نحوه‌ی حمل یخچال ساید بای ساید از راه پله

حمل یخچال در فرایند اسباب کشی، یکی از چالش برانگیزترین مراحل اسباب کشی است. این اثاثیه‌ی ضروری منزل، با توجه به ابعاد بزرگ و وزن بالای آن وسیله‌ی سختی برای جابجایی است. از سوی دیگر، با توجه به شرایط اقتصادی و قیمت بالای لوازم برقی، ریسک جابجایی بدون آسیب دیدن یخچال به خصوص یخچال ساید بای ساید بسیار زیاد است. در جهان امروزی و افزایش آپارتمان نشینی، جابجایی اجسام سنگین به امری طاقت فرسا تبدیل شده است. با توجه به قوانین اسباب کشی با آسانسور، ساکنین ساختمان اجازه‌ی استفاده از آسانسور نفربر را برای جابجایی اثاثیه منزل ندارند. بنابراین، تنها راه انتقال و جابجایی اثاثیه، استفاده از راه پله است. بی تجربگی و عدم داشتن اطلاعات کافی در جابجایی یخچال‌های ساید بای ساید می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیر و هنگفتی را بر دستان شما بگذارد که حتی ممکن است منجر به خرابی کامل یخچال و روشن نشدن آن شود. در این مقاله از وبلاگ باربری نوبار به صورت اختصاصی به بررسی طریقه‌ی حمل یخچال ساید بای ساید از راه پله و ترفندهای جابجایی یخچال پرداختیم. در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه شوید تا با تمام نکات کلیدی جابجایی یخچال آشنا شوید.

آماده سازی یخچال ساید بای ساید برای جابجایی

حمل یخچال علی‌الخصوص یخچال ساید بای ساید به شکل اصولی و صحیح شامل مراحلی می‌شود که باید از قبل یخچال را برای جابجایی آماده کرد. با رعایت این مراحل در قدم اول می‌توانید آماده‌ی بسته بندی یخچال شوید. مراحل اساسی برای آماده سازی یخچال شامل موارد زیر می‌شود.

خاموش کردن یخچال

در مرحله‌ی اول شما باید یخچال را خاموش کنید. با انجام این کار به خنک شدن موتور یخچال کمک کرده و مجالی برای تنفس یخچال می‌دهید. همچنین، در صورتی که یخچال شما برفک ساز باشد، زمان کافی برای آب شدن برفک‌ها را به آن می‌دهید. در صورتی که یخچال شما از نوع نسل جدید بدون برفک باشد، بهتر است ۳-۲ ساعت قبل از اقدام برای بسته بندی یخچال آن را خاموش کنید. اما اگر یخچال شما برفک‌زا باشد حداقل ۸-۷ ساعت قبل از بسته بندی باید آن را خاموش کنید. در این صورت بهتر است از شب قبل یخچال‌تان  را خاموش کنید.

خالی کردن یخچال از مواد غذایی

مواد غذایی درون یخچال را خواه فاسد شدنی باشند یا غیر فاسد شدنی، از درون یخچال خارج کنید. در این حالت هم یخچال‌تان سبک‌تر می‌شود که موجب سهولت حمل یخچال شده، و هم از مواد غذایی خود در مقابل فاسد شدن محافظت می‌کنید. همچنین بسته بندی مواد غذایی در این حالت آسان‌تر می‌شود.

در آوردن اجزای یخچال

پس از خارج کردن مواد غذایی از یخچال، نوبت به خارج کردن اجزای یخچال است. تمام کشوها و قفسه‌های یخچال را در بیاورید و آن‌ها را بشویید. سپس اگر یخچال شما یخساز و مخزن آب دارد، آن‌ها را نیز خارج ساخته و یخ‌های آن را دور بریزید. شلنگ آب سرد را از یخچال جدا سازید. اگر توانایی باز کردن درب های یخچال را دارید آن‌ها را نیز باز کنید. توجه داشته باشید که این کار را با دقت کامل انجام دهید تا هیچ‌گونه آسیبی به درب‌ها و لولای آن‌ها وارد نشود. بهتر است این کار را بر عهده‌ی متخصصان بگذارید.

