چگونه بچه‌ ها را برای اسباب کشی آماده کنیم؟

اسباب کشی کردن به یک شهر یا محله جدید کار سختی برای بچه‌ها محسوب می‌شود. آنها باید با دوستان، معلمان و محیط‌های آشنا خداحافظی کنند و به یک محله جدید بروند. پس از اسباب کشی، آنها با فضاهای جدیدی روبرو خواهند شد. این مورد باعث خواهد شد آنها دچار نگرانی‌هایی از قبیل پیدا کردن دوست در مدرسه جدید می‌شوند. این نگرانی‌ها گاهی باعث می‌شود کودکان نتوانند خود را با محیط جدید وفق بدهند. ترس و اضطراب ناشی از نقل مکان به یک محل جدید به مرور باعث گوشه‌گیری آنها می‌شود.

خانواده‌ها برای پیشگیری از نگرانی و ترس فرزندان خود، باید آنها را نسبت به تغییر مکان و اسباب کشی آماده کنند. والدین باید بچه‌ها را با چالش‌های پیشرو آگاه کنند تا کودکان بتوانند به خوبی شرایط جدید را درک کنند. رعایت کردن یکسری اصول می‌تواند کمک بسزایی در آمادگی کودکان کند. در کنار انجام راهکارها، والدین باید نسبت به برقرار کردن ارتباط با کودکان خود صحبت کنند. به آنها آموزش بدهند که چگونه می‌توانند با افراد جدید صحبت کنند و خود را با محیط جدید وفق بدهند.

خانواده در حال بسته بندی وسایل

با فرزند خود صحبت کنید

پیش از اینکه کارهای اسباب کشی و بسته بندی وسایل را شروع کنید، با فرزند خود نسبت به جابه جایی و نقل مکان به یک خانه جدید صحبت کنید. او را با چالش‌ها و اتفاقاتی که ممکن است رخ بدهد آگاه کنید. از روند اثاث کشی، باربری، چیدمان وسایل و محل خانه جدید سخن بگویید. دکتر جیمی هاوارد، روانشناس بالینی کودکان، نسبت به صحبت کردن و آمادگی از یک اتفاق گفته است:

آمادگی داشتن از رخ دادن یک اتفاق بسیار آسانتر از فشار روانی ناشی از رخ دادن در هنگام رخ دادن اتفاق است. این مورد باعث می‌شود به کودک شوک وارد شود و نتواند خود را با شرایط جدید وفق بدهد.

با صحبت کردن، بخشی از نگرانی کودک برطرف خواهد شد. در طول اسباب کشی، خانواده به فرزند خود اجازه دهد که وسایل خود را بسته بندی کند. نسبت به رنگ اتاق جدید خود نظر بدهد و از او برای چیدمان اتاقش کمک بگیرد. این کار برای کودکان بسیار مفید خواهد بود و شرکت دادن آنها در کار اثاث کشی، باعث می‌شود احساس خوبی نسبت به تغییر مکان داشته باشد.

نکات مثبت جابه جایی را به بچه‌ها بگویید

زمانی که درباره نقل مکان و جابه‌ جایی با فرزند خود صحبت می‌کنید. سعی کنی برروی نکات مثبت اسباب کشی تمرکز کنید. به عنوان مثال، شما به مکانی با آب و هوایی بهتر یا به خانه بزرگ‌تری می‌روید. این موارد را به فرزند خود بیان کنید. اگر مدرسه جدید کودک، مکانی است که فرصت‌های آموزشی بهتری دارد، به او از رشد آموزشی و علمی او در مدرسه جدید بگویید. بیان کردن نکات مثبت باعث می‌شود کودک نسبت به خانه و محله جدید خود هیجان‌زده شود.

برای جابه جایی به مکان جدید، به فرزند خود هدیه‌ای بدهید. این کار می‌تواند نشان دهد خانواده اهمیت زیادی برای او قائل است. جالب است بدانید، داشتن نگرش مثبت به موارد اسباب کشی نیز در روان خود خانواده‌ نیز تأثیر می‌گذارد. اگر خانواده احساس اضطراب و نگرانی داشته باشد، این اضطراب به سرعت به بچه‌ها منتقل خواهد شد. پس، در طول حمل بار و اثاث کشی آرامش خود را حفظ کنید و به خود انرژی مثبت بدهید.

