نکات جابجایی اجسام سنگین در اسباب کشی

جابجایی اسباب و اثاثیه سنگین، یکی از چالش برانگیزترین مراحل اسباب‌کشی است. آیا می‌خواهید بدون آسیب رسیدن به وسایل ارزشمندتان، این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید؟ در این مقاله، راهکارها و نکات مهمی را برای جابجایی ایمن و آسان اجسام سنگین در حین اسباب‌کشی ارائه خواهیم داد. از بسته‌بندی صحیح تا انتخاب تجهیزات مناسب، همه چیز را برای شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید با خیالی آسوده به خانه جدیدتان نقل مکان کنید.

چگونگی جابجایی اجسام سنگین

اگر برنامه دارید تا وسایل خود را بدون کمک گرفتن از نیروهای خدماتی اثاث کشی، جابجا کنید لیستی از کارهایی که باید انجام دهید را در زیر آماده کردیم.

آماده‌ سازی و تمیز کردن مسیر انتقال

اگر قصد دارید تا وسایل سنگین خود را به تنهایی جابجا کنید، در ابتدا باید مسیر انتقال اثاثیه به خودروی باربری را تمیز کنید. سپس ابعاد وسیله خود را اندازه‌گیری کنید و هر درگاه یا راهرویی که قرار است وسیله شما از آن عبور کند را اندازه‌گیری کنید. قاعده کلی جابجایی اثاثیه این است که وسیله شما کمترین فاصله ممکن را تا خودروی باربری داشته باشد؛ در این حالت شما مجبور به حمل اثاثیه به مقدار بیش‌تری از چیزی که باید نمی‌شوید.

آشنایی با نکات ایمنی

نکات ایمنی و قوانین باربری مسئله‌ای است که هر کس قصد دارد اسباب کشی کند باید بداند. آشنایی با این نکات و قوانین باعث می‌شود تا روش صحیح انتقال و جابجایی اثاثیه را فرا گیرید و آسیب دیدن خودتان یا وسایل‌تان جلوگیری کنید. به عنوان مثال اگر منزل شما در ساختمانی دارای آسانسور است، باید قوانین اسباب کشی با آسانسور را حتما بدانید تا در صورت استفاده از آسانسور ضرری شامل حال شما نشود.

نکات ایمنی مهم رای جابجایی اجسام سنگین
نکات ایمنی مهم برای جابجایی اجسام سنگین

جداسازی قطعات اجسام سنگین تا جای ممکن

اگر از جابجایی اجسام سنگین هراس دارید؛ یکی از بهترین راه‌ها برای تسهیل این امر جدا کردن قطعات جداشدنی وسیله شما است. شما مسلما نمی‌توانید قطعات یخچال یا لباسشویی را جدا سازید، اما برخی از اجسام سنگین مانند مبل، تخت‌خواب یا میز ناهارخوری قابلیت جداسازی قطعات را دارند. در این صورت به‌طور مثال به جای این‌که سعی کنید کل مبلمان را جابجا کنید؛ آن را به قطعات کوچک‌تر تبدیل می‌کنید و در منزل جدید خود دوباره سرهم‌بندی و سمبلشان می‌کنید. چگونگی حمل مبلمان سنگین به تنهایی شامل ترفندها و نکات متعددی است. بنابراین، بدون علم کافی شروع به حمل و جابجایی آن نکنید.

استفاده از تکنیک بالا-پایین

زمانی که قصد دارید اجسام سنگین و بلندی مانند کمد را جابجا کنید؛ استفاده از تکنیک بالا_پایین کمک شایانی به شما می‌کند. در این حالت شما باید با استفاده از کمک یک نفر دیگر به جز خودتان، وسیله خود را کج کرده به‌گونه‌ای که یک نفر کنترل قسمت بالای آن و نفر دیگر کنترل قسمت پایین آن را در دست داشته باشد. در واقع شما وسیله خود را به سمت عقب هل می‌دهید و یک نفر در قسمت پشت وسیله، مانع افتادن وسیله می‌شود؛ در همین حین فرد دیگر در قسمت جلوی وسیله و پایین آن مانع از قائم شدن دوباره‌ی وسیله می‌شود. این روش با توجه به این‌که مرکز ثقل وسیله را متعادل‌تر می‌کند، جابجایی و انتقال آن را آسان‌تر می‌کند.