برفک زدایی یخچال

اگر یخچال شما جز آن دسته از یخچال‌هایی است که برفک زاست باید آن را برفک زدایی کنید. همان‌طور که پیش از این به آن اشاره کردیم یخچال‌های برفک زا باید حتما حداقل ۸-۷ ساعت قبل از بسته بندی خاموش شوند. به هیچ عنوان برفک‌ها را با ضربه‌ی اجسام دیگر مانند چاقو یا پیچ‌گوشتی از یخچال جدا نکنید، این کار باعث آسیب دیدن بدنه‌ی داخلی یخچال می‌شود. بهتر است کاسه‌های بزرگی را زیر برفک‌ها قرار دهید تا هنگام آب شدن آن‌ها، آب بر روی بدنه داخلی یخچال نریزد.

آماده سازی یخچال برای اسباب کشی
آماده سازی یخچال برای جابجایی

بسته بندی یخچال ساید بای ساید

پس از مراحل بالا شما آماده‌ی بسته بندی یخچال می‌شوید. طریقه‌ی بسته بندی یخچال به این صورت است که اگر کارتن یخچال خود را دارید، بهتر است یخچال را درون چهارچوب یونولیت آن قرار داده و سپس درون کارتن خود بگذارید. اما اگر کارتن یخچال را ندارید جای هیچ نگرانی نیست. در ابتدا، اگر به هر دلیلی درب‌های یخچال ساید بای ساید خود را باز نکرده‌اید، به دور یخچال چند لایه چسب بچسبانید. چسب پهن از کاربردی ترین لوازم مورد نیاز برای بسته بندی است. از دیگر لوازمی که شما در بسته بندی یخچال به آن نیاز دارید به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • رول سلفون
  • پلاستیک‌های حباب‌دار
  • طناب و تسمه‌های پلاستیکی
  • کارتن ۵ لایه مستحکم
  •  صفحه‌های فومی ضد ضربه

پس از چسباندن چسب به دور یخچال، به دور آن چند لایه سلفون بکشید. سلفون های ۴۰۰ متری مخصوص بسته بندی در بازار وجود دارند که علاوه بر متراژ بالای خود از استحکام قابل قبولی برخوردارند. به یاد داشته باشید تا حتما سیم برق یخچال را به پشت یخچال بچسبانید. پس از کشیدن سلفون به دور یخچال، پلاستیک‌های ضد ضربه‌ی حباب‌دار را به همراه فوم‌های ضد ضربه به وسیله چسب پهن بسته بندی یا طناب به دور یخچال بکشید. در مرحله‌ی آخر اگر کارتنی مناسب با ابعاد یخچال خود یافتید، یخچال را درون آن قرار دهید. در غیر این صورت، صفحه‌های کارتن را به کمک تسمه‌های پلاستیکی یا طناب به دور یخچال بپیچانید.

حمل یخچال ساید بای ساید از راه پله

جابجایی یخچال ابدا کار آسانی نیست. این کار زمانی که مجبور می‌شوید تا یخچال را از پله بالا ببرید بسیار سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر نیز می‌شود. کوچک‌ترین و جمع و جورترین یخچال‌های ساید بای ساید نیز بزرگ، سنگین و حجیم هستند. روش‌هایی که به وسیله‌ی آن می‌توانید یخچال ساید خود را حمل و جابجا کنید به صورت عمده یا به وسیله‌ی چرخ دستی است و یا بدون کمک گرفتن از این وسیله‌ی کاربردی انجام می‌شود. در ادامه به توضیح این ۲ مورد می‌پردازیم.

حمل یخچال ساید از راه پله

حمل یخچال به وسیله‌ی چرخ دستی

اکثر یخچال‌های ساید بای ساید سایز استاندارد و تقریبا مشابهی دارند. بسته به ابعاد یخچال ساید بای سایدتان، چرخ دستی‌های مخصوص حمل بار می‌توانند به کمک شما بیایند. این چرخ دستی‌ها در کنار کمربندهای مخصوصی به شما این امکان را می‌دهد تا یخچال خود را به صورت عمودی جابجا کنید. البته در نظر داشته باشید برای حمل یخچال باید حتما گروهی حداقل متشکل از۳ نفر باشید تا کاملا در تمام مراحل امنیت یخچال و همچنین، افراد دیگر حفظ شود. اصولاً این وسیله در اختیار شرکت‌های باربری قرار دارد و کارگر حمل بار به وسیله‌ی کمربندهای مخصوص یخچال را در جای خود محکم کرده و پس از حاصل شدن اطمینان از محکم بودن آن، یخچال را به آرامی با کمی کج کردن بر روی چرخ دستی قرار می‌دهد. پس از رسیدن به مقصد نیز یکی از افراد باید در قسمت جلویی یخچال قرار بگیرند و یکی دیگر از افراد در کنار یخچال باشند. سپس به آرامی چرخ حمل را صاف می‌کنید و در تمام لحظات دقت کنید که یخچال به یکباره صاف نشود و همچنین، تعادل خود را حفظ کنید تا موجب آسیب دیدن یخچال یا حتی افراد نشود. هنگام حمل یخچال کاملا دقت کنید تا قسمت‌های پشتی یخچال ابدا به دیوار و نرده‌های راه پله برخورد نکند. در قسمت پشتی یخچال‌ها بخش‌های فنی مانند موتور قرار دارد که آسیب دیدنشان موجب هزینه‌های هنگفتی می‌شود.

