افزایش طول عمر مبل با چند راهکار ساده

مبلمان و لوازم خانگی، به محیط خانه معنا می‌بخشند. مخصوصا اگر با دقت و سلیقه انتخاب و خریداری شده باشد. بنابراین همه افراد دوست دارند تا لوازم خانگی‌شان دوام بیشتری داشته باشند. به خصوص افزایش طول عمر مبل که یکی از مهم‌ترین اجزای خانه و البته جز گران‌قیمت‌ترین‌ها نیز هست. بنابراین در این مقاله قصد داریم به بررسی راه‌های افزایش طول عمر مبل بپردازیم.

چه عواملی باعث خرابی مبلمان می‌شود؟

عوامل متعددی می تواند در طول زمان باعث آسیب دیدن مبلمان شود.  یکی از عوامل مهم سایش و پارگی است که به طور طبیعی به دلیل استفاده منظم از مبلمان رخ می‌دهد.  موارد دیگر آسیب‌زا شامل مواردی مانند خراش، فرورفتگی و پارگی مبلمان به دلیل استفاده مکرر است.   محیطی نیز نقش مهمی در کم شدن طول عمر مبل دارد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مثال، می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ و خراب شدن بافت مبلمان شود.  رطوبت و خیس‌ شدن نیز می‌تواند منجر به پارگی، پوسیدگی و رشد باکتری، به ویژه در مبلمان چوبی شود. با این حال روال تمیز کردن یا نگهداری نادرست مبلمان و نحوه صحیح شست و شو مبلمان می‌تواند به تدریج مواد رویی کبل را از بین ببرد. صرف نظر از همه این موارد، کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در مبلمان نیز بر دوام و آسیب پذیری آن تأثیر می‌گذارد.

جلوگیری از خرابی مبلمان

افزایش طول عمر مبل با چند راهکار ساده

با این‌ که مبل جز لوازمی است که ممکن است به سادگی آسیب ببیند ولی با چند راه‌کار ساده می‌توانید به افزایش طول عمر مبلمان کمک کنید. این راه‌کارها معمولا ساده هستند و هزینه زیادی به دنبال نخواهند داشت. با این حال تازگی و طراوت زیادی به مبلمان شما می‌دهد و آنها را برای مدت زمان طولانی تمیز و زیبا نگه می‌دارد.

تمیز کردن منظم

مبل خود را به طور مرتب جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار، خرده ریزه‌ها و زباله‌هایی که ممکن تسن در طول زمان آنجا جمع شده باشد و باعث ساییدگی و ایجاد باکتری شوند، پاک کنید.  برای جلوگیری از خراشیدگی پارچه یا چرم از برس نرم جاروبرقی استفاده کنید. همچنین گرد و غبار ممکن است لکه‌هایی روی مبل ایجاد کند که به سختی از بین برود و یا برای همیشه روی بافت پارچه باقی بماند.

 نظافت حرفه‌ای مبل هر ۱ تا ۲ سال بسیار مهم است. به خصوص اگر زیاد استفاده می‌شود یا اگر حیوانات خانگی دارید. تمیز کردن حرفه‌ای مبل به حذف کثیفی و لکه‌های عمیق کمک می‌کند و پارچه یا چرم را زیبا می‌کند.

 پشتی‌ها را برای افزایش طول عمر مبل جا به جا کنید

یک راه‌کار ساده و کم هزینه برای افزایش طول عمر مبل جا به جایی پشتی آن است. اگر مبل شما دارای پشتی‌های قابل جابجایی است، آنها را به طور مرتب جا به جا کنید تا از سایش و خرابی یک سمت آن جلوگیری شود.  این روش به جلوگیری از ساییدگی یک طرف پشتی، بیشتر از بقیه قسمت‌ها کمک می‌کند.

از گذاشتن مبل جلوی نور مستقیم خورشید خوداری کنید

مبل خود را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا از رنگ پریدگی و خراب شدن پارچه یا چرم تودوزی آن جلوگیری کنید. استفاده از پرده را برای جلوگیری از نور مستقیم خورشید در ساعات اوج آفتاب امری ضروری برای افزایش طول عمر مبل است. نور خورشید همچنین به بافت پارچه آسیب می‌زند و به مرور زمان تار و پود آن را از بین می‌برد.

از روکش بازوی مبل و کوسن استفاده کنید

روکش‌ها و کوسن‌ها را روی قسمت‌هایی از مبل که بیشتر استفاده می‌شود قرار دهید. پشتی و کوسن از مبلمان شما در اثر مداوم دست و بدن و  دیگر عوامل سایش محافظت می‌کند. کوسن‌ها زیبایی بیشتری به مبل شما می‌دهد. همچنین پشتی‌های مبلمان را کمتر در معرض سایش قرار می‌دهد. به همین دلیل پشتی‌ها سالم‌تر و زیباتر می‌ماند.