استفاده از تکنیک L و گیر دادن وسیله در گوشه‌ها

در زمان اسباب کشی و انتقال اثاثیه در مسیر جابجایی، قسمت‌هایی مانند پاگرد راه‌پله، پیچ سر راه کنار راه‌رو، ورودی درها و … وجود دارند که عبور اجسام سنگین از آن‌ها دشوار است. روش کار این تکنیک به این‌گونه است که هنگام حمل وسایل سنگین وزن در بریدگی‌های مسیر پیش رو؛ آن را به سمت خود بچرخانید تا شکل حرف L بگیرد. سپس آن را بچرخانید تا در گوشه‌ای‌ترین دیوار محل چرخش گیر کند. بعد از عبور طرف دیگر وسیله از درگاه یا هر منطقه چرخشی دیگر، می‌توانید طرفی که در گوشه قفل کردید را صاف کرده و از محلی که می‌خواهید عبور دهید.

استفاده از نوار لغزنده

یکی دیگر از راه‌های جابجایی اجسام سنگین استفاده از نوار و کف‌پوش لغزنده است‌. این تجهیزات به جهت آسان‌تر شدن جابجایی بدون آسیب دیدن اجسام تعبیه شده‌اند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که این کف‌پوش را بر روی زمین بدون پوششی مانند قالی، گلیم، موکت و … بیاندازید. سپس وسیله خود را به سمت این کف‌پوش بکشانید. با توجه به خاصیت لغزندگی این تجهیزات می‌توانید با نیروی کمی اثاث خود را بر روی آن‌ها سر بدهید.

در صورتی که از نوار لغزنده استفاده می‌کنید، کافیست تا این نوار را در گوشه‌های پایینی وسیله‌تان قرار دهید و به‌راحتی با توجه به خاصیت ضد اصطکاک این نوارها، وسیله‌تان را جابجا کنید.

سیستم قرقره و کاربرد آن در جابجایی اجسام سنگین

آشنایی با سیستم قرقره و کاربرد آن در اسباب کشی به‌خصوص در رابطه با حمل و جابجایی اجسام سنگین، کار دیگری است که در این راه به شما کمک می‌کند. سیستم قرقره با وسیله‌های ساده‌ای مانند قرقره و طناب ساخته می‌شود. یک سر طناب به وسیله شما وصل شده و سر دیگر طناب در دستان شما قرار می‌گیرد. با کشیدن طناب وسیله شما بالا رفته و حرکت می‌کند. نکته‌ای که باعث می‌شود ساخت این سیستم ارزش داشته باشد این است که برای جابجا کردن اجسام تنها به نیرویی تقریبا نصف وزن جسم نیاز دارید که به مراتب بسیار کم‌تر از نیرویی است که در حالت عادی برای جابجایی اجسام سنگین احتیاج دارید.

استفاده از نیروهای خدمات اسباب کشی

تا اینجا به بررسی چگونگی جابجایی اجسام سنگین در اسباب کشی به تنهایی پرداختیم. هرچند، با رعایت تمامی نکات بالا شما همچنان تجربه لازم برای اسباب کشی حرفه‌ای را ندارید. پس اگر می‌خواهید اثاثیه شما کوچک‌ترین آسیبی نبینند بهترین کار استخدام نیروی خدمات اسباب کشی است. این خدمات در صورتی که از شرکت معتبری درخواست شده‌ باشد، معمولا شامل چند تن نیروی خدماتی مجرب و متخصص به همراه خودروی حمل بار است. این نیروها صفر تا صد بسته بندی اثاثیه شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهند و اثاثیه شما را به سلامت به منزل جدیدتان می‌رسانند. از جمله خدمات این شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسته بندی تمامی اثاثیه از ریزترین آن‌ها تا جابجایی اجسام سنگین و همچنین جای‌دهی آن‌ها در منزل جدید
  • جداسازی قطعات اثاثیه و سرهم کردن دوباره‌ی آن‌ها
  • جابجایی راحت اثاثیه شکننده، بزرگ یا حجیم
  • جلوگیری از آسیب اثاثیه با توجه به تخصص آن‌ها و همچنین بیمه کردن اثاثیه شما، تا در صورت بروز اتفاق ناگوار، سریعا خسارت شما جبران‌پذیر شود.
  • استفاده از تجهیزات با کیفیت در امر اسباب کشی مانند کارتن و … یا خودروهای مجهز مخصوص اسباب کشی
نحوه جابجایی اجسام سنگین در اسباب کشی
نحوه جابجایی اجسام سنگین در اسباب کشی

چگونه اجسام سنگین را برای جابجایی آماده کنیم؟

اگر شما تصمیم گرفتید تا از نیروهای خدمات اسباب کشی تنها برای جابجایی اجسام سنگین استفاده کنید چند کار وجود دارد که می‌توانید قبل از ورود این افراد برای تسهیل امر اسباب‌کشی و زمان‌بر نشدن آن انجام دهید.