در صورتی که بخواهید یخچال را به صورت یدی و بدون کمک گرفتن از چرخ دستی حمل کنید، پس از بسته بندی یخچال با کمک حداقل ۲ نفر شروع به بلند کردن یخچال کنید. اصولاً یخچال‌های ساید بای ساید در زیر خود به جایگاهی که برای حمل با دست است، مجهز شده‌اند. قبل از حمل یخچال تمامی فضای راه‌ پله و راهروها را خالی کنید،  قسمت‌های پاگرد راه پله را اندازه بگیرید تا نسبت به سایز یخچال‌تان بهترین راه حل راحت جابجا کردن آن را اندازه‌گیری کنید. نکاتی در جابجایی اجسام سنگین وجود دارد که ممکن است برای وسیله‌های سبک‌تر چندان کارآ نباشد. در مورد جابجایی یخچال مهم‌ترین نکته افقی نکردن یخچال به دلیل ۲ مورد زیر است. 

  1. هر یخچال دارای کمپرسوری است که بدون آن کار نمی‌کند. این واحد معمولا در یک محفظه‌ای فلزی در پشت موتور قرار دارد. کمپرسور در فضای فلزی از قابی آویزان است و در روغن شناور می‌ماند تا بتواند عملکرد پایدار و بی‌صدای یخچال را تضمین کند. اگر به طور تصادفی از جای خود در بیاید ممکن است بشکند که در این‌صورت، تعمیر این قسمت بسیار پیچیده است. با توجه به موارد ذکر شده هرگونه حرکت ناگهانی یا ضربه باعث می‌شود که سیستم خنک کننده دچار آسیب شود یا از کار می‌افتد. 
  2. مورد دوم گاز درون یخچال است. هر یخچال با گاز فریون پر می‌شود تا توانایی برودتی داشته باشد. با اینکه این گاز می‌تواند به راحتی عملیات برودتی را برای هر دستگاه خنک کننده حاصل کند، اما بسیار حساس و فرار است. در صورتی که یخچال به صورت افقی قرار بگیرد احتمال خالی شدن دستگاه از گاز فریون بسیار زیاد است.

با توجه به موارد ذکر شده اهمیت حمل یخچال به صورت عمودی مشخص می‌شود، اما آیا این مسئله هنگام حمل یخچال از راه پله امکان پذیر است؟ در جواب باید بگوییم که هنگام حمل یخچال به خصوص یخچال ساید بای ساید با توجه به سایز بزرگ آن، در راه پله با موانعی روبرو می‌شویم. ممکن است در برخی از قسمت‌های راه پله سقف کوتاه باشد یا هنگام پیچش در قسمت پاگردها مجبور شویم یخچال را کمی افقی کنیم. در این‌صورت تا جای ممکن این کار را سریع انجام دهید تا بتوانید از آسیب دیدن یخچال جلوگیری کنید.

استخدام نیروی مجرب باربری

با وجود تمامی نکاتی که به آن پرداختیم، همچنان  حمل یخچال ساید بای ساید امریست که اگر به میزان کافی در آن تبحر نداشته باشید، هم به خودتان آسیب می‌رسانید و هم احتمال خرابی یخچال وجود دارد. از این رو، بهترین کار استخدام نیروی ماهر و مجرب از شرکت‌های معتبر خدمات حمل و نقل و اسباب کشی است. این شرکت‌ها با ارائه‌ی خدمات بسته بندی و جابجایی وسیله‌ها به همراه ارائه‌ی بیمه‌ی حمل و نقل، اثاثیه شما در سلامت کامل به مقصد می‌رسانند. خدمات اتوبار به دلیل استخدام کارگرهای حمل و نقل، ممکن است هزینه‌ی ثابتی نداشته باشد. در باربری نوبار خدمات اتوبار با هزینه ثابت بدون هزینه‌های اضافی مانند انعام به شما ارائه می‌شود که می‌تواند دلیل خوبی باشد برا اینکه چرا بسته بندی اثاثیه منزل خود را به نوبار بسپارید؟

