوه اسباب کشی شما تاثیر می‌گذارد. در صورتی که بخواهید از خدمات شرکت‌های اثاث کشی استفاده کنید، سعی کنید تا شرکت مربوطه را به دقت انتخاب کنید تا با امر اسباب کشی را برای شما میسر سازند.

  1. بسته بندی لوازم برقی برای اسباب کشی

ممکن است لوازم برقی شما نو نباشند. در این صورت، این وسایل از بسته بندی مناسب شرکتی محروم هستند. برای بسته بندی یخچال برای اسباب کشی، ماشین لباسشویی، تلویزیون و هر وسیله برقی دیگر، حتما از تجهیزاتی مانند پلاستیک حباب‌دار، چسب پهن و ورق‌های فومی استفاده کنید.

  1. بسته بندی وسایل بزرگ

بسته بندی مواردی مانند نحوه بسته بندی مبل برای اسباب کشی ، کمد، سرویس خواب و … از جمله موارد سخت در اسباب کشی است. ابتدا ابعاد وسیله‌های خود را اندازه بگیرید و سپس آن را با شرایط ساختمان جدید مانند ابعاد درب ورودی و عرض راه‌پله‌ها مقایسه کنید. 

سپس اگر می‌توانید تمام قطعاتی که قابلیت جدا شدن دارند را جدا کنید. برای مثال، برای بسته بندی سرویس خواب -در صورتی که سایز آن بزرگ باشد، مانند کینگ سایز (King Sized Bed)- می‌توانید اجزایی مانند تاج تخت و چهارچوب اصلی تخت را باز کرده و در نتیجه، تخت خود را در بسته‌های بیشتر، ولی کوچک‌تر حمل کنید.

این وسیله‌ها را نیز به خوبی در پوشش فومی یا پلاستیک‌های حباب‌دار بپیچانید تا از آسیب دیدن وسایل خود و همچنین، آسیب زدن آن‌ها به دیوار جلوگیری کنید.

  1. بسته بندی وسایل شکستنی

بسته بندی وسایل شکستنی مانند ظروف، گلدان‌ها و آینه از حساسیت بالایی برخوردار است. با توجه به شکستنی بودنشان، بسته بندی این وسایل مراحل بیش‌تری دارد. برای مثال، شاید قصد داشته باشید تا لوستر خود را به خانه جدیدتان منتقل کنید. بسته بندی لوستر با توجه به شکل فضایی و ماهیت شکستنی آن در زمره بسته بندی‌های پرریسک قرار می‌گیرد. در بسته بندی این اقلام، از پتو یا ملحفه، روزنامه یا کاغذ باطله، کاغذهای فومی، پلاستیک حباب‌دار، چسب پهن، طناب و سایر موارد استفاده می‌شود.

  1. آماده سازی راه‌پله‌ها

راه‌پله‌ها در اسباب کشی نقش شاه‌راهی حیاتی را بازی می‌کنند و در عین حال، برای جلوه بخشیدن هرچه بیش‌تر به ساختمان، تا حد زیادی دکور می‌شوند. شما در ابتدا باید از خالی بودن موقتی راه‌پله‌ها از هرگونه وسیله‌ای مطمئن باشید. با این کار، از فضای کاربردی بیش‌تری برخوردار خواهید شد که حمل اثاثیه را برای شما راحت‌تر می‌کند.

  1. انتخاب لباس و کفش مناسب

در زمان اسباب کشی، شما مجبور می‌شوید تا دفعات زیادی از راه‌پله‌ها بالا و پایین بروید. در این رفت و آمدها، یکی از خطراتی که ممکن است برایتان رخ دهد لیز خوردن یا افتادن است. این اتفاق ناخوشایند ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به شما وارد  کند. به همین دلیل، در هنگام اسباب کشی تا حد امکان از پوشیدن شلوارهای تنگ و ناراحت، لباس‌های دست و پا گیر و دمپایی خودداری کنید. سعی کنید از کفش‌هایی استفاده کنید که کف لژ آن‌ها سُر نباشد و قالب پهنی داشته باشد.

