کارهای غیرضروری که در دوران کرونا انجام می‌دهیم

زمانی که ویروس کرونا در همه کشورها پخش شد، سازمان بهداشت جهانی چند توصیه به مردم کرد. زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و عدم حضور در مناطق شلوغ توصیه‌هایی است که این سازمان کرده است. حال، کارشناسان مسائل بهداشت و سلامت به نتایج مهمی درباره شیوع ویروس کرونا رسیده‌اند. آنها نتیجه گرفتند انجام برخی از کارها برای جلوگیری از ابتلا به کرونا غیرضروری است. به عنوان مثال قبل از استفاده از بسته‌ها و نامه‌های پستی، آنها را چند روزی گوشه‌ای بگذاریم. ریچل گراهام، متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه کارولینای شمالی، در مورد این موضوع به سایت Business Insider گفته است:

من هرگز موردی درباره قرنطینه کردن نامه‌ها پیدا نکردم. بنابراین خودتان را نسبت به این موضوع اذیت نکنید.

کارشناسان چند کار غیرضروری برای جلوگیری از ابتلا به کرونا را عنوان کرده‌اند. در ادامه این موارد را بیان می‌کنیم. پس با نوبار همراه شوید.

خانمی با دستکش و ماسک در حال خرید در دوران ویروس کرونا

برای خرید نیاز به پوشیدن دستکش نیست

براساس گفته‌ مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ویروس کرونا به راحتی از طریق سطوح آلوده پخش نمی شود. اما اگر فردی سطحی یا جسمی که آلوده به ویروس را لمس کند و به دهان، بینی یا چشم خود بزند، او به ویروس کرونا مبتلا خواهد شد. استفاده از دستکش یکبار مصرف راه آسانی برای جلوگیری دست‌ها از آلودگی احتمالی در فروشگاه‌ها است. اما طبق دستورالعمل سازمان CDC، استفاده از دستکش برای خرید کردن توصیه نمی‌شود. پل والبردینگ، متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه کالیفرنیا، توصیه می‌کند به جای پوشیدن دستکش، قبل و بعد خرید دست‌های خود را بشویید.

برخی از کارشناسان نگران هستند که مردم با استفاده از دستکش احساس امنیت کاذب کنند. راوینا کولار، متخصص اپیدمیولوژی درباره این نگرانی می‌گوید:

مردم فکر می‌کنند دستکش‌ همانند چوب جادو عمل می‌کند. اما اینطور نیست! دستکش در اصل یک منبع دیگر برای آلودگی به ویروس کرونا است. زمانی که دستکش دستتان هست، ممکن است با دستکش صورت خود را لمس کنید. همین کار موجب می‌شود به کرونا مبتلا شوید.

ضدعفونی کردن غذا در دوران ویروس کرونا

نگران ضدعفونی کردن بسته‌های غذایی نباشید

مقامات چینی در ماه آگوست اعلام کردند آثاری از ویروس کرونا در بسته‌های غذایی منجمد پیدا کرده‌اند. اما این یافته‌ها دلیلی برای نگرانی نیست. براساس صحبت‌های مایکل رایان، مدیر اجرایی سازمان بهداشت جهانی، مردم نسبت به آلودگی غذا، بسته‌های غذایی، فرآوری مواد غذایی و تحویل غذا نباید بترسند. همچنین، کایتلین هاول، مهندس شیمی و پزشکی در دانشگاه ماین، بیان کرده که زنده ماندن ویروس کرونا در غذاهای منجمد بعید است. او در ادامه می‌گوید:

ممکن است ویروس در بسته غذایی بماند، اما کرونا در خارج از بدن انسان چندان پایدار نیست. گذاشتن غذا در فریزر یا یخچال می‌تواند به طولانی شدن مدت آلوده بودن بسته به ویروس کمک کند. به همین دلیل است که فکر می‌کنیم شیوع بیمار در گیاهان و گوشت بسته‌بندی شده بسیار زیاد اتفاق می‌افتد. اما انتقال ویروس از طریق سطوح حتی وقتی که این سطوح منجمد یا در یخچال گذاشته شوند، به ندرت اتفاق می‌افتد.

