چگونه با احساس دلتنگی خانه قدیمی مقابله کنیم؟

برای خیلی از ما پیش آمده که به خانه جدید اسباب کشی کنیم. حضور در یک محله و خانه جدید، تجربه متفاوتی است. کسانی هستند که با حضور در خانه جدید، احساس دلتنگی به خانه قبلی خود پیدا می‌کنند. آنها دلتنگ کوچه، همسایه‌ها و دوستان خود در محله قدیمی می‌شوند. این دلتنگی و احساس غربت برای افرادی که از شهری به شهر دیگر نقل مکان می‌کنند، شدت بیشتری دارد. اگر فرد نتواند با این دلتنگی مقابله کند، امکان افسرده شدن او بالا خواهد رفت. حال، ترفندها و راهکارهایی توصیه شده است که می‌تواند دلتنگی خانه قدیمی یا احساس غربت را برطرف کند.

دختری تنها و با احساس دلتنگی نشسته بر پشت میز

با دلتنگی خانه قدیمی آشنا شوید

عبارت «دلتنگی خانه قدیمی» در اصل از لغت Homesickness می‌آید. این حالت به احساس غربت و جدا شدن فرد به خانه و زندگی قبلی خود گفته می‌شود. فرد نسبت به شهر، خانه، محل کار یا دوستان احساس دلتنگی می‌کند. براساس گزارش بالینی آکادمی کودکان، فرد زمانی که احساس دلتنگی نسبت به شرایط گذشته خود پیدا کرد. باید از خود سؤالاتی بپرسد؛ آیا من بی‌حوصله و بی‌احساس شده‌ام؟ آیا من از وضعیت فعلی خود ناراضی هستم؟ یا اینکه فقط زندگی قبلیم را از دست داده‌ام؟

اگر پاسخ فرد به سؤالات مثبت بود. چهار عامل باعث می‌شود فرد به دلتنگی خانه قدیمی دچار شود. طبق گزارش آکادمی این چهار عامل به شرح زیر است:

  • احساس ناآشنایی فرد به محیط جدیدی به دلیل به وجود آمدن یک تجربه جدید زندگی
  • نوع نگرش فرد به تجربه جدید که موجب می‌شود تفکرات اشتباهی در ذهن خود به وجود بیاورد
  • رفتار و توانایی شخصیت فرد برای واکنش نشان دادن به موقعیت‌های جدید
  • عوامل بیرونی مانند رفتار و برخورد دوستان و خانواده با فرد

شناسایی این عوامل باعث می‌شود فرد دلتنگی خود را تشخیص دهد. برای مقابله با این دلتنگی، ابتدا او باید این احساس را بپذیرد. سپس نسبت به برطرف کردن آن اقدام کند.

کارتن‌های اسباب کشی در یک اتاق

شروع احساس دلتنگی زمان خاصی ندارد

گاهی اوقات که شخص به محله قدیمی خود سر می‌زند، احساس دلتنگی می‌کند. جالب است بدانید، این احساسات تا زمانی که او به یک مکان جدید نرفته است، به او آسیب روحی نمی‌زند. ‌اهمیتی ندارد که چه زمانی فرد احساس دلتنگی کند. مهم این است که او این احساس را بپذیرد. زمان خاصی برای احساس دلتنگی وجود ندارد. همانطور که نمی‌توانید به وجود آمدن این احساس را کنترل کنید. استرس ناشی از ناتوانی برای مقابله با آن را نیز نداشته باشید.

به خود اجازه دلتنگی بدهید

برخلاف افسردگی یا اضطراب که به مرور سلامت روان را به خطر می‌اندازد. دلتنگی و احساس غربت به صورت مقطعی رخ می‌دهد. جاش کلاپو، روانشناس بالینی و دانشیار دانشگاه آلاباما، در مصاحبه با شبکه CNN نسبت به این موضوع بیان کرده است:

احساس دلتنگی یا غربت در بعضی مواقع طبیعی است. این احساسات ناشی از واکنش ذهن شما نسبت به شرایط جدید است. احساس دلتنگی پیامی به شما است که نشان می‌دهد شما خارج از این جهان نیستید.

شما می‌توانید احساس به وجود آمده را کنترل کنید. حتی می‌توانید میزان تأثیر آن را در بدن خود به وجود آورید. بنابراین به جای اینکه از آن بترسید، اجازه دهید احساس دلتنگی در ذهن شما به وجود بیاید. اما زیاد برروی آن تمرکز نکنید. سعی کنید در طول زمان دلتنگی، با دوستان و خانواده خود معاشرت کنید. ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف می‌تواند وسواس و اضطراب دلتنگی را برطرف کند. صحبت کردن با افراد احساس دلتنگی را به مرور برطرف می‌کند.

دختری تنها با احساس دلتنگی در حال کار با موبایل

از دلتنگی به نفع خود استفاده کنید

از دلتنگی خود برای جستجوی سرنخ‌هایی درباره آنچه باعث می‌شود در خانه احساس خوشبختی کنید، استفاده کنید. از آن موارد به عنوان راهنمایی برای ایجاد حال خوب بهره ببرید. براساس مطالعه‌ای که در بولتن شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شده، نوستالژی فقط مربوط به گذشته نیست. این نوستالژی مربوط به آینده هم هست.

