بهترین روش بسته بندی کارتن در اسباب کشی چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم به خصوص اجاره نشین‌ها در هنگام اسباب کشی منزل، طریقه بستن کارتن اسباب کشی است؛ به طوری که، از هرگونه آسیب دیدن وسایل خود جلوگیری کنند. اطلاع کامل از طریقه بسته بندی کارتن‌های اسباب کشی برای جلوگیری از آسیب و شکستگی اثاثیه منزل شما هنگام جابه‌جایی و اسباب کشی ضروری است. جابه‌جایی پروسه سختی است؛ خواه بخواهید گلدان‌هایتان را بدون اینکه آسیبی ببینند جابه‌جا کنید، یا اثاثیه بزرگ یا شکستنی‌تان را، جابه‌جایی و اسباب کشی کار پر استرسی است.

برای اینکه بتوانید این کار را به نحو احسن انجام دهید تنها یک راه پیش روی خود دارید: بسته بندی صحیح کارتن‌های اسباب کشی

طریقه بسته بندی کارتن اسباب کشی

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلفی کارتن اسباب کشی را بسته‌بندی کنید؛ اما بهترین روش بستن کارتن اسباب کشی چیست؟  یا اینکه بهترین چسب برای بسته بندی کارتن کدام نوع است؟ 

طریقه  بسته بندی وسایل برای اسباب کشی و جابه‌جایی تا حد زیادی به حجم و وزن محتویات کارتن بستگی دارد. در واقع می‌توان گفت که بهترین روش بستن کارتن اسباب کشی را محتویات درون کارتن تعیین می‌کند. به طور کلی بسته بندی کارتن می‌تواند با روش‌های مختلفی انجام شود که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بسته بندی کارتن اسباب کشی با چسب

مرسوم‌ترین روش برای بسته بندی کارتن اسباب کشی، استفاده از یک ردیف چسب نواری پهن است. برای انجام این کار کافی است باله‌های کارتن را به ترتیب بر روی هم قرار داده و با یک نوار چسب آن را ببندید. ابتدا کارتن را از حالت ۳ بعدی آن خارج کرده و بر روی زمین پهن کنید.سپس دو باله کوچک‌تر زیرین را به داخل تا بزنید. پس از آن دو باله پهن را نیز جمع کرده و تا حد امکان به هم نزدیک سازید. سپس بر روی قسمت‌های تا شده نوار چسب بزنید. این کار باعث می‌شود تا کارتن شما به زیر ساخت محکمی دست یابد و استحکام کارتن افزایش یابد. نکته‌ای که باید در بستن کارتن با این روش مورد توجه قرار دهید، موقعیت لبه باله‌های کارتن است. دقت داشته باشید که قبل از بکارگیری چسب، لبه این باله‌ها را تا حد امکان به یکدیگر نزدیک کنید تا نوار چسب به خوبی به هر دو متصل شود.

بسته‌ بندی کارتن اسباب کشی با چسب 
بسته‌ بندی کارتن اسباب کشی با چسب 

بهترین چسب برای بسته بندی کارتن کدام است؟

چسب مخصوص بسته بندی:

چسب‌هایی در بازار وجود دارند که به چسب‌های مخصوص بسته بندی معروفند. این چسب‌ها با خاصیت مقاومت در برابر آب و قدرت چسبندگی بسیار بالای خود، می‌توانند سال‌ها در برابر گرما، سرما و رطوبت بالا مقاومت کنند. شما می‌توانید آن‌ها را در هر دو رنگ قهوه‌ای روشن و شفاف تهیه کنید.

چسب نواری پهن ۵ سانتی:

این نوع نوار چسب‌ها به قدری مقاوم هستند تا در زمان اسباب کشی، مقاومت بالایی را از خود نشان دهند. ولی در مقایسه با چسب‌های مخصوص بسته بندی، این نوع چسب‌ها ممکن است برای بسته بندی طولانی مدت چندان مناسب نباشند؛ چرا که با گذر زمان از قدرت چسبندگی آن‌ها کاسته می‌شود. با این حال، برای جابه‌جایی اثاثیه شما در مدت زمان کوتاه مناسب هستند.

بسته بندی کارتن بدون چسب

در هنگام اسباب کشی ممکن است چسب در اختیار شما نباشد. در این زمان ممکن است بالکل از بسته بندی اثاثیه خود تا هنگام در دسترس بودن چسب بسته بندی/چسب پهن صرف نظر کنید. اما باید بدانید که شما بدون چسب نیز، می‌توانید به بسته بندی اثاثیه خود بپردازید. برای این کار در ابتدا مانند حالت قبل، کارتن را از حالت ۳ بعدی آن خارج سازید. حال زمان تا کردن باله‌های زیرین آن رسیده است. مانند روش قبل ابتدا دو باله عرضی و سپس باله‌های طولی را به داخل تا کنید. اکنون در هر دو سمت کارتن، یک قسمت از باله طولی را به زیر باله عرضی بفرستید. در واقع شما با ۴ باله کارتن نشانه‌ای شبیه به علامت (+)  می‌سازید.