پاک‌سازی راه‌روها و مسیر انتقال اثاثیه

یک روز قبل از آمدن نیروهای خدماتی راه‌روها، جلوی درب ورودی منزل و هر مسیر دیگری که اثاثیه شما برای رسیدن به منزل جدید باید از آن‌ها بگذرند را تمیز کنید. تمامی وسیله‌هایی که ممکن است سر راه قرار گیرند و دست و پا گیر باشند را از سر راه بردارید. اگر درب‌ اتوماتیک ندارید، جلودری را برای درب‌های خود آماده سازید تا مجبور نشوید به دفعات در را باز و بسته کنید.

تخلیه وسایل درون کمدها و درآورها

قبل از آمدن نیروهای خدماتی از خالی بودن کشوهای کمد یا درآورتان مطمئن شوید. این‌کار نه تنها به جابجایی این اجسام سنگین کمک می‌کند بلکه ازوسایل درون آن‌ها نیز محافظت می‌کند.

جداسازی قطعات جداشدنی

بهتر است قبل از آمدن نیروهای خدماتی تکه‌هایی که در اجسام سنگین شما قابلیت جداسازی را دارند؛ جدا کنید. برای مثال کشوهای کمد را از کمد جدا کنید. با انجام این امر هم وسیله شما آسیبی نمی‌بیند و هم، جابجایی آن آسان‌تر می‌شود.

بسته بندی اثاثیه

اجسام سنگینی که قصد جابجایی آن‌ها را دارید را، پیش از ورود نیروهای خدمات جابجایی آماده کنید. نحوه بسته بندی مبلمان برای اسباب کشی با نحوه بسته بندی لباسشویی برای باربری آسان‌تر با هم متفاوت هستند.

بهترین روش بسته بندی کارتن در اسباب کشی را فرا گیرید. سپس با توجه به اطلاعاتی که  یاد گرفتید شروع به بسته بندی اثاثیه کنید؛ با این‌کار خیالتان از سالم ماندن اثاثیه‌تان راحت می‌شود و نیروهای خدمات جابجایی بدون اتلاف وقت کارتن‌های شما را بار می‌زنند.

جمع بندی

اسباب کشی به نوبه‌ی خود امری پر تنش است. جابجایی اجسام سنگین یکی از سخت‌ترین و پر تنش‌ترین مراحل اسباب کشی است. ترفندهایی برای آسان‌تر کردن جابجایی اجسام سنگین وجود دارند که باعث می‌شود با خیال راحت‌تری به اسباب کشی پرداخت. هرچند، استفاده از خدمات اسباب کشی شرکت‌های معتبر کار عاقلانه‌تری است. در این مقاله از وبلاگ نوبار به چند و چون چگونگی جابجا کردن این اجسام پرداختیم. علاوه بر این، شرکت خدماتی نوبار در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با تجهیزاتی با کیفیت صفر تا صد بسته بندی و حمل اثاثیه شما را با قیمتی ثابت بر عهده می‌گیرد. برای اطلاع از شرایط ثبت سفارش به وب سایت یا اپلیکیشن نوبار سر زده و سوالات خود را جویا شوید.

سوالات متداول

  1. آیا وسیله‌ای برای سر دادن اجسام سنگین در امر اسباب کشی وجود دارد؟

بله، نوار و کف‌پوش لغزنده دقیقا برای این‌کار ساخته شده‌اند.

  1. در گوشه راه‌رو‌ها چگونه مبلمان خود را جابجا کنیم؟

با استفاده از روش L یک سر مبلمان را در گوشه قفل کرده و سر دیگر را عبور دهید. سپس سری که در گوشه قفل کرده را صاف کنید و به ادامه‌ی جابجایی بپردازید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.