نکات کلیدی برای مهاجرت، اسباب کشی و روش‌های انتقال اثاثیه به خارج از کشور

مهاجرت مسئله‌ای چالش برانگیز است که در سال‌های اخیر، با توجه به نوسانات ارزی، تهیه لوازم منزل در کشور مقصد و … سخت‌تر نیز شده است. امروزه، اسباب کشی منزل و انتقال اثاثیه به خارج از کشور می‌تواند هزینه گزافی را بر روی دستان شما به جا بگذارد. بنابراین، بهتر است راه‌هایی برای صرفه‌جویی در این امر فرا بگیرید تا خود را بهتر برای اسباب کشی‌تان آماده کنید. به طور کلی، انتقال اثاثیه به خارج از کشور شامل قوانین و قواعدی است که اطلاع داشتن از آن‌ها، مسیر اسباب کشی به خارج از کشور را برای شما تسهیل می‌کند.در این مقاله از وبلاگ نوبار، بهترین روش اسباب کشی و نقل اثاثیه به خارج از کشور در سال ۲۰۲۴ را بررسی می‌کنیم و نکاتی برای صرفه‌جویی در این امر به شما می‌آموزیم. با ما همراه باشید.

روش‌های انتقال اثاثیه به خارج از کشور

در صنعت حمل و نقل و خدمات انتقال کالا و اثاثیه به خارج از کشور، شما با دو واژه فریت بار و کارگو روبرو می‌شوید. این دو روش انتقال بار هر کدام معنی و شرایط مخصوص به خود را دارند. برخی از شرکت‌های حمل و نقل این دو واژه را به جای هم و در جای نادرست استفاده می‌کنند. آشنایی با معنای درست این واژه‌ها شما را در هرچه راحت‌تر شدن اسباب کشی به خارج از کشور یاری می‌رساند.

  1. فریت بار(Freight)

در روش فریت بار، شما می‌توانید کالاهای غیرتجاری خود را تنها از رو‌ش‌های زمینی و ریلی به خارج از کشور انتقال دهید. این موضوع سبب می‌شود تا این روش برای مهاجرانی که قصد دارند به خارج از کشور اسباب کشی کنند، بسیار کارآ باشد. برای استفاده از این روش، باید چند روز قبل از سفر اقدام به اخذ بارنامه کنید.

  1. کارگو(Cargo)

در روش کارگو شما می‌توانید کالاهای تجاری و غیرتجاری خود را از طریق خطوط هوایی، دریایی و زمینی به خارج از کشور انتقال دهید. این موضوع سبب می‌شود تا این روش علاوه بر مهاجران، برای بازرگانان و تجار نیز کارآ باشد. برای استفاده از این روش، باید برای بار خود بارنامه تهیه کنید و رسید حملی از شرکت‌های حمل و نقل دریافت کنید.

مسیرهای انتقالی اثاثیه به خارج از کشور

به طور کلی، خدمات اسباب کشی و انتقال اثاثیه به خارج از کشور از طریق ۳ مسیر صورت می‌گیرد. این ۳ مسیر عبارتند از زمینی، دریای و هوایی. لازم به ذکر است که انتقال اثاثیه با هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود است. برای مثال، ممکن است مجبور به ارسال اثاثیه به شهرستان‌ها برای بارگیری یا صرف زمان‌ و سرمایه زیادی برای انتقال اثاثیه شوید. 

  1. خدمات اسباب کشی به روش زمینی:

این روش، مقرون به صرفه‌ترین روش انتقال اثاثیه به خارج از کشور است. در این روش، می‌توانید اثاثیه خود را از طریق قطار، کامیون یا خودروهای کوچک‌تر انتقال دهید. با وجود هزینه مالی کم، انتقال زمینی اثاثیه به خارج از کشور بسیار زمان‌بر محسوب می‌شود. شما می‌توانید با این روش اثاثیه خود را به کشورهایی که دارای مرز زمینی مشترک با ایران هستند، انتقال دهید. البته، با این روش اسباب کشی به کشورهای دورتر نیز امکان‌پذیر است؛ اما کشور مقصد باید با ایران یا کشورهای همسایه‌اش مرز زمینی مشترک داشته باشد.

