آشنایی با اصطلاحات رایج بازار مسکن

خرید مسکن یکی از موضوعات داغ جامعه هر کشوری بخصوص ایران است. گاهی پیش آمده است که به یک بنگاه املاک مراجعه کنید و با کلماتی نامفهوم روبرو شوید. هر شغلی دارای اصطلاحات تخصصی است. در حوزه مسکن نیز، اصطلاحات مهمی وجود دارد که افراد باید به این اصطلاحات آشنایی داشته باشند. در این مطلب قصد داریم اصطلاحات رایج بازار مسکن را بیان کنیم. هرچقدر به این اصطلاحات آگاه باشید، در پروسه خرید مسکن، شرایط بهتری را تجربه خواهید کرد. پس تا پایان با نوبار همراه باشید. همچنین، برای سفارش وانت نیسان در تهران، شما می‌توانید به اپلیکیشن باربری نوبار مراجعه کنید.

جستجوی خانه

اصطلاحات رایج بازار مسکن

اجاره: قراردادی است که طبق آن یک طرف از معامله به نام مؤجر یعنی صاحب‌خانه بخشی از مال یا دارایی خود را با دریافت مبلغ مشخص شده‌ای، در مدت زمان معینی در اختیار مستأجر قرار می‌دهد.

اظهارنامه: نوشته‌ای است که براساس قانون تنظیم می‌شود که حق شخص نویسنده از یک فرد دیگر دریافت می‌شود. به عنوان مثال ممکن است مستأجر شارژ ساختمان را پرداخت نکند. رییس ساختمان با نوشتن اظهارنامه مبلغ مورد نظر را از مستأجر طلب می‌کند.

مشاع: مناطقی عمومی در ساختمان یا آپارتمان که طبق قانون متعلق به تمام ساکنین ساختمان است. مناطق مشاع شامل راه‌پله، پشت بام و حیات می‌شود.

تصرف عدوانی: اگر ملکی به صورت غیرقانونی و بدون رضایت مالک مورد تصرف قرار بگیرد، به آن تصرف عدوانی گفته می‌شود.

سرقفلی: این اصطلاح مرتبط با املاک تجاری است که به میزان معروف بودن آن ملک تجاری نسبت به یک فعالیت خاص گفته می‌شود. معنای مشابه سرقفلی، صاحب امتیاز است.

جستجوی مسکن

اصطلاحات کاربردی برای خرید ملک

گواهی پایان کار: هرگاه کار ساخت و ساز یک ساختمان تمام می‌شود، شهرداری برای تأیید پایان ساخت آن یک گواهی صادر می‌کند. به این تأییدیه، گواهی پایان کار گفته می‌شود.

افراز: زمانی که یکی از مالکین ساختمان، نسبت به گرفتن سهم خود در مناطق مشاع اقدام کند، اظهارنامه‌ای مبنی بر تقسیم منطقه می‌نویسد. با این کار آن منطقه از حالت مشاع خارج خواهد شد.

ملک مجهول‌المالک: به ملکی گفته می‌شود که یک ملک به نام شخصی معرفی شده اما اقدامی برای ثبت ملک به نام آن شخص صورت نگرفته است. صاحب ملک می‌تواند با ارائه مدارک خود، ملک خود را ثبت قانونی کند.

عرصه و اعیان: هر ساختمانی که برروی زمین ساخته می‌شود اعیان می‌گویند و به زمین مورد نظر عرصه گفته می‌شود. این دو اصطلاح در مساله قدرالسهم مطرح می‌شوند.

کاربری ملک: به نوع استفاده ملک، کاربری ملک گفته می‌شود. در سند، نوع کاربری ملک ذکر می‌شود که برای استفاده غیر از آن مورد، از نظر قانونی ممنوع است.

منبع Nobaar

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.