کوک و رگلاژ پیانو چیست؟

پیانو در صورتی که جا به جا شده یا مدتی استفاده نشود، از روی نت بودن خارج شده و کلاویه ها (کلید ها) شل میشود ، برای تنظیم کردن نت پیانو آن را کوک کرده و برای تنظیم کلاویه ها آن را رگلاژ میکنند. بعد از اثاث کشی معمولا پیانو نیاز به کوک و رگلاژ پیدا میکند تا بهترین عملکرد را داشته باشد.

کوک و رگلاژ پیانو | لوازم

کوک کردن پیانو

برای کوک کردن پیانو بدنه پیانو را باز کرده و با آچاری مخصوص و دیاپازون سیم های پیانو را تست میکنند، اگر خیلی حرفه ای باشند برای روی نت بودن پیانو تنها از گوش خود استفاده میکنند اما معمولا از دستگاه های مخصوص یا حتی موبایل میتوان برای کوک کردن و به دست آوردن نت درست کمک گرفت.

کوک کردن ساز های زهی و مضرابی در کمتر از یک دقیقه معمولا به آسانی انجام میشود ولی کوک کردن پیانو حداقل ۲ تا ۳ ساعت زمان میبرد و حداکثر اگر برای اولین بار این کار را انجام میدهید ممکن است یک روز زمان شما را بگیرد! برای کوک کردن پیانو هزینه های متفاوتی گفته میشود اما محدوده قیمتی کوک کردن پیانو در سال ۹۹ حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.

برای بهتر ماندن کوک یک بطری آب را داخل پیانو بگذارید، علاوه بر این که کوک را بهتر نگه میدارد از ترک خوردن بدنه نیز جلوگیری میکند. یکی از مزیت های پیانو دیجیتال نسبت به آکوستیک این است که دیگر نیاز به کوک کردن ندارد اما کیفیت صدای پایین تری دارد.

رگلاژ پیانو

رگلاژ پیانو یعنی تمامی قطعات به نحوی تنظیم شوند تا پیانو مانند کارخانه شود، این اقدامات شامل تمییز کردن بین کلاویه ها، شل و سفت کردن کلاویه ها، تمیز کردن چکش هایی که به سیم ها میخورند، چک کردن پدال های ساستین (فورته) ، دمپر و سافت، نصب زه در صورت آسیب دیدگی، روغن کاری قطعات و.. است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.