اسباب کشی به خارج از کشور با کامیون

در صورتی که مایل باشید از طریق کامیون به خارج از کشور اسباب کشی کنید، با توجه به میزان اسباب و اثاثیه خود، می‌توانید دو نوع کامیون‌های حمل بار استفاده کنید. تفاوت در حداکثر میزان بار این کامیون‌ها باعث جلوگیری از پرداخت هرگونه هزینه اضافه‌ای می‌شود. این کامیون‌ها که شامل کامیون ۲۰ فوتی و ۴۰ فوتی می‌شوند، به ترتیب ظرفیت حملی معادل ۲۵ و ۲۸ تن دارند.

اسباب کشی به خارج از کشور به روش زمینی
اسباب کشی به خارج از کشور به روش زمینی
  1. خدمات اسباب کشی به روش دریایی:

اسباب کشی به روش دریایی نیز یک روش انتقال اثاثیه کم‌هزینه محسوب می‌شود. در ایران، برای انتقال اثاثیه به روش دریایی باید آن‌ها را به بنادر جنوب ارسال کنیم. از جمله این بنادر می‌توان به بندرعباس، بندر خرمشهر، بندر بوشهر، بندر چابهار، بندر امام خمینی و غیره اشاره کرد. با توجه به این که در بندرعباس و بوشهر امکانات تخصصی در زمینه بارگیری و تخلیه کانتینر وجود دارد، معقول‌تر است تا از طریق این بنادر به انتقال اثاثیه خود بپردازید. با توجه به حجم اثاثیه خود، می‌توانید از دو گزینه برای بارگیری اثاثیه با کانتینر استفاده کنید.

  • کانتینر دربست (FCL):

کانتینر FCL یا Full Container Load برای محموله‌هایی استفاده می‌شوند که حجم و وزن آن‌ها معادل یا نزدیک به حداکثر گنجایش یک کانتینر کامل است.

  • کانتینر خرده بار(LCL):

از کانتینر LCL یا Less Than Container Load زمانی استفاده می‌شود که حجم اثاثیه انتقالی شما کم باشد. در این شرایط، دربست کردن یک کانتینر کامل چندان منطقی نیست.

اسباب کشی به خارج از کشور به روش دریایی
اسباب کشی به خارج از کشور به روش دریایی
  1. خدمات اسباب کشی به روش هوایی:

سریع‌ترین و گران‌ترین روش برای اسباب کشی به خارج از کشور روش هوایی است. شما با این روش ظرف کم‌تر از چند روز اثاثیه خود را در کشور مقصد تحویل می‌گیرید. انتقال هوایی اثاثیه عموما برای اثاثیه‌های سبک‌تر و کم‌حجم‌تر استفاده می‌شود. با توجه به قوانین خطوط هوایی ایران و کشور مقصد، انتقال برخی از لوازم از طریق این روش غیرقانونی است. برای اینکه در مسیر اسباب کشی هوایی خود به خارج از کشور دچار مشکل نشوید، نکته‌ای وجود دارد که باید به آن دقت کرد. حتما قبل از اقدام به بارگیری اثاثیه، از فرودگاه‌های مبدا و مقصد لیستی از لوازم مجاز وغیرمجاز در قسمت کابین و حمل بار تهیه کنید.


انتقال اثاثیه به خارج از کشور به روش هوایی

انتقال اثاثیه به خارج از کشور به روش هوایی

حال که با روش‌های اسباب کشی و انتقال اثاثیه به خارج از کشور آشنا شده‌اید، وقت آن است که به مراحل بسته بندی اثاثیه خود برای این امر نیز آشنا شوید.

مراحل آماده‌سازی و بسته بندی اثاثیه برای انتقال به خارج از کشور

برای ارسال اثاثیه خود به خارج از کشور، باید مراحل خاصی را طی کنید تا هیچ کارشکنی در اسباب کشی شما رخ ندهد. عدم رعایت این موارد می‌تواند شامل هزینه‌های اضافی یا حتی جریمه نیز شود.

