آشنایی با فرهنگ نریختن زباله

چند سالی است پدیده ناپسندی در ایران به وجود آمده است. این پدیده ریختن زباله در معابر و طبیعت است که باعث شده محیط زیست کشور با مشکلی جدی روبرو شود. در این مدت پویش‌ها و برنامه‌های گوناگونی برای آشنایی مردم با نریختن آشغال و تخریب محیط زیست برگزار شده است. اما تاکنون این فعالیت‌ها مثمر ثمر نبوده و همچنان این فرهنگ نادرست پابرجا مانده است. فرهنگ نریختن زباله نیاز به آگاهی مردم با محیط زیست و آلودگی‌های ناشی از آشغال‌ها دارد.

مهمترین موردی که درباره رعایت فرهنگ نریختن زباله وجود دارد، این است که ما باید از خودمان شروع کنیم. این مسئولیت را بپذیریم که برای حفظ محیط زیست کشورمان، نباید برروی زمین زباله بریزیم. ما ابتدا باید این توقع را از خود داشته باشیم که ما نسبت به محیط زیست و سلامت خانواده خود وظیفه داریم تا بهداشت عمومی را رعایت کنیم. این کار باعث خواهد شد نیمی از راه را رفته باشیم. در ادامه نکاتی مفید درباره نریختن آشغال بیان خواهیم کرد.

ریختن بطری خالی آب و آشغال شکلات از ماشین توسط یک خانم

نکات مهم در رعایت کردن نریختن زباله:

  • درباره نریختن زباله و حفظ محیط زیست به کودکان خود آموزش بدهیم. این کار باعث خواهد شد کودکان از سن پایین با این فرهنگ آشنا شوند و نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کنند. برای آموزش می‌توانید از فیلم‌ها و کتاب‌های مرتبط استفاده کنیم.
  • سطل زباله مکانیزه را با سبد بسکتبال اشتباه نگیریم. با پرتاب کردن کیسه زباله، آلودگی ناشی از زباله‌ها در هوا پخش می‌شود. این آلودگی موجب می‌شود، انسان دچار مشکلات تنفسی و عفونی شود.
  • زباله خود را در جوب آب نریزیم. این کار باعث خواهد شد، مسیر جوی‌ها بسته و آب فاضلاب به معابر ریخته شود.
  • در داخل خودروی خود سطل یا کیسه‌ای برای قرار دادن زباله بگذاریم.
  • به کسانی که آشغال می‌ریزند، دوستانه تذکر بدهیم و از آنها بخواهیم زباله خود را در سطل بریزند.
  • هنگام رفتن به طبیعت، زباله‌های خود را در یک کیسه جمع‌آوری کنیم و آن را در نزدیک‌ترین سطل زباله بیاندازیم. از ریختن زباله در طبیعت جداً خودداری کنیم.
  • زباله‌های خود را به دو صورت تر و خشک تفکیک کنیم. پسماندهای غذایی و میوه خود را در زباله‌های تر و پسماندهای خشک مانند ظرف شیر یا دستمال کاغذی را در زباله‌های خشک قرار دهیم.

بیایید بپذیریم که ما نسبت به محیط زیست و سلامتی شهرمان مسئول هستیم. ما باید خودمان توقع داشته باشیم که نباید در معابر و طبیعت آشغال بریزیم. پذیرش این وظیفه، به مرور موجب خواهد شد که تمام افراد نسبت به نریختن زباله احساس مسئولیت پیدا کنند.

ما در کنار مسئولین موظف به رعایت حفظ محیط زیست هستیم

در کنار مسئولیت فردی در فرهنگ نریختن زباله، مسئولین و سازمان‌های مختلف نیز وظیفه دارند برای فرهنگ‌سازی اقدام کنند. از مسئولین این توقع وجود دارد که نسبت به مسئله محیط زیست، فعالیت‌های بیشتری داشته باشند. با وضع قوانین و ایجاد آموزش‌های گوناگون، مردم را نسبت به نریختن زباله آگاه کنند. از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی جرایمی برای رانندگانی که اقدام به ریختن زباله می‌کنند، تنظیم شده است. این انتظار می‌رود با رانندگان متخلف برخوردی جدی شود تا رفته رفته شاهد از بین رفتن این عادت ناپسند باشیم.

مسئولین با اجرا کردن قوانین و فرهنگ‌سازی درست و مستمر و با رعایت کردن مداوم و احساس وظیفه مردم نسبت به فرهنگ نریختن زباله، ما می‌توانیم با همکاری یکدیگر این فرهنگ پسندیده را در جامعه جا بیاندازیم. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، کشور زیبایمان عاری از هرگونه آشغال شود و با دلی خوش به دل طبیعت برویم و از آن لذت ببریم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.