بچه‌های خوشحال در حال بالش بازی

با فرزند خود ارتباط برقرار کنید

در طول اثاث کشی و نقل مکان به خانه جدید، امکان صحبت با کودک خود را فراهم کنید. به او اجازه بدهید در هر زمان، نسبت به اتفاقات اسباب کشی با شما صحبت کند و سوالات ذهن خود را از شما بپرسد. دکتر ایکارت درباره برقراری ارتباط با فرزند خود می‌گوید:

قدرتمند‌ترین سؤالی که می‌توانید در طول اسباب کشی از فرزند خود بپرسید، سؤال «برای کمک به نو، چه کاری می‌تونم انجام بدم؟» است. معمولا بچه‌ها به خوبی به این سؤال پاسخ می‌دهند و به راحتی با شما ارتباط برقرار می‌کنند. من این سؤال را از فرزندانم پرسیدم و نتیجه مثبتی دریافت کردم.

این کار باعث می‌شود کودک با والدین خود احساس راحتی کند. خیال راحت کودک نسبت به جابه‌ جایی و پشت‌گرمی او به خانواده‌اش کمک بسزایی برای وفق دادن خود با شرایط جدید خواهد کرد.

برنامه همیشگی بچه‌ها را حفظ کنید

زمانی که به خانه جدید نقل مکان می‌کنید. بی‌نظمی و نامرتب بودن خانه موجب می‌شود افراد برنامه‌های همیشگی خود را رعایت نکنند. با این وجود، خانواده‌ها باید در زمان باز کردن وسایل خانه خود، برنامه غذایی و خواب کودک خود را همچنان حفظ کنند. این کار باعث خواهد شد که کودک نسبت به فضای جدید احساس غریبی نکند.

چینش خانه با وسایل آشنا می‌تواند کودک احساس راحتی نسبت به خانه جدید داشته باشد. والدین با فراهم کردن لوازم مورد علاقه فرزند خود می‌توانند میزان اضطراب و استرس ناشی از اثاث کشی را در کودک خود کاهش بدهند. به عنوان مثال، آماده کردن تخت خواب کودک و استفاده از لحاف و بالش همیشگی او در احساس آرامش کودک بسیار مفید خواهد بود.

پدر و مادر در حال جابه جایی مبل

پیدا کردن دوستان جدید

یکی از سخت‌ترین بخش‌های تغییر مکان در بچه‌ها، ترک کردن دوستان خود است. دوستی‌هایی که در طی سال‌ها زندگی در محله قدیمی بین بچه‌ها شکل گرفته است، با تغییر مکان زندگی دچار مشکل می‌شود. ترک کردن یک گروه دوستانه، کاری دشوار برای آنها محسوب می‌شود. اما آنها می‌توانند با حفظ دوستی خود، در محل جدید نیز دوستانی پیدا کنند. یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن دوستان جدید، ثبت نام کردن آنها در کلاس‌های مختلف آموزشی و ورزشی است. شرکت در این کلاس‌ها به مرور باعث می‌شود، بچه‌ها دوستان جدیدی پیدا کنند و گروه دوستانه خود را تشکیل بدهند.

با وجود شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌های گوناگون، بچه‌های می‌توانند با دوستان قدیمی خود نیز در ارتباط باشند. همچنین، خانواده‌ها امکان قرار گذاشتن با دوستان قدیمی فرزندان خود را فراهم کنند تا از گوشه‌گیری و دلتنگی آنها کاسته شود.

کاهش اضطراب و آمادگی بچه‌ها در اسباب کشی وظیفه‌ای مهم محسوب می‌شود. امیدواریم که در طول اثاث کشی آمادگی کاملی برای خود و فرزندانتان فراهم کنید. شما می‌توانید، برای انجام اسباب کشی آسان، با اپلیکیشن آنلاین نوبار درخواست اتوبار بدهید و از خدمات ویژه این شرکت بهره‌مند شوید.

منبع Child Mind

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.