  1. مشاوره گرفتن از متخصصان خدمات اسباب کشی به خارج از کشور

با استفاده از خدمات حرفه‌ای اسباب کشی به خارج از کشور، می‌توانید برنامه‌ای دقیق برای این امر داشته باشید. چگونگی بسته بندی اثاثیه خود برای اسباب کشی، اطلاع از هزینه‌های اسباب کشی و انتخاب بهترین روش برای انتقال اثاثیه‌تان به خارج از کشور، از جمله خدمات این متخصصان است. با این کار، از هرگونه هزینه‌تراشی اضافی در این مسیر پیشگیری می‌کنید.

  1. تهیه لیست بسته بندی(Packing List)

نکات مهم در چگونگی بسته بندی اثاثیه در اسباب کشی در تمامی نقل‌مکان‌ها، تقریبا یکسان است. هرچند در اسباب کشی به خارج از کشور باید این موارد را با دقت هرچه تمام‌تر انجام دهید. قوانین گمرکی برای انتقال اثاثیه به خارج از کشور دارای ضوابطی است که بسته به کشور مبدا و مقصد می‌تواند متغیر‌باشد. بهتر است که خود را ا پیش با این قوانین آشنا کنید تا به مشکلی برنخورید. برای مثال، یک قانون سرانگشتی این است که بر روی هر بسته لیستی دقیق و شماره‌گذاری شده از محتوای آن بنویسید. این لیست حتما باید ترجمه شده باشد تا در گمرک کشور مقصد به مشکل برنخورید. انجام این کار باعث می‌شود تا در گمرک مشمول جریمه نشوید. 

  1. اخذ گواهینامه بین‌المللی سم پاشی برای لوازم و بسته بندی‌های چوبی

فرقی نمی‌کند که شما اثاثیه خود را در پالت‌های چوبی بسته بندی کرده باشید یا اثاثیه شما چوبی باشد. برای اسباب کشی به خارج از کشور، شما موظفید تا تمامی لوازم چوبی انتقالی را سم پاشی کنید. با انجام این کار، اگر لارو حشرات در میان بافت چوب وجود داشته باشد، کاملا از بین می‌رود. قوانین بین‌المللی ایجاب می‌کند تا از ورود هر چیز قابل رشدی به کشور مقصد جلوگیری شود؛ خواه این موارد حشرات باشند یا بذر و هر دانه‌ی قابل رشد دیگری. در نتیجه، قبل از بارگیری اثاثیه خود با شرکت‌های معتبر سم پاشی هماهنگ کنید تا امور سم پاشی شما را انجام دهند. با انجام این کار، می‌توانید گواهی دفع آفات نباتی را اخذ کنید. این گواهی باید ترجمه شده و مهر وزارت کشور مبدا را بخورد تا بتواند به یک گواهینامه بین‌المللی تبدیل شود.

قوانین و مقررات انتقال اثاثیه و اسباب کشی به خارج از کشور

قوانین و مقررات حمل اثاثیه به خارج از کشور با توجه به قوانین خروج کالا از کشور مبدا و ورود کالا به کشور مقصد متغیر‌است. با این حال، مراحلی وجود دارند که تقریبا به صورت بین‌المللی مشترک هستند. در زیر با ۵ مورد از این مراحل آشنا می‌شویم.

  1. مراحل گمرکی

برای طی کردن مراحل گمرکی، باید مدارک دقیق خودتان و اطلاعات کامل اثاثیه‌تان را تحویل گمرک مربوطه دهید. سپس اداره گمرک این مدارک را صحت‌سنجی می‌کند. همچنین، لیست اثاثیه شما را با لیست کالاهای غیر‌مجاز تطبیق می‌دهد. در این مرحله، از سگ‌های موادیاب استفاده می‌کنند تا از خروج هرگونه مواد افیونی جلوگیری شود. همچنین، بار شما در دستگاه X-Ray قرار داده می‌شود تا اگر هرگونه مورد مشکوکی در میان آن وجود داشته باشد، یافته شده و از لیست اثاثیه شما حذف شود. 

لازم به ذکر است که در صورت وجود هر کدام از این موارد در اثاثیه‌تان، شما مشمول جریمه سنگین می‌شوید. اگر اثاثیه شما به صورت هوایی حمل شود، به طور مخصوص برای این هدف بسته بندی و پلمب می‌شود. اگر بار شما به صورت زمینی و دریایی حمل شود، اثاثیه شما درون کانتینر مربوطه پلمب شده و تا مقصد باز نمی‌شود.

