بررسی انواع ماشین‌های باربری برای اسباب کشی

یکی از معضلات اسباب کشی منزل انتخاب ماشین باربری مناسب است. شما بایستی ماشینی را انتخاب کنید که توانایی حمل اثاث کشی منزل‌تان را داشته باشد، از اثاثیه شما به خوبی محافظت کند و توانایی رساندن آن‌ها را به تمامی مقصدها با هر شرایطی را دارا باشد. از این رو شناخت انواع ماشین اسباب کشی امری ضروریست. در ادامه به توضیح انواع ماشین‌های اسباب کشی خواهیم پرداخت و شرایط انتخاب بهترین ماشین باربری را بیان خواهیم کرد. آسیب دیدن اثاثیه در اسباب کشی از تلخ‌ترین اتفاقات ممکن است. برای جلوگیری از آسیب دیدن وسایل در اسباب کشی، خواندن این مقاله از وبلاگ نوبار خالی از لطف نیست.

انواع ماشین باربری

خودروهای باربری را از نقطه نظرهای متفاوت می‌توان دسته بندی کرد. عمده‌ترین دسته بندی خودروهای اسباب کشی و باربری به ۳ دسته‌ی کلی سبک، سنگین و نیمه سنگین تقسیم می‌شود.

  • ماشین باربری سبک

وانت بار، نیسان بار، وانت پیکان و …

  • ماشین باربری متوسط

خاور و کامیونت 

  • ماشین باربری سنگین

تریلی 

انواع ماشین اسباب کشی سبک

وانت پیکان

این نوع از ماشین باربری تولید شرکت ایران خودرو پس از تحولات شهرنشینی و افزایش جمعیت، به دلیل درخواست متقاضیان، با نام بادرو تولید شد. در سال ۱۳۹۱خط تولید این خودرو به دلیل عدم امنیت کافی متوقف شد. شرکت ایران خودرو در نیمه‌ی دوم ۱۳۹۱ با نصب ترمز ضد قفل و چند تغییر ظاهری آن را به خط تولید بازگرداند. در نهایت در سال ۱۳۹۳ خط تولید این خودرو برای همیشه پایان یافت.

وانت آریسان

در سال ۱۳۹۳ شرکت ایران خودرو پس از پایان یافتن تولید خودروی وانت پیکان، خودروی باربری جدیدی را به نام وانت آریسان با موتور OHGV 2 و دیفرانسیل و گاردان عقب، وارد بازار نمود.

وانت آریسان ۲

بسیاری از مصرف کنندگان خودروی باربری آریسان معتقد بودند که پیشرانه و جلوبندی این خودرو ضعیف است و از شاسی شکننده‌ای برخوردار است. بنابراین، در سال ۱۴۰۱ شرکت ایران خودرو با رفع این ایرادات فنی خودروی آریسان ۲ را وارد بازار کرد. این خودروی جدید با تغییر به دیفرانسیل جلو، موتور XU7 و مستحکم‌تر بودن شاسی یکپارچه‌‌ی جلو از نسل قبلی خود ارتقا یافت. با توجه به تغییرات ذکر شده این خودرو فضای کابین بازتری دارد و همچنین، از شتاب و کشش بهتری برخوردار است.

وانت نیسان

وانت نیسان یا نیسان آبی خودروی نام آشنای ایرانی‌ها است. این ماشین باربری با تحمل وزن تقریبا ۲ تن در بسیاری از نقاط کشور به عنوان خودروی باربری سبک شناخته می‌شود. تاریخچه‌ی خودروی نیسان آبی بسیار قدیمی است. بارهای مناسب اسباب کشی با نیسان عموما بارهای سبک هستند. همچنین، اسباب کشی و حمل و نقل بار در مسیرهای باریک بر عهده‌ی این خودرو است.