از خوردن و آشامیدن روی مبل پرهیز کنید

 با خودداری از خوردن و آشامیدن در هنگام نشستن روی مبل، خطر ریختن و لکه روی مبل به حداقل می‌رسد.  اگر تصادفی رخ داد و چیزی روی مبل ریخت، برای جلوگیری از ایجاد لکه، آن را به سرعت تمیز کنید. به طور کلی خوردن و آشامیدن روی مبل همچنین موجب جمع شدن خرده  ریزه و آشغال روی مبل می‌شود که به مرور زمان زیبایی مبلمان شما را نیز از بین می‌برد.

جا به جایی ایمن در هنگام اسباب کشی بری افزایش طول عمر مبلمان

یکی دیگر از عوامل مهمی که موجب خراب شدن مبل می‌شود، عدم محافظت از آن در هنگام جا به جایی یا اسباب کشی است. استفاده از خدمات حمل و نقل بار تخصصی مانند نوبار به شما کمک می‌کند تا مبلمان خود را به روشی امن و ایمن جا به جا کنید.
برای اشنایی بیشتر با نحوه صحیح بسته مبلمان برای جابجایی ایمن تر می توانید از مقاله بسته بندی مبلمان برای اسباب کشی را مطالعه بفرمایین.

از نشستن روی دسته مبل بپرهیزید

 از نشستن روی دسته مبل خودداری کنید، زیرا این کار باعث ضعیف شدن چارچوب مبل و آسیب دیدن آن به مرور زمان می‌شود.  به جای آن از صندلی و پشتی برای نشستن استفاده کنید.

بست‌های شل را بررسی و سفت کنید

 به‌طور دوره‌ای پیچ‌ها، اتصال یا سایر بست‌ها را روی بدنه مبل چک کنید و در صورت نیاز آنها را سفت کنید تا یکپارچگی ساختاری حفظ شود.

از روکش مبلمان استفاده برای افزایش طول عمر مبلمان استفاده کنید

 از محافظ‌های مبلمان مانند روکش بازو، روکش صندلی یا حتی روکش مبل استفاده کنید تا یک لایه محافظتی اضافی در برابر خیس شدن، لکه و آسیب دیدن توسژ حیوانات خانگی ایجاد کنید.

انتخاب ایمن ترین روش برای جابجایی مبلمان

در زمان اسباب کشی بسته بندی مبلمان با پلاستیک حبابدار (بابل رپ) و سلیفون برای جلوگیری از ضربه و خط و خش بسیار مفید می باشد همچنین استفاده از نیروی آموزش دیده برای حمل وجابجایی مبلمان سنگین تر بسیار کمک خواهد کرد.

چه مبلی دوام بیشتری دارد؟

دوام مبل به عوامل مختلفی مانند کیفیت مواد استفاده شده، تکنیک‌های ساخت و نحوه نگهداری آن بستگی دارد.  به طور کلی، مبل‌هایی که با مواد باکیفیت مانند قاب‌های چوبی سخت (مانند بلوط یا افرا)، بالشتک‌های فومی با چگالی بالا و پارچه‌های باکیفیت و بادوام (مانند چرم یا پارچه‌های مصنوعی سنگین) ساخته می‌شوند، عمر طولانی‌تری دارند.  علاوه بر این، مبل‌هایی با اتصالات تقویت‌شده، سیستم‌های تعلیق محکم (مانند فنرهای هشت طرفه یا فنرهای سینوسی) و فریم‌های دو رول یا گوشه‌دار به احتمال زیاد در برابر سایش و پارگی روزمره در طول زمان مقاومت بیشتری دارند.

 مبل‌های چرمی اغلب به دلیل طول عمر و انعطاف پذیری طرفداران زیادی دارد. زیرا به مرور زمان کیفیت خود را از دست نمی‌دهد و دوام بسیار زیادی دارد. به این دلیل می‌توانید سال‌ها از مبلمان چرم استفاده کرده و منجر به افزایش طول عمر مبل خود شوید. با این حال، مبل‌های پارچه‌ای ساخته شده با پارچه‌های با کارایی بالا که برای مقاومت در برابر لکه، رنگ و رو رفتن و سایش طراحی شده، نیز می‌توانند، دوام بسیار خوبی داشته باشند.

انتخاب بهترین مبل با طول عمر بالا به نیازهای خاص، سبک زندگی و بودجه شما نیز بستگی دارد. سرمایه گذاری روی یک مبل خوش ساخت از یک تولید کننده معتبر و پیروی از شیوه‌های نگهداری مناسب می‌تواند به شما کمک کند که بدون در نظر گرفتن جنس یا سبک ساخت، افزایش طول عمر مبل خود را تضمین کنید.

نکاتی برای زیباتر کردن ظاهر مبل‌های کهنه

ممکن است بعضی از مبلمان‌ها به مرور زمان کهنه شوند. این یک واقعیت است که با راه‌کارهای افزایش طول عمر نیز شما قادر نخواهید بود برای مدت طولانی مبلمان خود را نو و زیبا نگه دارید. شاید حتی مشکلات اقتصادی نیز برای عوض کردن مبل وجود داشته باشد. بنابراین به نوعی باید ظاهر بهتری به مبلمان قدیمی خود بدهیم. در ادامه به بررسی عواملی خواهیم پرداخت که ظاهر مبلمان شما را بهتر خواهد کرد.