نکته‌ای که در بسته بندی کارتن بدون چسب باید در نظر گرفت این است که، این روش برای جابه‌جایی اقلام سنگین چندان مناسب نیست؛ در عوض، بیش‌تر برای بسته بندی اقلامی مانند بسته بندی کفش کارآ است.

 همچنین، شما میتوانید علاوه بر جایگزین کردن چسب با طناب، حتی خود کارتن را با اثاثیه دیگر جایگزین کنید. در روش اسباب کشی بدون کارتن، تقریبا تمامی تجهیزات اسباب کشی جایگزین‌پذیر هستند.

بسته بندی کارتن اسباب کشی با روش H 

آخرین روشی که شما می توانید برای بسته بندی کارتن‌های اسباب کشی خود از آن استفاده کنید، روش H است. این روش بیش‌تر برای زمانی مناسب است که کارتن شما وزن نسبتا سنگینی دارد و محتویات درون آن، تا حدودی حجیم هستند. به همین دلیل هم اگر محتویات درون کارتن شما وزن بالایی دارند، می توانید از این روش برای بسته بندی و اسباب کشی استفاده کنید.

بسته‌ بندی کارتن به روش H
بسته‌ بندی کارتن به روش H

در این روش کف کارتن خود را مانند روش بسته بندی با چسب، تا بزنید؛ سپس، در راستای لبه‌های طولی کارتن به آن چسب بزنید و بعد دو گوشه‌ی دیگر کارتن را در جهت عرض کارتن چسب بزنید. با این کار شما در کف کارتن خود با چسب‌ها شکلی مانند حرف(H) می‌سازید. این امر به شما این امکان را می‌دهد که اثاثیه سنگین وزن خود را با خیال راحت در کارتن قرار دهید و آن‌ها را جابه‌جا کنید.

نکاتی که در هر نوع طریقه بسته بندی کارتن باید به آن‌ها توجه کرد

  1. حتما از کارتن‌های نو ۵ لایه استفاده کنید و از خرید کارتن‌های دست دوم و بازیافتی امتناع ورزید.
  2. تجهیزات مناسب برای بسته بندی کارتن‌های خود را محیا کنید. 
  3. در کف کارتن خود یک لایه‌‌ی نرم مانند حوله قرار دهید.
  4. سنگین‌ترین اقلام را در کف کارتن قرار دهید.
  5. هرگز کارتن‌های خود را بیش از حد پر نکنید.
  6. فضاهای خالی میان محتویات کارتن را با کاغذ یا پلاستیک حباب دار پر کنید.

طریقه بسته بندی لوازم الکترونیک

اثاثیه الکترونیک از حساسیت بالایی برخوردارند و بسته بندی آن‌ها در صورتی که نحوه دقیق بسته بندی اقلامی مانند لباسشویی، نحوه حمل یخچال برای اسباب کشی و … را ندانید، موجب ضرر و زیان‌های زیادی برای شما می‌شود. در این شرایط بهتر است تا از خدمات شرکت‌های معتبر اسباب کشی استفاده کنید. نیروهای مجرب در این شرکت‌ها، لوازم شما را به ایمن‌ترین روش ممکن بسته بندی کرده و از بروز هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری می‌کنند.

طریقه بسته بندی لوازم آشپزخانه و شکستنی

این لوازم نیز با توجه به ماهیت فیزیکی خود حساس‌تر هستند. نحوه بسته بندی ظروف برای اسباب کشی خود، دارای مراحلی است که نسبت به بسته بندی اقلام مقاوم‌تر، متفاوت است. سعی کنید در بسته بندی ظروف آشپزخانه از روزنامه استفاده نکنید. روزنامه‌ها با توجه به دارا بودن جوهرهای چاپی بر روی خود امکان لک انداختن بر روی ظروف شما را دارند.

بهترین سایز کارتن اسباب کشی کدام است؟

انتخاب بهترین سایز کارتن اسباب کشی به موارد مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال شما برای بسته بندی کتاب‌های خود باید از سایز کوچک کارتن اسباب کشی استفاده کنید. هنگامی که کتب خود را درون کارتن بسته بندی کردید، متوجه خواهید شد که بلند کردن آن برای یک نفر تقریبا سخت است؛ چرا که کارتن حاوی کتب، سنگین است. حال اگر کتب خود را درون کارتن بزرگی بسته بندی کنید، بلند کردن آن برای یک نفر غیر ممکن می‌شود و همچنین، احتمال پارگی کارتن و آسیب دیدن کتب شما را در پی دارد.

برای بسته بندی اثاثیه سبک‌تر مانند بالشت، استفاده از کارتن‌های بزرگ‌تر و جادار بهتر است. وزن این گونه اقلام چندان زیاد نیست و در هنگام اسباب کشی، از استفاده از کارتن‌های متفاوت و شلوغ کردن فضا جلوگیری می‌کند.

جابه‌جایی و اسباب کشی می‌تواند با انواع هزینه‌های پنهان همراه باشد؛ ولی با انتخاب کارتن مناسب می‌توان مطمئن بود که کارتن‌ها در این لیست حضوری ندارند.