الیزابت کانیک، متخصص ایمونولوبیولوژیست در دانشگاه آریزونا، گفته است که او بسته‌های غذایی و منجمد را ضدعفونی نمی‌کند:

من ضدعفونی کردن را به مدت یک هفته انجام دادم. اما به این فکر کردم اگر قرار بود ویروس از این طریق منتقل شود، پس آمار مبتلایان می‌توانست بیشتر از آمار فعلی شود. من فکر نمی‌کنم بسته‌ها به ویروس کرونا آلوده شوند.

ضدعفونی کردن میز در دوران ویروس کرونا

نیازی به قرنطینه کردن کتاب‌ها و نامه‌ها نیست

مدت زمان زنده ماندن ویروس کرونا برروی اشیا بستگی به نوع جنس آن دارد. براساس تحقیقات، ویروس برروی دستمال کاغذی و ورق کاغذ به مدت سه ساعت زنده می‌ماند. بنابراین، کتابخانه‌ها نیازی به قرنطینه کردن کتاب‌های بازگردانده شده ندارند. همچنین، تحقیقاتی در ماه ژوئن انجام شد که نشان می‌داد ذرات ویروسی پس از سه روز از روی سطوح و اشیاء عمومی کتابخانه ناپدید شدند.

در ادامه تحقیقات، دانشمندان طول عمر ویروس را برروی جلد کتاب‌های کاغذی با جلد سخت و تجاری، صفحات داخل کتاب و صفحات پلاستیکی کاور DVD آزمایش کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که ویروس بعد از یک روز، از روی سطح کتاب‌ها و DVDها ناپدیده شده است. بعد از سه روز مشاهده کردند هیچ اثری از ویروس برروی صفحات داخل کتاب نیست. بنابراین ویروس کرونا برروی هر شی کاغذی بیش از سه روز دوام نمی‌آورد.

دانشمندان درباره نامه‌ها و بسته‌های پستی گفته‌اند لزومی ندارد هنگام برداشتن از صندوق پست آنها را قرنطینه کنید. در ضمن، نامه‌ها در گرمای تابستان در صندوق پست قرار می‌گیرند. گرمای هوا از آلوده شدن نامه به ویروس جلوگیری می‌کند.

کارگران خدماتی می‌توانند به خانه شما بیایند

زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا شروع شده بود، مردم از دعوت کردن مهمان به خانه خود پرهیز می‌کردند. اما کارشناسان می‌گویند مردم می‌توانند اجازه بدهند کارگران خدماتی و فنی برای تعمیر و نظافت خانه به منزلشان بروند. آنتونی فوسی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، توضیح می‌دهد که کارگران خدماتی با استفاده از ماسک و دستکش می‌توانند هر دو هفته یکبار به خانه مردم بروند و نظافت منزل را انجام بدهند. فوسی در ادامه صحبت‌هایش گفته است که افراد می‌توانند برای اصلاح موی خود نیز از آرایشگرها درخواست کنند به خانه آنها بروند.

لازم به ذکر است، شرکت نوبار تمامی خدمات خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌دهد. کارگران خدماتی با استفاده از ماسک و دستکش در خدمت کاربران هستند. برای سفارش سرویس‌های وانت بار و کامیون، می‌توانید به سایت و اپلیکیشن نوبار مراجعه کنید. تیم باربری نوبار برای انجام اسباب کشی منزل شما در دوران کرونا آمادگی دارند.

نظافت خانه در دوران ویروس کرونا

می‌توانید در استخر شنا کنید

استخرها جزو مناطق سفیدی است که به ویروس کرونا آلوده نشده است. به این دلیل که ویروس نمی‌تواند در آب پخش شود. به خصوص زمانی که در آب استخر، کلر وجود داشته باشد. مواد شیمیایی فعالیت ویروس در آب را خنثی می‌کند. جوزف ایستنبرگ بیان می‌کند:

به طور کلی عوامل بیماری‌زای تنفسی در آب زنده نمی‌مانند. از آنجا که ویروس کرونا به عنوان یک ویروس تنفسی شناخته می‌شود، ابتلای آن به صورت استنشاقی است. این ویروس بلعیدنی نیست، بنابراین شنا کردن در استخر کار نسبتاً بی‌خطری است.

با این حال، پزشکان توصیه می‌کنند هنگام رفتن به استخر، در رختکن از ماسک استفاده کنید. فاصله خود را با دیگران حفظ کنید که احتمال ابتلا به ویروس در شما کاهش پیدا کند.

منبع Business Insider

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.