انواع ماشین سبک اسباب کشی

انواع ماشین اسباب کشی نیمه سنگین

کامیونت و خاور

کامیون‌های کوچک حمل بار اغلب برای بارهای بین ۳ تا ۶ تن استفاده می‌شوند. این کامیون‌ها و خاورها انواع متفاوتی مانند هیوندا، مسقف، روباز و ایسوزو را دارا هستند. برای رانندگی با این ماشین‌های اسباب کشی احتیاج به گواهینامه‌ی رانندگی پایه ۲ دارید.

انواع کامیونت

انواع کامیونت اسباب کشی به دو دسته‌ی کلی لوری و خودروی ون باری تقسیم می‌شوند.

  1. کامیونت ون باری

این خودروی حمل بار یک خودروی موتوری است که اتاق راننده و اتاق بار به صورت جداگانه است. مجموع وزنی که این خودرو ظرفیت بارکشی آن را دارد بین ۳/۵ تا ۵ تن است.

  1. لوری

لوری نیز مانند ون باربری است، تنها تفاوت میان این ۲ خودرو در وزنی است که می‌توانند حمل کنند. خودروی لوری توانایی حمل بار با وزن کمی کمتر از ۶ تن را دارد.

کامیون چیست؟

کامیون‌های مختلفی برای باربری و حمل و نقل وجود دارند که بسته به نوع بار، حجم بار، وزن بار، نوع چرخ، نحوه‌ی جابجایی و شکل ظاهری آن‌ها در دسته‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. تفاوت عمده‌ی بین کامیون‌های باربری و وانت‌های باربری در وزن بار قابل جابجایی با آن‌هاست. معمولا کامیون ها برای جابجایی بارهای بیش‌تر از ۴ تن استفاده می‌شوند.

بررسی انواع کامیون اسباب کشی

انواع ماشین باربری سنگین

ماشین‌های باربری سنگین گرچه توانایی حمل و جابجایی وزنه‌های سنگین‌تر را دارند، اما، تنها در ساعات محدودی از شبانه روز مجوز تردد درون شهری را دارا هستند. انواع ماشین اسباب کشی سنگین شامل موارد زیر است.

کامیون اتاق‌دار

کامیون اتاق‌دار کامیونی است ارتفاع دیواره‌های کناری آن از کف تا سقف اتاق کمتر از ۱/۵ متر است. 

کامیون سقف‌دار

کامیون‌های اسباب کشی سقف دار یا مسقف، ماشین‌های حمل باری هستند که دارای سقف هستند. این خودروها برای جابجایی یا اسباب کشی وسایل حساس استفاده می‌شوند.

تریلی

تریلی‌ها یک نوع از کامیون‌های بزرگ هستند که دو قسمت دارند و قسمت بارگیری به وسیله‌ی یک مفصل به کله وصل می‌شود. این ماشین‌ها توانایی حمل بار چند تنی تا چیزی حدود ۲۵ تن را دارا هستند. اصولاً برای جابجایی‌های غول آسا و اسباب کشی‌های خیلی بزرگ از تریلی استفاده می‌شود. از معروف‌ترین تریلی‌ها می‌توان به تریلی ۱۸ چرخ اشاره کرد.

انواع کامیون اسباب کشی

ارزیابی فاصله از مبدا تا مقصد

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب ماشین مناسب باربری از میان انواع ماشین اسباب کشی توجه به فاصله بین مبدا و مقصد است.

غالبا بهتر است در اسباب کشی برای فاصله‌های طولانی و دور از ماشین‌های باربری سنگین مانند تریلی و کامیون استفاده شود. این ماشین‌ها برای اسباب کشی بین‌شهری گزینه مناسبی هستند.

توجه به حجم بار

بین اندازه و حجم بار و نوع ماشین باربری ارتباطی مستقیم وجود دارد. هر چقدر حجم بار و وسایل شما بیشتر باشد به ماشین اسباب کشی بزرگ‌تری نیاز خواهید داشت. با توجه به چک لیست اسباب کشی خود مشخص کنید که چه مقدار بار دارید  و زمان مورد نیازتان  برای بسته بندی اثاثیه و آمادگی برای اسباب کشی چقدر است. با توجه به این موضوعات، شما می‌توانید بهترین گزینه را از میان انواع ماشین‌های اسباب کشی انتخاب کنید تا  بین زمان، بودجه و حجم وسایل شما کاملا تناسب وجود داشته باشد.