کارتن‌های سایز کوچک

اقلام سنگین مانند کتاب و سی دی‌ها برای جعبه های کوچک بهترین هستند. همچنین استفاده از جعبه های کوچک را برای بسته بندی وسایلی که به راحتی دسته بندی می‌شوند؛ مانند قاب عکس‌های کوچک، خرده ریزهای درون کشوهای میز دراور و ظروف نقره خود کنار بگذارید. برای بسته بندی وسایل کوچک آشپزخانه مانند، در صورت وجود از محافظ چاقو استفاده کنید. اثاثیه شکننده مانند قاب عکس و اقلام کوچک را قبل از قرار دادن در جعبه در کاغذ بسته بندی بپیچید.  اگر وسیله‌ای بسیار شکننده دارید، در نظر بگیرید که آن را سه بار در پلاستیک حباب دار بپیچید و هر لایه را نوار چسب بزنید. ممکن است باز کردن آن برای شما سخت باشد، اما از سالم بودن آن قدردانی خواهید کرد!

کارتن‌های سایز متوسط

اکنون زمان آن رسیده است که برخی از اقلام بزرگ‌تر مانند وسایل الکترونیکی، اسباب بازی‌ها، قابلمه‌ها و کتانی‌ها را بسته بندی کنید. کارتن‌های متوسط ​​می‌توانند همه این‌ها را حمل کنند؛ فقط مطمئن شوید که وزن مناسبی را در هر کارتن قرار دادید تا محتویات آن در طول اسباب کشی، جابه‌جا نشوند.

وقتی وسایل الکترونیکی مانند دستگاه پلی استیشن خود را بسته بندی می کنید، هر جزء را در کاغذ بسته بندی بپیچید. سیم‌ها، دسته‌ها و کنترل‌های بازی را در کیسه های زیپ دار قرار دهید. از آنجایی که قابلمه‌ها و تابه‌ها مقاوم هستند، می توانید از مرحله پیچیدن آن ها صرف نظر کنید. تنها آنها را داخل کارتن قرار دهید و دور آنها را با کاغذ مچاله شده یا حوله آشپزخانه بپوشانید.

بهترین سایز کارتن برای اسباب کشی
بهترین سایز کارتن برای اسباب کشی

برچسب زدن بر روی کارتن‌ها

بهترین راه آماده سازی بسته بندی کارتن‌ها همیشه برچسب زدن دقیق از محتوای درون کارتن بر روی آن است. چه از آن دسته افرادی هستید که موجودی کامل هرکارتن را در ذهن ثبت می‌کنید؛ یا بیشتر از آن دسته افرادی هستید که میگویند: (فکر می‌کنم  توستر هم در جعبه کفش‌ها جا می‌شود) ، به خودتان لطف کنید و در حین بسته بندی هر کدام از کارتن‌ها بر روی آن‌‌ها برچسب بزنید. با قرار دادن برچسبی از لیست محتویات درون کارتن و مکانی که باید محتویات درون آن را جا دهید، بار سنگینی را از روی دوش خود برخواهید داشت و باور کنید در آخر از این کار خوشحال خواهید شد.

سخن پایانی

ما در این مقاله از وبلاگ نوبار، تمام اطلاعاتی که نیاز دارید تا در هنگام اسباب کشی برای بسته بندی اثاثیه خود بدانید را در اختیار شما قرار دادیم. در این مقاله طریقه بسته بندی کارتن اسباب کشی را از ۳ روش مختلف بررسی کرده و مزایای هرکدام را بیان کردیم. مهم‌ترین موضوعی که در اسباب کشی اهمیت دارد، سالم ماندن وسیله‌ها است. جهت محقق ساختن این امر می‌توانید از خدمات تخصصی شرکت‌های اسباب کشی استفاده کنید. در صورتی که مایل باشید خود به امر اسباب کشی بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم پس از خواندن این مقاله به وبسایت ما سر زده و تمام نکاتی دیگری که باید برای اسباب کشی بدانید را بخوانید. همچنین همکاران ما در بخش پشتیبانی در تمام ایام سال و به صورت شبانه روزی پاسخگوی شما هستند.

سوالات متداول

  1. آیا می‌توان بدون چسب کارتن‌های اسباب کشی را آماده کرد؟

بله، زمانی که چسب در اختیار نداریم با تا کردن کف کارتن به شکل (+) و با کمک طناب می‌توان به بسته بندی اثاثیه خود در کارتن بپردازیم.

  1. بهتر نیست تا وسایل سبک را در کف کارتن بگذاریم و لوازم سنگین را بر بالای آن‌ها؟

خیر، با قرار دادن لوازم سنگین در کف کارتن، شما برای خود پایه محکمی برای حمل باقی لوازم در کف کارتن می‌سازید.

  1. برای جلوگیری از هزینه‌‌بر شدن خرید کارتن اسباب کشی، می توان در یک کارتن بزرگ مقدار زیادی وسایل جای داد؟

خیر، در صورتی که در کارتن بزرگ مقدار زیادی از وسایل را قرار دهید؛ بلند کردن آن غیر ممکن می‌شود. در ثانی استحکام کارتن را کاهش می‌دهد که باعث آسیب دیدن لوازم شما می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.