تلاش کنید به آینده فکر کنید. اهداف خود را در نظر بگیرید و برایش برنامه‌ریزی کنید. نگاه مثبت به آینده می‌تواند احساس بهتری در ذهن خود به وجود آورید. به علایق خود بپردازید و برنامه‌ریزی کنید که آنها را انجام دهید. به عنوان مثال شما به آشپزی علاقه دارید. از مادربزرگ خود درخواست دستور پخت غذای خوشمزه را کنید. این کارها می‌تواند به سلامت روان شما کمک کند.

با دوستان قدیمی ارتباط برقرار کنید

زمانی که به محل جدید اثاث کشی می‌کنید. ارتباط خود با دوستان قدیمی را حفظ کنید. وقتی که به یک مکان جدید می‌روید، حمایت آنها می‌تواند به شما کمک کند. این مورد بسیار مهم است، به خصوص زمانی که احساس تنهایی و دلتنگی نسبت به شرایط جدید پیدا کرده‌اید. راه‌های بسیاری برای ایجاد ارتباط وجود دارد. امروزه با شبکه‌های اجتماعی می‌توان با افراد مختلف ارتباط برقرار کرد. در یکی از پیامرسان‌ها گروه دوستانه خود را تشکیل بدهید. با دوستان خود قرارهای حضوری بگذارید و به اماکن تفریحی بروید.

مردی تنها با احساس دلتنگی در کنار پنجره

از سلامتی خود مراقبت کنید

مراقبت از سلامت ذهن و بدن همیشه مهم بوده است. اما زمانی که احساس دلتنگی خانه قدیمی به شما دست می‌دهد، این مورد اهمیت بالایی پیدا می‌کند. ورزش کردن می‌تواند استرس و اضطراب را برطرف کند. انجام فعالیت‌های فیزیکی کمک زیادی به برطرف کردن دلتنگی می‌کند. با ورزش کردن در بیرون از خانه، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. ابتدا برای تناسب اندام خود اقدام کرده‌اید. دوم با افراد جدید در بیرون از خانه آشنا خواهید شد.

افکار خود را یادداشت کنید

یادداشت کردن افکار یک روش بسیار عالی است. این کار باعث می‌شود نگرانی‌های خود را برروی کاغذ پیاده کنید. این کار به مرور باعث می‌شود استرس و ناراحتی از ذهن شما خارج شود. احساسات خود نسبت به چیزهایی که دلتان برایش تنگ شده را بنویسید. موقعیت‌هایی که باعث ناراحتی یا استرس شما شده است را یادداشت کنید. افکار خود را بدون تغییر یا سانسور برروی کاغذ بیاورید. هرروز افکار خود را بنویسید. به مرور این احساسات منفی، جای خود را به احساسات مثبت می‌دهند. پس از مدتی، متوجه خواهید شد نوشته‌های شما از بیان موارد ناراحت‌کننده، به احساسات امیدوارکننده و مثبت تغییر کرده است.

از مشاور کمک بگیرید

احساس دلتنگی خانه قدیمی یا غربت را نمی‌توان یک بیماری دانست. این احساس به این معنی نیست که از دیگران کمک نگیرید. اگر در زمان دلتنگی دچار مشکلات جدی شده‌اید. شما می‌توانید یک مشاور روانشناس مراجعه کنید. بیان کردن احساسات خود به روانشناس می‌تواند کمک زیادی به شما کند. روانشناسان با مشاوره‌های خود تلاش می‌کنند مشکل شما را برطرف کنند. لازم به ذکر است، مراجعه به مشاور روانشناس به هیچ عنوان کار شرم‌آوری نیست. اتفاقا این کار یک تصمیم هوشمندانه برای مقابله با دلتنگی است. این کار نشان‌دهنده اهمیت شما به سلامت روانی خودتان است.

احساس غربت یا دلتنگی یک اتفاق طبیعی و عادی در اسباب کشی و جابجایی به یک مکان جدید است. آگاهی از این موضوع و مقابله کردن با آن می‌تواند شما را به یک شخص قوی تبدیل کند. بنابراین، کارهای بیان شده را انجام دهید و با قدرت به زندگی جدید خود بپردازید. شایان ذکر است، نوبار داری سرویس‌های حمل اثاثیه منزل و باربری است. شما می‌توانید برای سفارش اتوبار آنلاین، به بخش سفارشات نوبار مراجعه کنید.

منبع Moving.com
1 نظر
  1. مهدی می گوید

    من به مادرم خیلی وابسته ام و همش به این فکر میکنم که اگه روزی خدای نکرده اون نباشه من چکار کنم هم از لحاظ عاطفی وابسته ام و هم چون بیکارم از لحاظ مالی وابسته ام😔 تازگیها هم خونه پدریمون رو که ویلایی و حیاط دار و بزرگ بود و من ۳۶ سال توش زندگی کردم رو فروختیم و دو تا اپارتمان کوچیک گرفتیم بجاش و من بعد از فروش خونه و جابجایی متوجه شدم که چقدر به اون خونه و محله و اهالیش وابسته بودم و خبر نداشتم و این خیلی داره منو عذاب میده چون همش تو فکر اون خونه و خاطراتی که توش داشتم هستم و این خونه جدید برام مثل زندان میمونه😥 خواهش میکنم لطف کنید راهنماییم کنید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.