محله دیباجی کجاست؟ معرفی دروس، احتشامیه و محله‌های اطراف خیابان دولت یا کلاهدوز

خیابان دولت یا کلاهدوز خیابانی تقریبا بلند در بالاترین نقطه منطقه سه تهران قرار دارد، این خیابان از سمت شرق به خیابان پاسداران (سلطنت آباد) سابق رسیده و از سمت غرب به خیابان شریعتی ( جاده قدیم تهران، خیابان کوروش سابق) برخورد میکند. محله‌های قدیمی دروس، در دوم، اختیاریه، احتشامیه، دیباجی جنوبی و قلهک همگی در اطراف خیابان دولت قرار دارند. در این مقاله به یکی از محله‌های مهم اطراف خیابان دولت یعنی خیابان دیباجی پرداخته و سپس به ویژگی‌های سایر محله‌ها می‌پردازیم.

محله دیباجی کجاست؟

دیباجی یکی از مناطق لوکس تهران، شمال‌شهر و مرفه نشین است که بزرگراه صدر آن را به بخش جنوبی و شمالی تقسیم می‌کند. در غرب خیابان دیباجی خیابان قیطریه و در شرق آن خیابان اختیاریه قرار دارد و در جنوب آن اتوبان‌های همت و رسالت دیده می‌شوند. دیباجی جنوبی دارای آب و هوای نسبتا خوب بوده و منطقه‌ای آرام محسوب می‌شود. در کنار خانه‌های نوساز برخی از کوچه‌های آن بافت قدیمی دارند.

محله دیباجی جنوبی در منطقه ۳ تهران است و از محله‌های اختیاریه، دروس و دیباجی-فرمانیه می‌گذرد. خیابان دیباجی جنوبی به بزرگراه صدر، پل صدر، دولت، شاپوری و دیباجی شمالی ارتباط دارد. اگر قصد خرید آپارتمان در این محله را دارید، قیمت خانه‌ها در این منطقه به عواملی مانند عمر ساختمان، نقشه ساختمان، سال ساخت و موقعیت جغرافیایی ملک بستگی دارد و به شرط نوساز بودن از متری ۶۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

قیمت ملک در محله‌های بالاشهر تهران بالا است. اما اگر قصد دارید در محله‌های اعیان‌نشین زندگی کنید ولی قیمت در تهران برای شما بالا است می‌توانید شهرهای اطراف تهران مثل کرج را در نظر بگیرید که اخیرا تقاضا برای آنها بالا است. به این منظور مناطق بالاشهر کرج را ببینید.

ویژگی سایر محله‌های اطراف خیابان دولت

جالب است که برخی از محله‌های کناری خیابان دولت شهرسازی مدرن با خیابان‌کشی منظم دارند و در برخی از کوچه‌های آن شیب خیابان به ۴۵ درجه رسیده و یک ماشین به سختی عبور میکند! محله در دوم ترکیبی از این دو ویژگی است، خیابان قلندری و خیابان‌های اطراف آن پهن و دلباز هستند اما خیابان‌های نزدیک به سه راه نشاط خیابان‌های تنگ و ماهیت قدیمی هستند.

خیابان‌های دروس دارای شهرسازی منظمی هستند، مثل میدان هدایت و محله‌های اطراف آن و در کنار آن محله قلهک با خیابان‌های کاملا به هم ریخته و بافت قدیمی و کوچه باغی که برای سرمایه‌گذاری برخی از کوچه‌های قلهک را بسیار مناسب میکند.

اختیاریه و خیابان دیباجی نیز ماهیت کوچه باغی خود را حفظ کرده‌اند و کوچه پس کوچه‌های پیچ در پیچ از ویژگی‌های این محله است. قسمت شمال شرقی بلوار کاوه تقریبا بافتی منظم‌تر دارد، در واقع این ناحیه جزو محله قیطریه بوده که با احداث اتوبان صدر از محله اصلی خود جدا شده است.

احتشامیه اما نه خیلی پیچ در پیچ است و نه خیلی مانند دروس خیابان‌های منظم و مرتب در کنار هم قرار گرفته اند. خود خیابان قلهک اما تقریبا از ابتدا تا انتها ماهیتی شهری و مدرن به خود گرفته است و تنها در بخش کوچکی از قسمت غربی بافتی شبیه محله‌های قدیمی در دوم و قلهک دارد.

خیابان دولت امروز

خیابان دولت چندین مرکز خرید کوچک را در خود جای داده است همچنین کافه‌ها و رستوران‌های زیادی در خیابان دولت در حال فعالیت هستند. دولت در برخی ساعت‌های روز ترافیک سنگینی را مشاهده میکند و این ترافیک به خیابان‌های منتهی به آن به خصوص خیابان یخچال، بلوار کاوه، خیابان شاپوری و اختیاریه جنوبی نیز منتقل میشود.

خانه در محله‌های اطراف خیابان دولت از متری ۲۰ میلیون تومان تا متری ۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری میشود و بسته به محله، امکانات خانه، سن بنا و… متفاوت است.

اگر هزینه ملک در خیابان های اطراف خیابان دولت برای شما بالا است و به دنبال مناطق ارزان در تهران هستید، محله چیذر یکی از محلات منطقه ۱ تهران و جزو مناطق ارزانتر است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.