  • تمیز کردن عمیق: با تمیز کردن کامل مبل شروع کنید. از جاروبرقی با سری برس برای پاک کردن گرد و غبار، خرده‌ها و زباله‌ها از تمام سطوح استفاده کنید. برای مبل‌های پارچه‌ای، استفاده از یک پاک کننده پارچه یا شامپو فرش را برای از بین بردن لکه‌ها و شاداب کردن پارچه در نظر بگیرید. برای مبل‌های چرمی از پاک کننده و نرم کننده چرم که باعث مرطوب کردن و جوان سازی چرم می‌شود، استفاده کنید.
  • پتوها و کوسن‌ها را فراموش نکنید: قسمت‌های فرسوده یا لکه دار را با پتو یا کوسن‌های تزئینی بپوشانید.  این کار نه تنها رنگ و بافت به مبلمان شما اضافه می‌کند، بلکه به پنهان کردن عیوب نیز کمک می‌کند.
  • بالش‌های جداگانه به مبل اضافه کنید: بالش‌های نشیمن در رنگ‌ها و الگوهای مکمل در دسترس است تا توجه را از هر گونه نقصی دور کند. این کار به مبل جذابیت بصری اضافه می‌کند.  اندازه، شکل و بافت‌های مختلف را با هم ترکیب کرده و مطابقت دهید تا ظاهری چند لایه داشته باشید.
  • تغییر موقعیت: چیدمان مبلمان به روش‌های مختلف را آزمایش کنید تا تمرکز روی عیوب مبل را به حداقل برسانید.  سعی کنید مبل را در مقابل دیوار یا گوشه قرار دهید تا فضایی دنج ایجاد کنید یا از آن به عنوان جداکننده بین قسمت‌های مختلف اتاق استفاده کنید.
  • پوشاندن خرابی‌های مبل با روکش‌ها :اگر بازوها یا پشت مبل فرسوده شده، در نظر بگیرید که یک روکش دسته مبل می‌تواند روی آن نواحی را بپوشاند تا آسیب را پنهان کرده و در عین حال سبک جدیدی به آن اضافه کند.
  • پایه‌های جدید: با جایگزین کردن پایه‌های فرسوده یا قدیمی با پایه‌های جدید، ظاهر مبل را به روز کنید. پایه‌هایی را انتخاب کنید که مکمل سبک مبل باشد و با بقیه دکور شما همخوانی داشته باشد.
  • تعمیر و تقویت: هر گونه مشکل ساختاری مانند لق شدن فنرها، آویزان شدن بالشتک‌ها یا خرابی پایه‌ها را با تعمیر یا تقویت آنها برطرف کنید. این کار می‌تواند به بهبود ظاهر کلی و راحتی مبل کمک کند.
  • ·          لوازم جانبی در اطراف مبل: توجه را از مبل دور کنید و اطراف آن را با آثار هنری چشم نواز، آینه‌ها یا وسایل تزئینی تزئین کنید. این کار به ایجاد ظاهری منسجم کمک می‌کند و توجه را از هرگونه نقص منحرف می‌کند.
  •  نورپردازی: از نورپردازی استراتژیک برای برجسته کردن ویژگی‌های مبل استفاده کنید و توجه را از معایب آن دور کنید.  برای ایجاد یک محیط گرم و دلپذیر، آباژور یا چراغ رومیزی را در نزدیکی مبل اضافه کنید.
  • ·          تمیز کردن حرفه‌ای: اگر مبل به شدت کثیف یا لکه شده، برای تمیز کردن عمیق و نو کردن پارچه یا چرم، یک سرویس حرفه‌ای نظافت منزل را استخدام کنید.
جابجایی ایمن
جابجایی ایمن در هنگام اسباب کشی مبلمان

کلام آخر

در این مقاله با هم راه‌های افزایش طول عمر مبل را با چند راهکار ساده بررسی کردیم. همچنین بررسی کردیم که چگونه به مبل‌های کهنه خود ظاهری نو بدهید. با این حال نباید فراموش کنید که عمده خرابی و مشکلات مربوط به مبل از طریق جا به جایی غلط اتفاق می‌افتد. به این ترتیب که در هنگام اسباب کشی معمولا به دلیل استفاده از افراد نامتخصص برای حمل و نقل مبلمان شما آسیب می‌بیند. بنابراین با استفاده از یک شرکت حمل و نقل بار متخصص می‌توانید این مشکلات را به حداقل برسانید. نوبار یک شرکت خدمات حمل و نقل بار به روش نوین است که روش‌های بسیار نوآورانه‌ای برای حمل و نقل مبلمان دارد که آسیب به آن را به حداقل می‌رساند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.