کالاهای غیر‌مجاز

تیم نوبار لیستی از کالاهای غیر‌مجاز را برای شما تهیه کرده است که در زیر به آن‌ها اشاره شده:

  • اسلحه و انواع مهمات
  • مواد مخدر و هر گونه مشروبات الکلی
  • هرگونه مواد اشتعال‌زا یا خورنده مانند کپسول گاز و اسید
  • تمامی آهن‌رباهای قوی 
  • انواع مایعات
  • انواع دارو (مگر برای استفاده شخصی و با دستور پزشک و مجوز تایید و ترجمه شده)
  • انواع ارز خارجی بیش از حد مجاز
  • عتیقه‌جات و میراث فرهنگی بدون مجوز
  • طلا و زیورآلات قیمتی بیش از تقریبا ۱۵۰ گرم به ازای هر فرد(می‌تواند بسته به کشور مقصد متغیر‌ باشد)
  • فرش یا قالیچه دست‌باف بزرگ‌تر از ۱۲ متر (مگر با مجوز، به ازای هر فرد یک تخته مجاز است)
  •  دیگر اقلامی که وابسته به قوانین گمرک کشور مبدا و مقصد غیر‌مجاز هستند

اگر مسیر حمل اثاثیه شما هوایی باشد، طبق قوانین IATA که مورد تایید اکثر خطوط هوایی بین‌المللی است؛ حمل هرگونه اثاثیه‌ای که باعث می‌شود به هواپیما، فرودگاه و خدمه پرواز خسارت وارد شود اکیدا ممنوع است.

  1. تحویل بارو اخذ بارنامه

با وجود موارد مشترک و مشابه، تحویل اثاثیه به هر یک از خطوط حمل زمینی، دریایی یا هوایی با هم متفاوت است. اگر مسیر حمل اثاثیه شما زمینی باشد، با توجه به مقصد خود، بار را به یکی از شعبه‌های گمرک زمینی تحویل می‌دهید. با انجام این کار موفق به اخذ مجوز بارنامه می‌شوید.

در صورتی که مسیر حمل اثاثیه شما هوایی یا دریایی باشد، با تحویل اثاثیه به فرودگاه امام یا بنادر جنوب، مجوز بارنامه خود را دریافت می‌کنید.

  1. پرداخت هزینه فریت بار

هزینه فریت بار شما به تغییرات میزان نرخ ارز، نوع بار، وزن بار و شهر مقصد شما بستگی دارد و می‌تواند متغیر‌ باشد.

  1. صدور بیمه‌نامه برای اثاثیه

برای تضمین سلامت ارسال اثاثیه خود، اخذ بیمه‌نامه از شرکت‌های معتبر بسیار مهم است. تقریبا به ازای هر ده میلیون ریال ارزش نسبی اثاثیه شما، نرخی طبق تعرفه زمان مهاجرت‌تان اخذ می‌شود.

  1. زمان تقریبی رسیدن اثاثیه

با توجه به روش مورد انتخاب شما برای ارسال اثاثیه‌تان، این زمان می‌تواند بین چند روز تا چند هفته طول بکشد. در صورتی که اسباب کشی شما با روش هوایی انجام شود، این زمان با توجه به خطوط هوایی منتخب شما بین ۵ تا ۷ روز طول می‌کشد. اگر روش‌های زمینی یا دریایی را انتخاب کنید، این زمان ممکن است به چندین هفته هم برسد.

سخن پایانی

اسباب کشی به خارج از کشور سختی‌هایی دارد که با اسباب کشی معمولی متفاوت است. با خواندن این مقاله از تیم نوبار، به طور تقریبی با مسیر انتقال اثاثیه به خارج از کشور آشنا شدید و یاد گرفتید که چگونه می‌توان بهترین روش اسباب کشی به خارج از کشور را با توجه به میزان اثاثیه و بودجه خود انتخاب کرد. در صورت ایجاد هر گونه پرسشی، می‌توانید آن را در بخش دیدگاه‌ها با همکاران ما در میان بگذارید یا به بخش سوالات متداول وبسایت ما رجوع کنید. همچنین، اپلیکیشن و سایت نوبار ۲۴ ساعت شبانه‌روز پاسخ‌گوی شما است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.