اصول روشن کردن یخچال ساید بای ساید بعد از حمل و اسباب کشی

 با توجه به قیمت بالای یخچال ساید بای ساید رعایت اصول نصب و راه‌اندازی مجدد آن بسیار حائز اهمیت است. کافیست برای اطلاع پیدا کردن از قیمت‌های یخچال‌تان تنها سری به بازار امین حضور بزنید تا کاملا با دامنه‌ی قیمتی لوازم برقی آشنا شوید. بنابراین، رعایت تمام موارد و ترفندهای جابجایی یخچال بسیار مهم است. پس از حمل یخچال ساید بای ساید، زمان مناسب برای نصب و راه اندازی آن کاملا به مقدار کج شدن و افقی شدن یخچال در طول جابجایی وابسته است. به دلیل احتمال آسیب دیدین کمپرسور یخچال و ثابت نشدن مایع درون کمپرسور باید به نکات پیش رو توجه داشته باشید.

  1. دفترچه راهنمای یخچال را بخوانید یا از نمایندگی‌ها و شرکت‌های تولید کننده دستورالعمل صحیح را جویا شوید.
  2. در صورتی که یخچال در طول جابجایی به پشت یا پهلو خوابانیده شده باشد، زمان مشابهی را باید در حالت عمودی طی کند. به عنوان مثال اگر در طول جابجایی یخچال شما  ۱ساعت در حالت افقی بوده، پس از قرار گرفتن در محل نصب نیز باید ۱ ساعت در حالت عمودی باشد.
  3. اگر یخچال کاملا افقی شده باشد بهتر است تا ۲۴ ساعت به یخچال استراحت دهید تا مایعات درونی آن به جای خود برگردند و سپس اقدام به روشنایی یخچال کنید.
  4. اگر یخچال شما کاملا افقی نشده باشد بهتر است حداقل ۶ ساعت قبل از نصب و راه اندازی به یخچال فرصت استراحت دهید.
  5. سیم برق یخچال را حتما به محافظ جریان ولتاژ وصل کرده و سپس به پریز برق بزنید.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ باربری نوبار به بررسی نحوه‌ی حمل یخچال ساید بای ساید از راه پله پرداختیم. مراحل آن را که شامل آماده سازی یخچال، بسته بندی آن، حمل آن و در انتها نصب راه‌اندازی آن را بیان کردیم. با توجه به روند صعودی رشد قیمت وسیله‌های برقی، حفظ و نگهداری از وسیله‌های الکتریکی و برقی برای همه بسیار مهم است. در نوبار با ارائه‌ی خدمات صفر تا صد بسته بندی و جابجایی وسایل منزل با قیمت ثابت، سعی داریم تا بهترین خدمات اسباب کشی را در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که قصد اسباب کشی دارید می‌توانید در وبسایت و اپلیکیشن نوبار ثبت سفارش کنید.

سوالات متداول

  1. قبل از اقدام به جابجایی، یخچال را از چند ساعت قبل باید خاموش کرد؟

در صورتی که یخچال شما از نسل جدید باشد حداقل از ۳ ساعت و در صورتی که یخچال شما از نسل برفک ساز باشد حداقل از ۸ ساعت قبل از جابجایی باید یخچال را خاموش کنید.

  1. پس از اسباب کشی و جابجایی یخچال، چه زمانی می‌توانیم یخچال را روشن کنیم؟

با توجه به نحوه‌ی حمل و جابجایی یخچال، در صورتی که یخچال کاملا افقی نشده باشد حدود ۶ ساعت و در صورتی که کاملا افقی شده باشد حدود ۲۴ ساعت بعد از جابجایی می‌توانید آن را روشن کنید.

  1. چه ابزاری مناسب حمل یخچال از راه پله است؟

وسیله‌های مانند چرخ اهرم‌دار، چرخ دستی، سه چرخه پله رو، چرخ یخچال و کمربند و دوشبند مخصوص حمل مناسب اینکار است.  

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.