فصل اسباب کشی

فصل اسباب کشی موضوعی مهم در انتخاب کامیون برای اسباب کشی شما است. در شرایط جوی ناپایدار مانند هوای بارانی و برفی از میان انواع ماشین اسباب کشی، خاور و کامیونت مسقف بهترین گزینه هستند.

لینک مرتبط: چرا فصل پاییز برای اسباب کشی مناسب است؟

موقعیت خانه یا محل کار جدید

یکی از نکات مهم در انتخاب بهترین گزینه از بین انواع ماشین اسباب کشی موقعیت مقصد است. برای مثال اگر خانه جدید شما در کوچه و خیابانی با عرض کم واقع شده باشد انتخاب ماشین بزرگ کار منطقی نیست و بهترین گزینه برای شما، وانت نیسان است.

میزان بودجه و ارزیابی هزینه باربری

با توجه به اینکه کرایه انواع ماشین‌های اسباب کشی متغیر است، قبل از انتخاب خودروی اثاث کشی بودجه خود را در نظر بگیرد. هزینه باربری ماشین‌های سنگین و بزرگ به نسبت بقیه ماشین‌های اثاث کشی بیش‌تر است. اگر حجم بار شما برای اسباب کشی زیاد است، برای صرفه‎‌جویی در هزینه‌ها بهتر است از کامیون بزرگ استفاده کنید. چون تمام وسایل شما در یک نوبت به‌راحتی جابجا خواهد شد.

لینک مرتبط: نرخ باربری و کرایه بار در ۱۴۰۳

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ نوبار به بررسی انواع ماشین‌های اسباب کشی پرداختیم. عموما بهترین ماشین‌های اسباب کشی ماشین‌های اسباب کشی نیمه سنگین هستند. این خودروها با توانایی حمل وزن بالا و جثه ی کوچک‌تر، نسبت به دو نمونه‌ی دیگر کارآتر است. در انتخاب بهترین ماشین باربری نیز نکاتی را بیان کردیم که هر یک به نوبه‌ی خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. شرکت حمل و نقل و اسباب کشی نوبار با ارائه‌ی خدمات باربری نظیر انواع ماشین‌های باربری مناسب، خدمات صفر تا صد بسته بندی، ارسال بار به شهرستان و چیدمان اثاثیه در منزل جدید به صورت شبانه روزی آماده‌ی ثبت سفارشات شما است. بنابراین، اگر قصد اسباب کشی دارید می‌توانید در وبسایت یا اپلیکیشن نوبار سفارش خود را هم‌اکنون ثبت کنید.

سوالات متداول

  1. بهترین ماشین باربری و اسباب کشی چیست؟

انتخاب بهترین ماشین اسباب کشی به موارد زیادی مانند میزان بار شما، بودجه‌تان، فاصله‌ی مبدا تا مقصد و زمان و فصلی که قصد اسباب کشی در آن را دارید بستگی دارد. هرچند، عموما ماشین‌های اسباب کشی متوسط مانند کامیون‌های و خاورهای مسقف بهترین ماشین اسباب کشی هستند.

  1. برای اسباب کشی مسیرهای باریک، کدام ماشین باربری مناسب است؟

زمانی که مسیر اسباب کشی شما کوچه‌ها و خیابان‌های باریک است، بهترین گزینه‌ای انتخابی شما در بین انواع ماشین اسباب کشی ماشین‌های اسباب کشی کوچک مانند وانت نیسان است.

  1. ماشین‌های اسباب کشی بزرگ مانند تریلی، ظرفیت حمل بارشان چقدر است؟

تریلی‌ها توانایی حمل بار تا حدود ۲۵ تن را دارا هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.