  1. استراحت بین کار

مقوله اسباب کشی بسیار انرژی‌‌بر است. مسلما زمانی که خسته باشید و سطح انرژیتان افت کرده باشد، نمی‌توانید کارها را به درستی انجام دهید. برای افزایش راندمان کاری خود، حتما در خلل مراحل اسباب کشی زمانی را به استراحت خود اختصاص دهید. با این کار، انرژی از دست رفته‌تان بازگردانده می‌شود و می‌توانید دوباره کارها را به خوبی از سر بگیرید.

  1. غذای روز اسباب کشی

با توجه به اینکه شما در روز اسباب کشی به انرژی زیادی نیاز دارید، غذایی که روز اسباب کشی می‌خورید می‌تواند تاثیر زیادی بر تجربه شما داشته باشد. بسیاری ترجیح می‌دهند تا در این روز فست‌فود بخورند؛ در حالی که این نوع غذا بسیار چرب و سنگین است و سخت هضم می‌شوذ. شما باید در این روز خاص از هرگونه هدر رفت انرژی جلوگیری کنید. وعده غذایی شما باید از میزان قابل توجهی پروتئین، سبزیجات و کربوهیدرات ساده تشکیل شده باشد. پس وعده‌ی غذایی سالم‌تر می‌تواند سطح بالای انرژی شما در طول روز را تامین کند.

  1. اختصاص دادن چند روز برای اسباب کشی

می‌دانید که چندین بار طی کردن راه‌پله می‌تواند به زانو و بدن شما آسیب برساند. به طور کلی، اسباب کشی کار پرفشاری است و باید تا جای ممکن این فشار را کاست. در این راستا، اگر می‌توانید تمام اسباب کشی خود را در یک روز انجام ندهید. شما می‌توانید پس از نظافت و بسته بندی وسایل خود، آن‌ها را در چند مرحله به منزل جدیدتان انتقال دهید. با این‌ کار، فشار وارده به خود را می‌کاهید، همچنین، با داشتن زمان بیش‌تر، با دقت بالاتری به اسباب کشی می‌پردازید.

  1. از دوستان و آشنایان خود کمک بگیرید

پروسه اسباب کشی بدون استفاده از خدمات شرکتی نه تنها سخت، بلکه در برخی شرایط، غیرممکن است. بنابراین، برای میسر ساختن این امر، سعی کنید تا جای ممکن برای خود نیروی کمکی بیاورید. برای اینکه این‌ کار برای شما هزینه‌بر نباشد، می‌توانید از جمع دوستان و آشنایان خود یاری بطلبید.

سخن نهایی

اسباب کشی با آسانسور در بیشتر مواقع تنها در صورت وجود آسانسور حمل بار امکان پذیر است. به جز در پاره‌ای از شرایط استثنایی، شما نمی‌توانید با آسانسور اسباب کشی کنید. از طرف دیگر، اسباب کشی با استفاده از دستی و بدون آسانسور بسیار مشکل است. 

در این مقاله از نوبار، نکات اسباب کشی با کمک آسانسور و شرایط اسباب کشی در صورت عدم استفاده از آسانسور بیان شده‌ است. به طور کلی، شما می‌توانید از خدمات شرکت‌های باربری استفاده کنید تا مسیر اسباب کشی خود را تا حد قابل توجهی ساده کنید. در بین این شرکت‌ها، تفاوت نوبار با سایر شرکت‌های باربری در ارائه خدمات تخصصی در کنار قیمت ثابت است. 

اگر هنوز پرسشی در این رابطه دارید که به آن پاسخ نداده‌ایم، می‌توانید با همکاران ما در بخش دیدگاه‌ها ارتباط بگیرید. همچنین، اگر قصد اسباب کشی دارید، می‌توانید در سایت یا اپلیکیشن ما که به صورت شبانه روزی پاسخگوی شماست، سفارش خود را ثبت کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.